Kipróbáltuk, milyen a jövő: beszélgetnek az autók
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy...
Megérkeztek Magyarországra a jövő hírnökei egy Chevrolet Epica, egy Cadillac STS-V, egy Saab 9-3 kombi és egy Opel Signum képében. A tesztautókba a GM a ma létező legfejlettebb kommunikációs csatornákat építette be, amelyek saját hálózatot építve egymással kommunikálnak annak érdekében, hogy a vezetők elkerüljék a baleseteket és a dugókat.
A járműközi kommunikáció nem hókusz-pókusz. Két olyan alkalmazásra épül, amelyek ma is jelen vannak a hétköznapjainkban: a GPS és a WLAN. Előbbi mobiltelefonok, PDA-k alaptartozéka, utóbbi a laptopjainkból lehet ismerős. Az újdonság csupán az, hogy ezeket összekapcsolják az autók telematikus rendszereivel, az ABS-t és az ESP-t vezérlő fedélzeti számítógépekkel. A forgalomban lévő kocsik szorgos hangyaként adják-veszik a jeleket 1-2 kilométeres körzetben, így a vezető figyelmét semmi sem kerülheti el, még az sem, ha a kanyar túloldalán lerobbant egy jármű, vagy a lejtő aljában baleset történt, vagy hogy 400 méter múlva ködös, jeges szakasz következik. Figyelmeztet, ha a holtterünkből előbukkan egy kocsi, vagy ha veszélyesen megközelítettük a előttünk lévő járművet és ha nem lépünk közbe, csattanós lesz a találkozásunk.
A járművek figyelmeztessék az autóst a leselkedő veszélyekre, hogy ezáltal el lehessen kerülni a baleseteket – ez a cél lebegett a General Motors V2V-rendszerének fejlesztői előtt. A V2V (vehicle-to-vehicle) járműközi kommunikációt jelent: az autók információt cserélnek egymással, például a pozíciójukról és a sebességükről, figyelmeztetik a sofőrt, ha másik gépkocsi van a tükör holtterében, illetve a másik irányból közeledik egy rosszul belátható kereszteződéshez.
A V2V jelenlegi fejlettségi fokán már ma is képesek lehetnek a megfelelően felszerelt Cadillac, Saab, Opel és Chevrolet modellek (de amint a prezentációkból kiderült, a Nissan, a BMW, az Audi, a Mercedes, a Renault és még sok más gyártó folytat összehangolt fejlesztéseket) arra, hogy figyelmeztessék vezetőjüket a tükör holt terében közeledő másik járműre. Más funkciók a mindennap előforduló ráfutásos ütközéseket teszik elkerülhetővé: az úton veszteglő járműről figyelmeztetést kapunk, mielőtt megpillanthatnánk a kanyar mögött, illetve az autó jelenti a többieknek, ha éppen vészfékez. Ha az a veszély fenyeget, hogy hátulról belénk jönnek, a mi autónk vészvillogni kezd, a mögöttünk jövő jármű vezetője pedig figyelmeztetést kap, így marad ideje lassítani vagy kikerülni minket. A figyelmeztetés lehet hangjelzés, szöveges üzenet vagy az ülés vibrálása. Tesztautóinkban mindez működött, igaz annyira érzékenyek voltak még a kísérleti szenzorok, hogy akkor is bejeleztek, ha éppen nem volt vészhelyzet (ha például egy sávval beljebb túl közel értünk a mellettünk lévő autóhoz, akkor úgy értelmezte, hogy ütközni fogunk, ezért figyelmeztetett képpel, hanggal és vibrálással.).
Útkereszteződésnél idejében felismeri a rendszer, hogy összeütközhet két olyan autó, amelyek vezetői még nem is látják egymást – az autó figyelmeztet, sőt, ha kell, fékez. Tesztautónk képes volt önműködő vészfékezésre, de amint a szakértők hangsúlyozták, élesben a vezetőnek kell döntenie és viselnie a döntése következményeit, a rendszer csak figyelmeztet, megóvhat a balesettől, de nem veszi át az irányítást.
A teszt leglátványosabb mozzanata az volt, amikor rendőrautó szirénája hangzott fel, amire a rendszer jelezte a közeledés irányát, a jármű fajtáját (mentő, rendőr, tűzoltó), és azt, hogy milyen közel van hozzánk.
Bár külön-külön ma is rendelkezésre áll mindaz, amit a jövőbe bepillantva láthattunk, 5-10 éven belül válhat valósággá a jármű-jármű közötti kommunikáció, amelyben a forgalomban kis hálózatok jönnek létre és tagjai között jeleket cserélnek, így figyelmeztetve a vészhelyzetekre. Mivel a rendszer nem igényel karbantartást és havidíjat, ezért akár a legolcsóbb autókba is beszerelhető. Mindehhez csupán az kell, hogy az európai gyártók és az uniós, illetve nemzeti hírközlési hatóságok, közlekedési minisztériumok megegyezzenek a közös frekvenciákról, protokollokról. Leghamarabb 2012-2015 között élvezhetjük ezt a fajta biztonságosabb közlekedést.
Németországban ősszel kezdődik az a négyéves tesztidőszak, amelyben ötszáz-ezer V2V-protokollal felszerelt járművekkel teszik próbára éles közlekedési helyzetekben, hogy mit ér a valóságban a jövő. A tapasztalatok alapján dől majd el a bevezetés végső időpontja
1.) Ha jármű vesztegel a kanyar be nem látható ívében
A rendszer figyelmeztet, ha előttünk a kanyar ívétől, fáktól, bokroktól, épületektől takarva egy jármű állomásozik (lerobbant). A kijelzőn megjelenik a megfelelő ikon és hangjelzés is figyelmeztet.
2.) Ha az előttünk lévő jármű vészfékezik
A vészvillogó automatikus bekapcsolása és a pulzáló féklámpák már ma is sok autó felszereltségének részei. Ezek igen hasznosak vészhelyzetben. Ennél hatékonyabb azonban a V2V-járművek kommunikációja, amely a jármű belsejében hanggal és képpel figyelmeztet arra, hogy az előttünk közlekedő autó pánikféket alkalmazott, akkor is, ha éppen nincs a látóterünkben.
3.) Ha ráfutásos baleset veszélye áll fenn
Mindennaposak azok a balesetek, amikor a hosszú dugóban elfáradt vezető figyelme ellankad és belerohan az előtte haladó kocsiba. A V2V-rendszer ezt megelőzendő, ha túl közel kerül a két jármű, képi és hangjelzéssel, az ülés vibrálásával figyelmezteti a vezetőt, sőt az elöl haladó járműnek bekapcsolja a vészvillogóit és a féklámpáit is pulzálva felvillantja.
4. Ha a holttérben egy jármű van
A már több autómárka által alkalmazott hatékony kütyü lényege, hogy a holt teret figyelve jelez, ha sávváltáskor egy másik autó közeledik. Az A-oszlopba épített LED-lámpák mellett hangjelzés is hallható és a megfelelő oldalon az üléspárna is vibrálni kezd.
5. Ha megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik
Ha a vezető szirénázást hall, csak kapkodja a fejét jobbra-balra, a zaj forrását, a mentőautó irányát még megbecsülni sem tudja. A V2V ebben is segít, a navigáció vagy a fedélzeti számítógép kijelzőjén megjelenik a megfelelő jármű ikonja, helyzete és közlekedési iránya. A megkülönböztető jelzést használó jármű akár szöveges üzenetet is küldhet, hogy jobbra tartson az autó, vagy álljon félre stb.
6. Ha útfelbontás akadályozza a közlekedést
Az útfelbontás mindig veszélyhelyzetet jelent az utakon és az autópályákon. A V2V ezekre is figyelmeztet, közli melyik oldalon van a javítás, milyen sebességkorlátozások várhatók.
7. Ha a kereszteződésben baleset veszélye áll fenn
Rosszul belátható kereszteződésekben rengeteg baleset következik be amiatt, hogy nem látják egymást az autósok. A V2V segítségével jelzést kapunk arról, ha a kereszteződésbe érkező másik jármű túl gyorsan halad és ütközés várható. Ekkor a jármű egy hirtelen, de rövid vészfékezéssel, kép és hangjelzéssel, vibrálással figyelmeztet.
B. Cs.