2007. május. 20. 18:53 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 20. 18:53 Autó

Lehetne egyszerűbben? – technika a műszerfalban

Stefan Becker eredeti szakmáját tekintve pszichológus.

Az új Ford Mondeo műszerfala
Ford

Stefan Becker eredeti szakmáját tekintve pszichológus. Most a Ford fejlesztőrészlegén dolgozik. Ugyan a szakterülete a műszerfalak elektronikus felépítése, állítása szerint a munkáján kívül nem nagyon tud lépést tartani a fejlődéssel: az új mobiltelefonok működését például a gyermekei magyarázzák el neki.
BeckerHMI (Human-Machine-Inteface) szakértőként dolgozik a cégnél, vagyis ő foglalkozik az ember és a gépek közötti kapcsolat fejlesztésével. Ez a tudomány az autógyártó cégek számára egyre fontosabb lesz, hiszen az eladás és a profit szempontjából nem mindegy, milyen extra elektronikai készülékekkel, megoldásokkal tudnak előrukkolni, illetve az sem, hogy ezek működése mennyire egyszerű a laikus autóvezető számára. 

Idrive menü a hetes BMW-ben
BMW

Az egyszerűség és a biztonság fontosságát a német prémiummárkák már jó ideje felismerték. A BMW cég például felkérte Berthold Färbert a müncheni egyetem közlekedés pszichológusát és HMI-szakértőjét, vizsgálja meg a hetes luxusautó IDrive kezelőfelületét. Mi a hátránya, mit kell javítani rajta? A többoldalas tanulmány rámutatott arra, hogy a közel 700 funkciót ismerő fedélzeti számítógép túl bonyolult egy normál autóvezetőnek, így a könnyebb használhatóság érdekében egyszerűsíteni kell.

Mostanában már a tömegmárkák, mint a Ford, vagy a Skoda is megpróbál lépést tartani a nagyokkal. Elsőként a Ford alkalmazta az új Mondeóban a mobiltelefonokban használatos menü-szisztémát. Így a kormányról irányítható elektronikai berendezések használata épp olyan könnyű, mint megírni egy sms-t, vagy tárcsázni egy telefonszámot a telefonkönyvből. Természetesen Becker és csapata minden egyes új berendezést tesztel. Fontos, hogy a tinédzsertől a nyugdíjasig mindenki számára egyértelmű és könnyen kezelhető legyen az új találmány. Ha a kutatásban résztvevők közül többen összezavarodnak valamelyik résznél, azt a rendszert nagyon gyorsan megváltoztatjuk – mondta Becker. Természetesen a technika fejlődésével együtt egyre többen igénylik a gyorsaságot. Az emberek nem szeretnének listákat böngészni az autóban, sokaknak kényelmesebb lenne, ha a berendezéseket emberi hang hozná működésbe. Éppen ezért a Ford egyszerre három irányban folytatat kutatásokat. Egyrészt szeretnék, ha a jövőben a vezető anélkül használhatná a kormányba épített berendezéseket, hogy akár egy pillanatig is le kéne vennie a kezét a kerékről. Másrészt az összetettebb funkciók egyszerűsítését tűzték ki: egy érintőképernyőt építenek be az autókba, mellyel például a térképen meg lehetne keresni a helyes útvonalat. Harmadrészt pedig mihamarabb szeretnének kijönni egy hanggal vezérelt menüvel.

[[ Oldaltörés: Túl bonyolultak ]]



A fejlesztések feltehetőleg nemcsak egyszerűbbé teszik a vezetést, hanem biztonságosabbá is. Ehhez persze az is szükséges, hogy ezek ne legyenek túl bonyolultak. Färber szerint bizonyos esetekben három-négy másodperc figyelem kiesés sem okoz problémát, máskor viszont akár egy másodperces figyelmetlenség is balesethez vezethet.
Ennek elkerülése érdekében a Skoda felkérte a Prágai Műszaki Egyetem kutatócsoportját, keressék meg a legjobb és legbiztonságosabb megoldást. A különböző elektronikai elemeket a használat gyakorisága szerint kell sorba állítani. A tesztszemélyek szerint például a klímaberendezést működtető gombok elsőbbséget élveznek. Az új Fábiában éppen ezért ez már központi helyre került. A városi, illetve helyzetjelző fényszóró kapcsolója pedig helyet cserélt a műszerfal megvilágítását szabályozó gombbal. A kormány magasságát állító kar szintén központi helyre került. Bár a Fabia nem egy csúcsmodell, a csehek a legújabb szériában egy igazán jól működő, praktikus, modern járművet hoztak forgalomba.

Artega GT
www.artega.de

A Delbrückenben készülő új sportautó, az Artega GT – várhatóan 2008-ban kerül a piacra – szintén a legújabb technikai eszközökkel lesz felszerelve. A csodajárgány műszaki tartalmát Hardy Essing állította össze, aki korábban a Porschénél dolgozott. Ami biztos: a műszerfalon helyet kap egy LCD-kijelző, amelyet a vezető saját igényei szerint konfigurálhat, természetesen itt is megjelenik a mobiltelefonokról ismert menüsor. A műszerfal közepére kerül egy fordulatszámláló berendezés is. A sebesség-, a fordulat- és a motorhőmérséklet változása szerint színeződik majd el a kijelző, amelyen továbbá azt is nyomon lehet majd követni, hogy a vezető gázt ad, vagy éppen elvette a lábát a gázról.

A cél az lenne, ha mindenki megtalálná a számára legbiztonságosabb és legkényelmesebb autót. Ehhez azonban Färber szerint szükség lenne egy nemzetközi egyezményes jelzésre, melyen mindenki pontosan nyomon követheti az egyes berendezések tulajdonságait, előnyeit, hátrányait.

Hirdetés
Sport Horn Andrea 2025. január. 01. 20:00

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Az egyikük a taekwondo első magyar női világ-, a másikuk olimpiai bajnoka. Egypetéjű ikrekként úgy hasonlítanak egymásra, mint két tojás, ugyanúgy gondolkodnak a világ dolgairól, befejezik egymás mondatait. De míg az egyikük taktikus, és néha kicsit talán túl is gondolja a dolgokat, a másikuk csak megy előre, és elsősorban az erejében bízik. Márton Luanával és Vivianával beszélgettünk.