© daimlerchrysler |
A Mercedes-Benz Viano és Vito kategóriájában kiemelkedő passzív biztonságtechnikai megoldásokat kínál. Azáltal, hogy a Viano és Vito karosszériája ütközéskor előre meghatározott módon deformálódik, igen hatékonyan emészti fel az ütközési energiát, és a legmagasabb szintű védelemben részesíti az utasokat. A kedvező töréstani jellemzők annak köszönhetők, hogy a konstruktőrök mind számítógépes szimulációval, mind gyakorlati törésteszteken vizsgálták és tökéletesítették az egyes karosszériaváltozatok ütközési viselkedését, karosszériájának szilárdságát, továbbá elhajlási és csavarodási merevségét. Elméletben és gyakorlatban egyaránt modellezték az egyes ütközéstípusokat, köztük a frontális, az átfedéses frontális, az oldalirányú és a ráfutásos ütközést, valamint az átpördüléses felborulást.
© daimlerchrysler |
A Mercedes-Benz Viano biztonságát a „Firmenauto” és a Dekra három vizsgálatból álló töréstesztje is bizonyította. A Mercedes-Benz Sprinter, Viano és Vito kategóriájában az egyetlen, amely valamennyi modellváltozatában az adaptív ESP az alapfelszereltség része. Szintén a biztonsági alapfelszereltség része az ABS, a hidraulikus fékasszisztens (BAS), az elektronikus fékerőelosztó (EBV) és a kipörgésgátló (ASR). A terhelésfüggő ESP öntanuló algoritmusa segítségével képes arra, hogy a gyorsulásból, a sebességből, a gázpedálszögből, a féknyomásból és egyéb paraméterekből felbecsülje a jármű tömegét és súlypontját. Ennek köszönhetően sokkal finomabban tud reagálni kritikus közlekedési helyzetben, például gyors kanyarvételkor. Ezzel együtt jóval pontosabban szabályozza a jármű fékezési és elindulási viselkedését oldalanként eltérő tapadási együtthatójú felületen. Ezt a különböző vezetéstechnikai tesztek során - Marco, Elmar és Victor német gyári oktatók segítségével - mi magunk is megtapasztalhattuk: ahol a konkurens transzporterek nedves pályán 50 kilométer/órás tempóval jelentősen kisodródtak és nehezen uralhatóvá váltak, ott a Mercedes Vito és a Sprinter hatvannal biztonságosan kikerülte az akadályokat. Többek között ezért, az utasok és az áruk biztonságának jobb szavatolásáért drágább konkurenseinél a Mercedes-Benz. Az adaptív ESP egyelőre még csak a Mercedesekben van, de várhatóan hamarosan a többi gyártó is alkalmazza.
© daimlerchrysler |
Az adaptív ESP működését járulékos funkciók - Roll Over Mitigation (ROM), Roll Movement Intervention (RMI) és Understeering Control (USC) – egészítik ki. A ROM akkor lép működésbe, ha túl nagy sebességgel veszi a jármű a kanyart: lecsökkenti a motorteljesítményt, és fokozza a féknyomást a megfelelő kerekeknél. Egyebek között autópálya-lehajtón szokott előfordulni ilyesmi. Az RMI a motor és a fékek megfelelő működésével segíti a menetstabilizáló munkáját rendkívül dinamikus vezetési manőver esetén, például váratlanul felbukkanó akadály kikerülésekor. Az USC erős alulkormányozottság esetén fejt ki stabilizáló hatást (működésének köszönhetően kevésbé csúsznak a jármű első kerekei). Erre például akkor van szükség, ha túl nagy sebességgel vesz a sofőr egy éles kanyart.