2007. március. 19. 07:59 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

A genfi szalon legzöldebb autói

A trend egyértelmű: az alternatív járművek köre jócskán bővül. De mielőtt megnyugodva hátradőlnénk, a genfi autószalonon kiállított autók 95 százalékát még mindig hagyományos üzemanyagok hajtják. Beszámoló Genfből. Első rész.

Genfi szalon március 15-én, három nappal a zárás előtt. Kattintson!
© hvg.hu
Nem csupán az easyJet genfi járatán volt zsúfoltság, a reptér melletti Palexpo vásárcsarnokot is elözönlötték az érdeklődők. A 77. Genfi Autószalon 130 világ-, európai és svájci premierjére közel félmillióan voltak már előttem kíváncsiak, fene gondolta volna, hogy az utolsó hétvégén is alig lehet majd mozogni. Tény és való, hatalmas volt a kínálat az idén, csillogásból és villogásból, sőt púderből is kijutott mindenkinek (bár leginkább az emblémás táskák, szatyrok, zacskók és poszterek voltak a legkedveltebbek a szalonhiénák körében).



Rossz környezetterhelési bizonyítvány. A galéria megtekintéséhez kattintson!
© hvg.hu
Azt már előre lehetett tudni, hogy idén a környezetkímélő, alternatív megoldások lesznek a standok legpompásabb ékei. És tényleg, mind a hét csarnokban jószerivel találtam bio-, elektromos, hidrogén vagy hibrid motorral hajtott autót. Érdekes, hogy a legnagyobb tömeg a Ferrari, az Audi és a Porsche standjain kívül az alternatív üzemanyaggal hajtott autók körül volt. A zöld járművek iránti kirobbanó érdeklődés oka a globális felmelegedés körüli hisztéria, amelyet tetőz a közelmúlt számos természeti katasztrófája és az időjárással kapcsolatos baljós előrejelzések hada. Minden kiállított autó mellett, akárcsak az áruházban a hűtőgépeknél, egy környezetterhelési bizonyítványt láthattunk, amelyen becsületesen feltüntették, mennyire szennyez.

Toyota Hybrid X
© hvg.hu
A távol-keleti és francia gyártók eddig is sokat tettek, hogy visszaszorítsák autóik károsanyag-kibocsátásait. Most a németeken volt a sor, hogy változtassanak: a Porsche és a Mercedes-Benz Genfben jelentette be, hogy jelentősen csökkenti járműveinek szén-dioxid kibocsátását és már dolgozik elektromos-benzines, hibrid rendszerű modelljein. Miközben a Mercedes-Benz 2009-re jelezte, hogy elkészül első hibrid autójával, addig a Porsche üzemeiben már az E85-ös bioetanollal is működő sportkocsin dolgoznak.


[[ Oldaltörés: A távol-keletiek az élen járnak (Oldaltörés) ]]




Honda Small Hybrid Sport. Kattintson a galéria megtekintéséhez!
© hvg.hu
A japánok és koreaiak tovább bővítik a választékot, a Toyota tervei között szerepel egy újfajta hibrid-hajtás megvalósítása (Toyota Hybrid X). A Lexus szuperlimuzinnal a jelenben (LS 600h), valamint az FT-HS sportkocsival a jövőben kívánja bizonyítani, hogy a hibrid hajtás és a vad száguldás nem összeegyezhetetlen. Ugyanezt teszi a Honda a Hybrid Sport Concepttel, valamint a már korábban bemutatott, de Genfben is nagy érdeklődésnek örvendő FCX-szel. A Kia is bemutatta a Rio hibrid változatát.

VW Passat BlueMotion
© hvg.hu
A futurisztikus megvalósítások mellett Genfben kicsi, csúnya, ám annál környezetkímélőbb autókat is bemutattak, a Reva Greeny, Ecocar vagy az E’mobil kisautói a jelen megoldásait kínálják a globális problémákra. A jövőre, a hidrogénhajtású autókra még várni kell. Genfben a szériaérett hetes BMW-ben bemutatkozó technika még túl drága ahhoz, hogy a hétköznapi autózásban is szerepet kapjon. Pedig az összes alternatíva közül a hidrogén a legtisztább üzemanyag. Addig is jönnek a mind tisztább dízelek, az Adblue adalékkal kezelt C-osztályú 170 lovas dízel Mercedes csak 5,5 liter gázolajat fogyaszt vegyes ciklusban, és már most teljesíti a 2015-ben esedékes Euro6-os környezetvédelmi normákat. Ugyanezzel az adalékkal a kétliteres, 105 lóerős Passat BlueMotion csak 5,1 liter gázolajat eszik, miközben szén-dioxid kibocsátása 136 gramm/kilométer. Ebben a játékban azonban hibrid ide, vagy oda a kisautók jelenleg a legjobbak: az új smart ForTwo (dízel) vezet 90 gramm/kilométerrel, utána jön a Daihatsu Cuore Eco (benzines) 99-cel, harmadik a VW Polo BlueMotion (dízel) 102-vel, negyedik a Toyota Prius (benzin-elektromos hibrid) 104-gyel, ötödik a Daihatsu Cuore (benzines) 106 gramm/kilométerrel.

Genfi sorozatunk első részében galériánkban megtekinthetik a szalon legzöldebb autóit. A folytatásban genfi álomautókat és hétköznapi, itthon is nagy sikerre számító újdonságokat mutatunk be.

B. Cs.

Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.