Autóteszt: a svéd szerető
A svéd márka jól irányzott ütéssel csap le az élményautók eddig elhanyagolt szegmensére. A sportos kis rakéta valódi szexi dög, amely után megfordulnak az emberek az utcán, amely rabul ejt az adottságaival, s amely kegyetlen árat követel megszédített udvarlójától.
A svéd törpe © Stiller Ákos |
A csúcsmodell 220 lóerős, T5-ös motorja nem lassú, nagyvárosi közlekedésre termett, ezzel a kocsival száguldozni kell, hiszen még a 200-as tempót is olyan játszi könnyedséggel teljesíti, hogy az ember hajlamos elveszíteni a sebességérzékét, s átadni magát a közel hangtalan siklás örömeinek. A két centis gyári ültetés és a 17 hüvelykes kerekek biztonságosan tartják az úton a járművet, igaz, Budapest útjain – főleg a meredek lejtők alján – érdemes vigyázni, nehogy leérjen az első spoiler. Kanyarban is feszesen befekszik, noha érződött, hogy egy könnyelmű, túlzott gázadás parádés driftelésre késztetné az autót. A váltó sportos, jól kezelhető, a motor nyomatékát pedig akár 5-ös, 6-os fokozatban is érezhetjük.
Vérpezsdítő idomok © Stiller Ákos |
De nem csak a sufnituning-huligánok versenyszellemét piszkálta fel a kis autó, hanem többek között egy tisztes 50-es úriemberét is, aki a mellette ülő felesége rosszalló pillantásaitól nem zavartatva nyomta padlóig 5-ös BMW-je gázpedálját, hogy egy rövid ideig a C30-as mellett száguldjon. Neki is rá kellett jönnie, hogy a T5-ös jelzés láttán érdemes átgondolni a többi autósnak, hogy próbára tegye-e saját járműve képességeit. A rövidke gyorsulásnak a következő piros lámpa vetett véget, ahol a BMW-s úr az ablakot leeresztve, gyermeki mosollyal és felemelt hüvelykujjal fejezte ki tetszését. Hasonlóan nyilatkozott egy budapesti benzinkutas, aki hosszan nézte sóvárogva a dinamikus kis kupét, illetve a kopasz, tetovált srác, akinek csak az ár hallatán fagyott meg a mosoly az arcán.
A C30 igazi élményautó - csak az árát tudnánk feledni © Stiller Ákos |
További nehézséget jelent, hogy tolatás közben viszonylag nehéz kilátni, ezt azonban mérsékli a tolatóradar, amelynek segítségével biztonságosan lehetett a Volvóval parkolni még a legszűkebb helyeken is. A hátsó két ülésre kicsit körülményes a bejutás, igaz, tesztünk idején a nálunk lévő autó jobb első ülésével valami probléma támadt, ha jól működött volna, elég lett volna a támla felső részén található kallantyút meghúzni, s az ülés elmozdult volna, így azonban a szék alatti állítókar segítségére is szükség volt. A C30 valóban csak négy személyes autó, igaz ezért cserébe hátul is két kellemes kialakítású fotel várja az utasokat.
Tetszetős belső, apró hibákkal © Stiller Ákos |
Szintén a belsőnél kell kitérni a vastag, jó fogású kormányra, amelyen a tempomat, a hangrendszer (CD-, és rádióváltás, hangerő), valamint a navigációs rendszer vezérlése is helyet kapott. Ez utóbbi akár távirányítóval is vezérelhető, azonban a kormány hátoldalán elhelyezett kis joystick és két gomb segítségével gyorsan és pontosan állítható, elsajátítása gyerekjáték. Itt kell megemlíteni a kormány felső ívének belsejét képező alumíniumbetétet, amely csupán tetszetős, ám funkcióját tekintve akár veszélyes is lehet. Igaz, a kormány megfelelő részein kiképzett „markolófelületek” egyértelművé teszik, miként biztonságos vezetni, azonban egy kanyarodásnál problémát okozhat a meglehetősen csúszós, illetve hőmérséklettől függően jéghideg, vagy tűzforró fémfelület. Ezt talán megspórolhatták volna.
Remekül működik viszont a kétzónás digitális klímaberendezés és az ülésfűtés, amely a február végén jött hirtelen havazásban és hidegben nagyon jó szolgálatot tett. A már említett, felhasználóbarát navigációs rendszer Budapesten belül tökéletesen működik, a városon kívül azonban vajmi keveset ér, például Veszprémben is csupán nagy szürke semmit mutatott. De ezt nem írjuk a Volvo számlájára, elmondásuk szerint ugyanis ez külső fejlesztés.
Összegezve a fentieket, a C30-as valódi kis ékszerdoboz, igazi élményautó. Egy hét elteltével fájó szívvel szálltam ki belőle, s sokáig néztem utána, amint a Váci úton elporzott, a kényelmesen döcögő autósok sorai közt cikázva. A tesztautó borsos ára abszurdnak tekinthető (főleg, hogy a Volvo SUV-ja az XC90-es csak egy millióval drágább), azonban az alapmodellért – esetleg egy nagyobb motorért, némi plusz felszereltségért – kifizetendő 4-6 millió forint a vetélytársak ismeretében remek választássá teszi a C30-at. Egy biztos, a Volvo bevezető reklámkampánya nagyon találó, a kis kupét lehet utálni, lehet rajongani érte, de az biztos, hogy csupán kevesen maradnak közömbösek iránta.
A. D.
Műszaki adatok
Volvo C30 T5 Summum + | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2521 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 220 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 1500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4252/1782/1447 |
Csomagtér | 278 liter |
Saját tömeg (kg) | 1347 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 240 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 6,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 8,6 |
Tesztfogyasztás | 13,1 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 208 |
ÁRA | A Volvo C30 T5 Summum listaára 9,9 millió forint, a tesztelt autó ára 12,135 millió forint |