2007. március. 01. 17:27 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:56 Autó

100 éve született Barényi Béla, a passzív biztonság úttörője

Barényi Béla, az autóipar meghatározó személyisége száz évvel ezelőtt, 1907. március 1-jén született. A Mercedes-Benz magyar származású fejlesztőmérnöke március 6-án bekerül a autózás meghatározó személyiségeit felsorakoztató genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé.

Barényi Béla és a Mercedes-Benz SL 280
© daimlerchrysler
Barényi Béla a passzív biztonság úttörője az autófejlesztés területén. Szabadalmaival, mint a gyűrődési zónás biztonsági utascella és a biztonsági kormány tartósan meghatározta a modern autók konstrukciós kialakítását. Több mint 2500 szabadalmával Barényi Béla a legkreatívabb és legproduktívabb autófejlesztők közé tartozott. Barényi 1939-ben rátalált a Daimler-Benz AG-ra. Ötleteit itt a legnagyobb szabadsággal valósíthatta meg. Első munkája a Mercedes-Benz 170 V Cabriolet (W 136 építési sorozat) újszerű padlóváza, amely az utasoknak oldalütközés esetén nagyobb védelmet nyújtott. Ennek a koncepciónak a szériagyártásáig eltelt néhány év, 1953-ban azonban megjelent a W 120 „Ponton“-építési sorozatban.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

A biztonsági gyűrődési zónás utascellával kialakított személygépkocsi karosszériát 1951-ben jelentette be szabadalomként. Az ez alapján elkészülő első jármű a Mercedes-Benz W 111 építési sorozata, 1959-től. Ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a járműszerkezet deformálódása irányított, a karosszéria az ütközési energiát elvezeti, miközben az utasok stabil biztonsági utascellában érezhették magukat.



Mercedes-Benz 220 SEb
© daimlerchrysler
A W 111 építési sorozatban Barényi egy új, fontos fejlesztése debütált, amely attól kezdve a márka minden járművében megtalálható volt: a biztonsági kormánykerék. Ez a fejlesztés a feltaláló egy sokkal korábbi ötletén nyugszik: egy nagy felületű ütközéselosztó lap, valamint egy kormányoszlop plasztikusan deformálódó elemmel az ütközőlap és a tényleges kormányoszlop között. Ezáltal elkerülhető lett az úgy nevezett „Lanzen-hatás“– frontális ütközés esetén a kormányoszlop benyomulása a vezető felé. Néhány évvel később megjelent a biztonsági kormánytengely. A biztonsági kormányzás teljes rendszere végül 1976-ban a W 123 építési sorozatban ünnepelte premierjét. A süllyesztett ablaktörlők (W 126 építési sorozat) és a stabil tetőkonstrukciók (például a W 113 építési sorozat „Pagoda“-jában) szintén Barényi munkáját dicsérik. Barényi Béla 1997-ben hunyt el.
Hirdetés