2007. február. 21. 19:53 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:55 Autó

Masszív luxus: teszteltük az amerikai bölényt

Amerikából jött, mestersége címere: Cadillac. Mértéktartó erő, dinamikus báj, megkérdőjelezhetetlen méltóság. Mit kapunk 22 millióért?

© Stiller Ákos
Ha van pénzünk és egyedire vágyunk, ha többet akarunk kifejezni magunkból, mint az átlag újgazdagok, ha túlzottan szeretjük Amerikát, ha nem zavar, hogy Bush is hasonlóval jár, ha engedni tudunk a csábításnak, akkor ne menjünk el egy Cadillac kereskedő mellett anélkül, hogy ki ne próbálnánk az STS-t, a filmekből ismerős Seville utódját. Mert nagy Audija, nagy Mercije és méreten felüli bömöse sok mindenkinek lehet és van. Igazi amerikai csodavasa, ami ráadásul megéri az árát, nem sokaknak adatott meg. Eddig.

Fantasztikus élmény az STS, igazi amerikai autó, európai mértékre szabva. Mert bár a motor és a teljesítmény alapján kolosszális méreteket várnánk, az STS alig nagyobb a felső-középkategóriás szedánoknál, és csak valamivel kisebb a prémiumszegmens jól ismert ikonjainál (Audi A8 – 5051 milliméter, BMW 7-es – 5039 milliméter, Mercedes-Benz S-osztály – 5076 milliméter, VW Phaeton – 5055 milliméter, Lexus LS – 5030 milliméter). Az STS hossza öt méter alatt van, igaz, csak 1,5 centivel. Tengelytávja ugyanakkor hatalmas, 2,957 méteres, nagyobb mint a Phaetoné, vagy az A8-as Audié.

© Stiller Ákos
De ne tévedjünk el a számok sűrűjében, az amerikai idol sokkal jobb autó, mint gondolnánk. Tesztautóm 21,4 millióba kerül, ez az ár pariban van tudásával. Ha lenne rá pénzem, úgy érezném, azt kaptam ezért a pénzért, amit ígértek és amit vártam: egyedi, tökéletes műszaki fejlettségű, intelligens, biztonságos, elegáns, kényelmes és különösen szép autót. Nézzük a formáját. Összetéveszthetetlenül sajátos orr és messziről felismerhető far. Bi-xenon lámpák és óriási indexek elöl, LED-es kompozíció hátul. Merev, nyers, agresszív és rendhagyó vonalak adják meg az ívét ennek az amerikai szépségnek.

[[ Oldaltörés: Intelligens futómű, forgalomfigyelő radar, képernyő a szélvédőn (Oldaltörés) ]]



© Stiller Ákos
A műszaki tartalom szervesen illeszkedik az engem az első pillanattól lenyűgöző formához. Az STS mágneses csillapítású futóműve észrevétlenül alkalmazkodik a burkolati viszonyokhoz. A haladás minden körülmények között sportosnak mondható, az apró úthibákra ugyanolyan megvető közönnyel reagál az autó, mint a nagy kátyúkra. A kanyarokban fekszik, nagy sebességnél kellemesen felkeményedik, azaz parádés a Cadillac futóműve. Hol vannak az imbolygós rózsaszín idők? Persze azt is lehetett szeretni.

Az 1,8 tonnás autó könnyedén viseli saját terhét, a V8-as, igaz zavaróan csendesen, egy-egy gázfröccsre rakétaként lövi ki az autót. A hátsókerék-hajtásnak köszönhetően a nehézlábú fiatalok állandó veszélyben vannak, mert hiába a járműstabilizáló, ha kikanyarodáskor rendesen odalépünk neki, akkor egy-két jelenetet eltáncol az autó a Hattyúk tavából. Legalább nem mondhatják, hogy semmi izgalom nincs benne. Ha akarom legelésző bivaly, de ha akarom megvadult bölény.

© Stiller Ákos
A 4,6 literes, nyolchengeres Northstar motor a márka több típusában bizonyít, az STS-ben a 325 lovas változata tisztelt meg bennünket. 427 Nm-es nyomatéka, több mint elég, ráadásul már 4400-as fordulattól a rendelkezésünkre áll. Luxusautótól nem is rossz a 6,2 másodperces százas sprint automatikus váltóval. Ez utóbbi szinte észrevehetetlenül működik az autóban. Van szekvenciális módja is, de minek. Sőt, az amerikai hagyományokra emlékeztető 4-es fokozatunk is van. Állítólag nem vált feljebb, így őrzi a pattanásig feszült rugalmasságát. Az egyhetes tesztelés során, elég volt csak D-ben (előre), R-ben (hátra) és P-ben (parkoló állás) használni a váltót.

© Stiller Ákos
Piros lámpánál a fékpedál taposása helyett szívesebben tettem P-be a váltót, mert ilyenkor a nagyméretű, sporttévényi érintőképernyőn nézhettem is az eddig csak hallgatott fociközvetítést, vagy folytathattam a legutóbb kikölcsönzött premierfilm izgalmait. Hát igen, ennyi pénzért dvd-váltós, tévés, házimozis, dts-es, dolby digital-os, 5,1-es surrounddal megspékelt, mp3-at is játszó hifi-rendszert kapunk. Ráadásul Bose-cuccot. A 15 hangszóróból úgy zeng az Iron Maiden, mintha a kolozsvári Farkas utcai templomban szólna. A hangzás mesteri, ráadásul egyénre szabható, lehet a vezető a középpontban, de ha minden ülésen ülnek, akkor középre irányítható a hang, de lehet csak a hátsó sorra vezérelni. Ha éppen csacsogni akarunk, akkor a talk beállítás használatával, halljuk egymás szavát, miközben a zene élvezetéről sem kell lemondanunk. A rendszer hanggal vezérelhető, Bluetooth-os kapcsolattal a mobilunk kéz nélkül használható. Az autózás tiszta élményét, a tökéletes zenei élményt semmilyen külső hang nem zavarja, sem motor-, sem szél, sem menetzaj. A Cadillac nem engedi meg, hogy bármi belecsipogjon például a Pink Floyd Pompei-i koncertjének elmélyült hallgatásába. Még akkor sem, ha ez a csipogás az élet védelmét szolgálja. Hiába a rengeteg légzsák, a biztonsági öv bekötésére a vezetőt csak egy tétova fényjelzés emlékeztetni, a vezető melletti ülésen még ennyi sem.

Az autó hangtalan, a vad kigyorsítás is csak lehúzott ablakokkal, vagy felengedett tetőablakkal élvezhető. A visítás visszafogottságára csak a meglódulás vehemenciája ad mentséget. Remeg a levegő, ha az STS rágyújt egy keményebb menetre.

© Stiller Ákos
A gombnyomással életre kelő STS fejedelmi módon kényeztet, minden ülés szellőztethető és fűthető, a kasmír bőr belső érzékien finom és barátságos, az első ülések elektromosan állíthatók, memóriások, a beállításokat a kulcshoz, illetve a vezetőhöz rendeli a fedélzeti számítógép. A kényelem nem merül ki a tér jó kihasználásában, a finom anyagokban és a jó zenében, az autó biztonsági és technikai arzenálja is figyelemre méltó. A temérdek légzsák és a hárombetűs stabilizáló rendszerek, vészfék-rásegítés mellett a kocsiba adaptív tempomatot is szereltek. A hűtőmaszkon elhelyezkedő nagy Cadillac embléma mögül radar pásztázza az utat. Segítségével működik a távolságtartó sebességszabályzó, aminek révén akár rá is bízhatjuk magunkat az autóra, az előre beállított sebességig gyorsít, illetve fékez, ha akadályt észlel. Azért ne vegyünk rá mérget. Ne hekkeljük meg a rendszert és ne nézzük kedvenc sorozatunkat miközben 130-cal haladunk az autópályán. Az adaptív radar (ACC) csak egy kényelmi eszköz, de nem veszi át tőlünk a vezetést. Ugyanolyan figyelmet, sőt nagyobb figyelmet kíván. Sokszor indokolatlanul jelez, és indokolatlanul fékez, máskor például egy motoros, vagy biciklis (gyalogos) mögött nem fékez, mintha nem is észlelné őket.

Nagyon hasznos és mulatságos alkalmazás ugyanakkor a head-up display, azaz a menetadatok szélvédőre kivetített képe. Ezen követhetjük az autó sebességét, a távolsági fényszóró állapotát, a hallgatott rádió frekvenciáját, az mp3-as cédé tartalmát, a klíma adatait. Bár az STS műszerfala és középkonzolja egyáltalán nem zsúfolt, a tájékozódást és a vezetést nagyban könnyíti ez a még elég újnak számító technikai csemege.

[[ Oldaltörés: Külön kulcs a tanksapkához (Oldaltörés) ]]



© Stiller Ákos
Technikai fejlettsége ellenére viccesnek (mondhatnánk cikinek) találhatunk egy-egy apró részletet. Például a kulcsnélküli nyitással, zárással szerelt autóban a hátsó két ajtó Ladás időkre emlékeztető bigyuszokkal zárható belülről, miközben elöl csak kis ledek jelzik, hogy éppen zárva van, vagy nyitva az ajtó. Külön van a kulcs és a távirányító, sőt mindezt tetézi egy kis fémkulcs, ami a tanksapka zárását és nyitását teszi lehetővé. Megértem, hogy Amerikában senkinek nem jut eszébe benzint lopni, ezért alapból nem zárható a tank, de ez az utólagos megoldás nem prémiumautóhoz méltó. Ráadásul elég gyakran is kell használni a tanksapkát. A kulcs meg majdnem mindig beleszorul. Vicces látvány, ahogy ott görnyed a milliomos tulaj a benzinkútnál (bár megengedhető, ha mondjuk én lennék a boldog tulaj). A tank nem túl nagy: a 66,3 liter üzemanyag alig elég 350-400 kilométerre. Az autó vegyes használatban ötszáz kilométer alatt 17,6 liter benzint fogyasztott. Ezt még amerikai mértékkel kell hogy nézzük, bár ekkora motorral a japán és német konkurensek sem étvágytalanabbak.

A klíma négyzónás, az autót négy személyre méretezték, de öten sem fogunk szorongani benne. A hátsó térkínálat óriási, van pohártartó, könyöklő, olvasólámpa, a csomagtartó elégséges. A bőrből és eukaliptusz fából készült kormány fűthető, a beltér fabetétjei igaziak. A  megtett 17 ezer kilométer ellenére sehol zörgés, vagy zörej, nem engedték el magukat az illesztések. Az amerikai autókkal kapcsolatos előítéletek élő cáfolata az STS.

B. Cs.


Cadillac STS
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 4565
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő325 lóerő 6400-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 427 Nm 4400-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2957
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4985/1843/1464
Csomagtér464 liter
Saját tömeg (kg) 1817
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 250
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)6,2
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 19,2
Országúti 11,7
Vegyes14,4
Tesztfogyasztás17,6
CO2 kibocsátás (g/Km) 343
ÁRA A tesztelt autó ára 21,4 millió Ft, alapára hasonló motorral 19,973 millió




Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 06. 19:30

„Nem tudtam, mi a baj velem” – sok nő számára jött el a megváltás azzal, hogy kiderült, az ADHD nem válogat a nemek között

Bár úgy tűnhet, hirtelen mindenki figyelemzavarral küzd, a nők a valóságban gyakran aluldiagnosztizáltak és -kezeltek, ha ADHD-ról van szó. Ennek rengeteg oka van, az egyik az, hogy esetükben a tünetek radar alatt maradnak, ők pedig csendben szenvednek, és igyekeznek megküzdeni az elvárásokkal, amelyek az iskolában, majd a munkahelyen, illetve családban nehezednek rájuk.