Cadillac-partraszállás Európában
Ami a világ egyik fertályán luxus, nem feltétlenül az a másikon. Ez derül ki az amerikai Cadillac kísérletéből, hogy százéves története során először az európai kontinensen is szerencsét próbáljon.
Bush Cadillacje © autoblog |
Az évek óta sok milliárd dolláros veszteséggel működő anyavállalat, a General Motors (GM) vezetése még az ezredforduló táján határozta el, hogy "világgá kell mennie" a Cadillac-divíziónak. A globalizálásban hívő marketingstratégák szemében különösen vonzónak tűnhetett a vén kontinens: bár a telített nyugat-európai autópiacokon a fél százalékot sem éri el a 15-20 millió forintnál startoló luxusjárgányok aránya, évről évre stabilan eladnak belőlük több tízezret, nem is beszélve a (forintban) 8-10 milliós indulóárral jellemezhető úgynevezett kompakt prémiumkategóriáról. Az ide sorolt járművekből - mint a BMW 3-as vagy a Mercedes C osztály - évente összesen egy-két millió darab is elkel.
A zsíros piaci lehetőségek persze másokat is csábítanak. A japán Toyotához tartozó Lexus már évek óta a piacon van, és a Nissan luxusgyártója, az Infiniti ugyancsak európai offenzívát dédelget.
Cadillac XLR |
Cadillac BLS © GM Media |
A dollármilliárdokkal támogatott európai betörési program szerény, 2010-ig 20 ezer darabos eladással számolt. Ám az eddigi eredmények még ehhez képest is csalódást keltőek. Tavaly, az induló évben mindössze 2640, az idei év első felében pedig 1709 Cadillac talált gazdára, s a vártnál alacsonyabb értékesítések miatt vissza kellett fogni a BLS gyártását. A Cadillac kereskedői azzal magyarázzák a bizonyítványt, hogy az európai luxusautók vásárlói márkasoviniszták, nem könnyű őket meggyőzni, hogy megszokott európai kocsijukból átüljenek egy ismeretlenbe. "Márpedig a Cadillac új márka Európában - mondta a londoni Financial Times napilapnak Gerard Jensen, a kizárólagos forgalmazói jogokkal felruházott holland Kroymans autókereskedő cég ügyvezetője -, ezért minden eladást újabb hódításnak kell tekinteni."
Csakhogy az európai piacon nem minden gyártó szenvedi meg ennyire a kulturális különbségeket. A Toyota Lexus típusaiból 2005-ben több mint 20 ezer talált vevőre a vén kontinensen, az idén 48 ezer darabos forgalmat várnak, 2010-ben pedig már 65 ezret. A japán luxusgyártó még sikeresebb az USA-ban: ott tavaly 302 ezret adtak el belőle, míg az őshonos Cadillac - a BMW és a Mercedes között a harmadik helyre szorulva - 235 ezer darabos forgalmat ért el.
Cadillac SRX © Cadillac |
A szerzők szerint ezzel előzik meg egyes "prémiumjárművek" a luxusautókat. Véleményük szerint a németeken kívül az előbbiek közé tartozik még a Volvo, a Range Rover, a Lamborghini, a Bentley, a Bugatti és a Ferrari. Az európai márkák közül - a két amerikai kutató szerint - "csak" a luxus jelzőt érdemli ki az Aston Martin, a Jaguar, a Lancia, a Lotus, a Maserati, a Mini, a Morgan, a Rolls-Royce, a Saab és a TVR. A szerzőpáros a másodvonalba sorol olyan márkákat is, mint az USA-ban felkapott Honda Acura, a Cadillac, a Hummer, az Infiniti, a Lexus, a Ford Lincoln és a Maybach.
Sokan persze vitatják ezt az értékelést. A Cardiffi Egyetem Járműipari Központjának professzora, Garel Rhys az amerikai Business Week című hetilapnak kifejtette, egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy az istenített prémiumgyártók mindenre tudják a választ. "A német hegemónia nem elvitathatatlan jog" - így a brit szakértő, aki sokakkal együtt úgy véli, hogy az új "kis Lexus", az IS, illetve a csúcsmodell LS limo nem marad el a BMW 3-as s az Audi A4-es típusától, illetve a Mercedes S osztályától, a 7-es BMW-től és az Audi A8-astól.
Hummer H2 © Hummer |
HEIMER GYÖRGY