2006. december. 03. 17:00 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:54 Autó

Cadillac-partraszállás Európában

Ami a világ egyik fertályán luxus, nem feltétlenül az a másikon. Ez derül ki az amerikai Cadillac kísérletéből, hogy százéves története során először az európai kontinensen is szerencsét próbáljon.

Bush Cadillacje
© autoblog
Elvis Presley rockkirálytól Csang Kaj-sek volt tajvani államfőn át Bush amerikai elnökig sok híresség járt és jár ma is Cadillac limuzinokkal. A luxus szinonimájaként emlegetett amerikai autómárka nemrég behajtott a vén kontinensre is, de az álomautó eddig nem igazán hozta lázba az előkelőségre vágyó európai vevőközönséget.

Az évek óta sok milliárd dolláros veszteséggel működő anyavállalat, a General Motors (GM) vezetése még az ezredforduló táján határozta el, hogy "világgá kell mennie" a Cadillac-divíziónak. A globalizálásban hívő marketingstratégák szemében különösen vonzónak tűnhetett a vén kontinens: bár a telített nyugat-európai autópiacokon a fél százalékot sem éri el a 15-20 millió forintnál startoló luxusjárgányok aránya, évről évre stabilan eladnak belőlük több tízezret, nem is beszélve a (forintban) 8-10 milliós indulóárral jellemezhető úgynevezett kompakt prémiumkategóriáról. Az ide sorolt járművekből - mint a BMW 3-as vagy a Mercedes C osztály - évente összesen egy-két millió darab is elkel.

A zsíros piaci lehetőségek persze másokat is csábítanak. A japán Toyotához tartozó Lexus már évek óta a piacon van, és a Nissan luxusgyártója, az Infiniti ugyancsak európai offenzívát dédelget.

Cadillac XLR
A Cadillac nagy erőbedobással készült a tengeren túli megméretésre. Egyes források szerint legalább négymilliárd dollárt áldoztak a modellválaszték megújítására. A mai Cadillac már nem a hatvanas évekbeli, széles fecskefarkakkal díszített, tízméteres országúti cirkáló, amilyenként az európai autósok képzeletében él. A mai típusok már az európai és a japán versenytársakéhoz hasonlóan kisebbek, de fényűzőek és erősek. Az Escalade luxusterepjáró és az STS szedán sportváltozatának nyolchengeres, teherautónyi motorja több mint 400 lóerőt teljesít. És persze a kisebbekben is benne van, ami autós szem-szájnak ingere, a kézzel varrott bőrülésektől a jármű sebességét a szélvédő üvegre vetítő optikai rendszeren át a tévéig.

Cadillac BLS
© GM Media
A kompakt prémiumosztályban tavaly csatasorba állt BLS típus a GM-hez tartozó svéd Saab autógyárból gördül ki. A tervek szerint ez - az óriásvállalat reményei szerint a Saab 9-3-as főegységeire épülő, elsőkerék-meghajtású, dízelmotorral is rendelkező - járgány, a "bébi-Caddy" adná az európai forgalom oroszlánrészét. E megbízással a GM új életet kíván lehelni a patinás, de veszteségesen termelő svéd autógyárba, melyre 1990. évi felvásárlása óta már jóval több mint egymilliárd dollárt költöttek. Az európai értékesítési hálózat megteremtésére is ráköltött a GM mintegy 30 millió eurót, az Észak-Európában létrehozott tíz Cadillac-központot például egyenként jóval több mint egymillió eurós beruházással alapították.

[[ Oldaltörés: Európában nem szeretik (Oldaltörés) ]]



A dollármilliárdokkal támogatott európai betörési program szerény, 2010-ig 20 ezer darabos eladással számolt. Ám az eddigi eredmények még ehhez képest is csalódást keltőek. Tavaly, az induló évben mindössze 2640, az idei év első felében pedig 1709 Cadillac talált gazdára, s a vártnál alacsonyabb értékesítések miatt vissza kellett fogni a BLS gyártását. A Cadillac kereskedői azzal magyarázzák a bizonyítványt, hogy az európai luxusautók vásárlói márkasoviniszták, nem könnyű őket meggyőzni, hogy megszokott európai kocsijukból átüljenek egy ismeretlenbe. "Márpedig a Cadillac új márka Európában - mondta a londoni Financial Times napilapnak Gerard Jensen, a kizárólagos forgalmazói jogokkal felruházott holland Kroymans autókereskedő cég ügyvezetője -, ezért minden eladást újabb hódításnak kell tekinteni."

Csakhogy az európai piacon nem minden gyártó szenvedi meg ennyire a kulturális különbségeket. A Toyota Lexus típusaiból 2005-ben több mint 20 ezer talált vevőre a vén kontinensen, az idén 48 ezer darabos forgalmat várnak, 2010-ben pedig már 65 ezret. A japán luxusgyártó még sikeresebb az USA-ban: ott tavaly 302 ezret adtak el belőle, míg az őshonos Cadillac - a BMW és a Mercedes között a harmadik helyre szorulva - 235 ezer darabos forgalmat ért el.

Cadillac SRX
© Cadillac
Az amerikai Global Insight piackutató cég két járműipari elemzője, Philip Rosengarten és Christopher Stuermer Prémiumhatalom: a Mercedes-Benz, a BMW, a Porsche és az Audi sikereinek titka című könyvében azt vizsgálja, miként lehet, hogy a négy német prémiumgyártó tavaly együttesen több négykerekűt bocsátott ki, mint a tömegautó-gyártó GM-Opel és az európai Ford együttvéve. Szerintük az elsöprő sikert az magyarázza, hogy a németek páratlanul innovatívak, ők azok, akik elsők közt alkalmazzák a technikai újdonságokat, gyakran azokat, amelyeket a motorsport versenypályáin próbálnak ki.

A szerzők szerint ezzel előzik meg egyes "prémiumjárművek" a luxusautókat. Véleményük szerint a németeken kívül az előbbiek közé tartozik még a Volvo, a Range Rover, a Lamborghini, a Bentley, a Bugatti és a Ferrari. Az európai márkák közül - a két amerikai kutató szerint - "csak" a luxus jelzőt érdemli ki az Aston Martin, a Jaguar, a Lancia, a Lotus, a Maserati, a Mini, a Morgan, a Rolls-Royce, a Saab és a TVR. A szerzőpáros a másodvonalba sorol olyan márkákat is, mint az USA-ban felkapott Honda Acura, a Cadillac, a Hummer, az Infiniti, a Lexus, a Ford Lincoln és a Maybach.

Sokan persze vitatják ezt az értékelést. A Cardiffi Egyetem Járműipari Központjának professzora, Garel Rhys az amerikai Business Week című hetilapnak kifejtette, egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy az istenített prémiumgyártók mindenre tudják a választ. "A német hegemónia nem elvitathatatlan jog" - így a brit szakértő, aki sokakkal együtt úgy véli, hogy az új "kis Lexus", az IS, illetve a csúcsmodell LS limo nem marad el a BMW 3-as s az Audi A4-es típusától, illetve a Mercedes S osztályától, a 7-es BMW-től és az Audi A8-astól.

Hummer H2
© Hummer
Az elmarasztalások és a tervezettől messze elmaradó eladások ellenére a Cadillacnek esze ágában sincs feladni európai offenzíváját. Mint mondják, az eladásokkal ők sem elégedettek, de az út elején tartanak, s vannak még tartalékaik. A szigorú minőség-ellenőrzés mellett kézi munkával szerelt modelljeiket jövőre tovább finomítják. Miután a cég nem igazán jártas a dízeltechnikában, fontolgatják a BMW vagy az Isuzu gázolajos motorjainak átvételét a nagy modellekben, s tervezik, hogy az európai prémiummódi szerint a Saabra alapozott alsó-középkategóriás típussal is kijönnek. Az európai modellpalettát erősíti a Porschéval versengő Corvette sportkocsi és a böhömnyi Hummer katonai terepjáró polgári változata is. Mindezt abban a reményben, hogy a négykerekű amerikai legenda így is hozzájárulhat majd a GM megtépázott versenyképességének helyreállításához.

HEIMER GYÖRGY

Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.