Oroszországban gyártott amerikai autók
Felhagy a Volga gépkocsik gyártásával a Nyizsnyij Novgorod-i üzem, és jövőre megkezdi az amerikai Chrysler és Dodge autók összeszerelését, ám egyelőre csak az USA-ban már elavult modellek jöhetnek szóba.
Megkímélte az amerikai DaimlerChryslert az orosz GAZ-autógyár attól, hogy a Michigan állambeli Sterling Heightsben lévő üzemben a saját költségén szerelje le a termelésből kivont Chrysler
HVG |
Az orosz piacon 20-23 ezer dollárért árult amerikai Sebring és Stratus modellekből tavaly mindössze 78 darab kelt el. A Nyizsnyij Novgorod-i üzemből GAZ márkanéven kikerülő orosz Sebringbe és Stratusba a Chrysler mexikói gyárából vásárolnak majd 2,4 literes - közel egy évtizede kifejlesztett - motorokat, és az "új" autókat 15-17 ezer dollárért fogják árulni. A tervek szerint kezdetben évi 65 ezer autó készül (kizárólag az orosz piacra), és az üzem fokozatosan felhagy a mostanra már a hazai vásárlók többsége által is igen elavultnak tartott, szebb napokat megélt Volgák gyártásával.
Az orosz cég számításai szerint a középkategóriás járművek mérsékelt áruknak köszönhetően annak ellenére is népszerűek lesznek a hazai vásárlók körében, hogy a közvélemény - a szovjet autógyártás rossz emlékei miatt - még mindig bizalmatlan a helyben gyártott járművekkel szemben. Elemzők szerint egyébként a dél-koreai Hyundai Oroszországban igen népszerű Sonata, illetve a japán Mazda 6-os modellje szenvedheti meg leginkább a versenytársak megjelenését.
A GAZ tulajdonosa, Oleg Gyeripaszka már évek óta keresett olyan külföldi modellt, amelynek megvásárlásával megmenthető a gyár, ám az olasz Fiattal, majd a japán Nissannal is zsákutcába futottak a tárgyalások. Állítólag más orosz cégek - például az Isuzu és Fiat modellek oroszországi gyártója, a Szeversztal-Avto - is szívesen megvették volna a Sterling Heights-i üzem gyártósorait, ám Gyeripaszka ajánlotta a legmagasabb árat. Nem kizárt, hogy a GAZ és a DaimlerChrysler folytatja az együttműködést, az oroszok ugyanis az amerikai fél kisteherautóival szeretnék felváltani az ugyancsak elavult Gazelj és Szobolj márkanevű furgonokat.
Javában folyik a helykeresés eközben a kecsegtető orosz autópiacon. Bár több újabb világcég - köztük a japán Toyota és Nissan, illetve a német Volkswagen - is megerősítette, hogy saját gyárat épít, minden jel arra mutat, hamarosan válással ér véget a General Motors (GM) és az AvtoVAZ - az első orosz-amerikai autóipari vegyes vállalat - házassága. Miután tavaly az AvtoVAZ ismét állami többségi tulajdonba került (HVG, 2005. december 3.), az új vezetők azonnal felül akarták vizsgálni a Chevy-Niva terepjárókat készítő közös cég ügyeit. Az orosz fél szerint ugyanis az AvtoVAZ éveken át áron alul adta el az alkatrészeket a közös vállalatnak, s miközben a 2001-ben létrehozott amerikai-orosz cég jelentős nyereséget termelt, az AvtoVAZ csak veszített az üzleten. A vita az év elején odáig fajult, hogy az AvtoVAZ néhány napra felfüggesztette az alkatrészszállítást, és elérte, hogy a közös vállalat megemelte a vételi árakat. Ettől azonban a Chevy-Niva - melyből eddig összesen 131 ezer készült - ára is megugrott, és ma már egyre nehezebben kel el 11 ezer dollárért a korszerűnek aligha mondható terepjáró.
Moszkvai lapértesülések szerint az AvtoVAZ felszólította a GM-et, vagy adja el 41,5 százalékos tulajdonrészét, vagy vásárolja ki teljesen az ugyancsak 41,5 százalékot birtokló oroszokat a közös vállalatból. A céget másfél évtizeddel ezelőtt 300 millió dolláros befektetéssel hozták létre a 17 százalékkal részesedő Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) közreműködésével. Orosz elemzők biztosra veszik, hogy végül az oroszok vásárolják meg a GM részvénycsomagját, az amerikaiakról pedig úgy tudni, saját oroszországi autógyár építését fontolgatják. Az együttműködés egyébként nem csupán a pénzügyi vita miatt fulladt kudarcba. "Az AvtoVAZ új technológiához és exportpiachoz akart jutni a közös vállalat révén - értékelte a helyzetet a minap Gajrat Szalimov, a moszkvai Trojka-Dialog tanácsadó cég elemzője -, míg a GM abban bízott, hogy gyorsan és olcsón bejuthat a hatalmas orosz piacra. Egyik fél reményei sem váltak valóra."
NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA