2006. augusztus. 08. 17:48 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:53 Autó

Drágulnak a gumiabroncsok

A nyersanyagok drágulására hivatkozva a gumiabroncsgyárak világszerte emelik áraikat. A téli gumik számára az irányt kedden kijelölte a téli gumik egyik vezető gyártója, a finn Nokian Renkaat, bejelentvén, hogy szeptembertől emeli árait.

Az emelés mértékéről még nem nyilatkoztak a cégnél, csak annyit mondtak, hogy a nyersanyagok az idén várhatóan 12,5 százalékkal drágulnak számukra, és nem pedig 11 százalékkal, mint korábban jósolták. Az áremelés ennél valószínűleg kisebb lesz, mert hozzátették, hogy az alapanyagok drágulását mind nehezebb érvényesíteni a termelői árakban. A cég a maga részéről 35,1 millió eurós üzemi eredményt jelentett kedden a második negyedévről, 11 százalékkal többet az egy évvel azelőttinél, messze meghaladva az elemzők átlagosan 20 százalékos előrejelzését.

Michelin-gumiteszt Kiskunlacházán
© hvg.hu
A forgalma 20 százalékkal 200 millió euróra gyarapodott. Korábban a világ egyik legnagyobbja, a francia Michelin azt jelentette, hogy az első félévi adózott eredménye, 276,9 millió euró, 28,2 százalékkal elmaradt a tavalyi első félévitől, a 7,1 százalékkal 8,023 milliárd euróra növekedett bevételből. A Michelin is a két és fél éve folyamatosan emelkedő alapanyagárakat panaszolta, ezek a cég számára 21 százalékkal, 352 millió euróval kerültek többe a tavalyi első félévinél, és még súlyosabban bánták, hogy az áremelésekkel ezt nem tudták teljesen kiegyenlíteni, a költségnövekedés a profit rovására ment. Mindazonáltal a Michelin is közelebbről nem részletezett, újabb áremeléseket ígért a második félévre, a már várhatóan 28 százalékkal növekvő nyersanyagköltségre hivatkozva.

A világ legnagyobb gumiabroncs-csoportja, a német Continental adózott eredménye a második negyedben, 205 millió euró, 18 százalékkal maradt el a tavalyi második negyedévi 245 millió eurótól, miközben a bevétel 1,8 százalékkal 3,62 milliárd euróra nőtt az egy évvel korábbi 3,55 milliárdhoz képest. A Continental tavaly még 29,8 százalékkal növelte az adózott eredményét, 929,6 millió euróra a 2004-es 716,2 millióról, a forgalom 9,8 százalékkal 13,837 milliárd euróra gyarapodott 12,597 milliárdról.

Korábban más nagy abroncsgyártók is jelezték, hogy romlottak eredményeik az év eddig eltelt időszakában, és az év végéig már nem is várnak javulást. A nyersgumi ára többéves csúcsokat dönt - öt év alatt 300 százalékot meghaladó mértékben nőtt az ára -, mert a főbb termelők, Thaiföld, Indonézia és Malajzia nem tudnak lépést tartani az elsősorban Kínában és Indiában megugrott kereslettel. A profitnövekedés azért is lassul, mert csökkennek az autógyárak eladásai, egyre élesebb az árverseny.

A japán Bridgestone - amelynek 16,5 százaléka van a fin Nokian Renkaatban - is arra számít, hogy az idén 35 százalékkal csökken az adózott eredménye a tavalyihoz képest, és profitfigyelmeztetést adott ki a Sumitomo Rubber is. A Goodyear Tire and Rubber Co azt jelezte, hogy észak-amerikai egységénél az idén a tavalyinál kisebb lesz az üzemi eredmény.

Hirdetés
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.