© Hyundai |
Megcsapott az újautó szaga a Tucsonban. A távol-keleti autóknak van egy jellegzetes (nem kellemetlen) szaga, ami elsőre furcsa, de hamar megszokja az ember. A szagokhoz és illatokhoz nagyon szép bézs bőr belső társult, olyan érzésem támadt, mintha folyton besütne a nap az autóba. Szerencsére az elektromos tolótető közvetítésével ez in concreto is megtörténik, csak nyomni kell a gombot.
Meglepően elegáns
© Hyundai |
A Tucson kívülről is egy mutatós autó, de belseje nagyon kellemes meglepetést okozott. Fényévekre van, például az Elantra belsejétől, de még a konszern-testvér Sportage-et is lepipálja. Leolvasható a típus üzenete, ez az autó kényelmes, igényes és praktikus embereknek készül, akik nem irtóznak egy kis dagonyázástól sem, sőt a sebes forgalommal is lépést tudnak tartani.
© Hyundai |
Az autó kívülről nem tűnik olyan nagynak, mint belülről. A trónról hátratekintve óriási a hely. Ezt az érzést erősíti a kiváló helykínálat, a vezetőt körülölelő műszerpark, mind választékos, pontosan kidolgozott, megtervezett dizájnról és ergonómiáról tanúskodnak. A nagy gombok és méretes kapcsolók ismerősek a korábbi koreai modellekből, viszont az elrendezésük sokkal korszerűbb. Az indexlámpán elhelyezkedő kapcsolóban zavart, hogy egy-egy hirtelen indexelésnél sikerült leoltanom a lámpát, ez este okozhat bonyodalmakat. Műszerfala minőségi műanyagból van nem annyira kopogós, mint alsóbb kategóriás társainál. Este a kijelzők és a kapcsolók szép zöld színben világítanak. Összeszerelés minősége kifogástalan, mint ahogy a az anyagok minőséágét sem érheti panasz.
A kormány fogása kissé vékony, de anyaga jó minőségű, csupán egy irányban állítható. A tekerése nagy odafigyelést igényel, mert bár puha és könnyed, ne feledjük, hogy terepjáró, ezért bizony pörgetni kell, hogy éppen betaláljunk két pont közé.
Az ülések kényelmesek, fűthetők, deréktámasz szolgálja a legmegfelelőbb üléshelyzetet, viszont nincs az autóban megfelelő méretű könyöktámasz, ez pedig főleg egy ilyen magas építésű gépben jól jön. A fejtámla magassága mellett állítható a mélysége is. Az ablakok elektromosak, akárcsak a nagy méretű tükrök. Ezek valamelyest tompítják az autó méreteiből fakadó parkolási nehézségeket. Tolatóradarba érdemes beruházni, ekkora autóval művészet a parkolás. A klíma digitális, egyzónás, a kormányról nem irányítható cédés rádió átlagos teljesítményt nyújtott. Amit az elektronikában hiányoltam, az a biztonsági öv bekapcsolására való figyelmeztetés teljes hiánya. Na jó, indulásnál egy másodpercre felvillan az ikon a műszerfalon, de sem hangjelzés sem fényjelzés nem figyelmeztet. Ez beárnyékolja az egyébként hat légzsákkal, ABS-szel és ESP-vel szerelt Tucson biztonsági rendszerét.
[[ Oldaltörés: A vébé és a nőm autója (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Fel volt matricázva a tesztautó, de büszkén viseltem az oldalamon a feliratot, hisz olyan világeseményt hirdet, amelynek én is nagy fanja vagyok, a focivébét. A Kia és a Hyundai a világbajnokság kiemelt támogatói. Méretes oldalzsebek állnak az utazók rendelkezésére mind a négy ajtóban. A könyöktámasz helyén lévő tárolórekesz multifunkciós és több rekeszes. Elöl a két ülés között is találunk két pohártartót. Hátul is van pohártartóval szerelt könyöktámasz. Akasztók elöl, akasztók hátul. Nagyon praktikus a gép, nem beszélve a két mozdulattal síkba hajtható hátsó ülésekről, amellyel tágas teret nyitunk bútoroknak, gépeknek, állatoknak, bőröndöknek. A minőségi kárpitot ki lehet emelni, így koszos, nedves tárgyakat is szállíthatunk. A vészkerék helyére is sokat pakolhatunk. A hátsó szélvédő külön nyitható.
© hvg.hu |
A Tucson volt az első autó, aminek a vezetése a feleségemnek is tetszett. Irtózik a nagy autóktól, saját kisautójának a rabja, de a Tucsonban ujjongott. Hogy ez igen! Ugyanúgy érezte magát benne, mint az övében: biztonságban, kényelemben. Amikor mondtam neki, hogy ember, ez kétszer akkora, mint a tiéd, csak nézett: és? Nem érted, hogy ezt jó vezetni! A Tucson javára szól, a nők is szeretik. Takarékoskodni nem érdemes vele, normál használatban nem eszik sokat. Az 500 kilométeres tesztúton 9,2 liter gázolajat égetett el a Tucson száz kilométerenként, a fedélzeti számítógép ehhez képest 8,2 litert jelzett. Vagy a computer szépít, vagy a kút csal, a lényeg, hogy én ennyit mértem, ami főleg városi forgalomban nem rossz egy ekkora autótól.
[[ Oldaltörés: A hamutartó nem ciginek való (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Dohányosoknak rossz hír, hogy a hamutartó éghető anyaggal van bélelve, így az autóban nehezen lehet dohányozni. De minek cigizni benne, ha ott van a vezetés élvezete. A váltó hatfokozatú, nagyon jól kiegészítik egymást a modern, 140 lovas kétezres dízelszívvel. Van tempomat, automatikus világítás, az ESP kiiktatható és persze állandóra kapcsolható összkerékhajtás. Erre akkor volt szükség, amikor az árvíz után a visszamaradt sáros tócsákba merészkedtem a Tucsonnal. A kis dagonyázás jólesett mindkettőnknek. Pörgött, mint az isten nyila, csúszkált a sárban, de pont ezt akartam, próbáltam kihozni a sodrából, szegénykém bírta a gyűrést.
A Tucson minden ízében terepjáró, jó, hobbiterepjáró, de azért hétköznapi használatban bármilyen terepen elmegy. A futómű lágy, komfortos, szereti a rossz városi utakat, a kátyúkat nem érzi. A Tucson minderre kis hullámzással reagál. Kanyarban óvatosan kell bánni vele, mert erősen megbillen.
© hvg.hu |
Terepezésénél hasznos a fényre elsötétülő középső visszapillantóba integrált digitális iránytű. Ezzel korábban a Sportage-ben is találkoztam, akárcsak a dízelmotorral, amely a Tucsonban is parádés teljesítményt nyújt. Ám míg a Kiában a sportosságon volt a hangsúly – ennek megfelelően pörgött a motor -, a Tucsonra inkább kényelem, a komfort és a nyugalom a jellemző. Bár érezni a motor erejét, mégsem kívánja vele az ember a száguldozást. Van benne izom, de minek fitogtatni? Jó a kilátás, csúcs a kényelem, odaérünk. Autópályán viszont jól kihúzatva, a pontos hatsebességes váltó közreműködésével, 130-140-es utazósebességet lehet tartani, csak a hatalmas menetzajjal kell kompromisszumot kötnünk. Ha ez zavar, menjünk lassabban, száz alatt egész kellemes a hangzás. A két kipufogót hallani nem nagyon lehet, viszont szépnek szép az autó feneke vele. A dízelhangot leginkább hűvösebb reggeleken lehet hallani, egyébként csendes az autó.
Hyundai Tucson 2.0 CRDi Sport 4X4 |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1991 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 140 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 305 Nm 1800-2500-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2630 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4325/1795/1680 |
Csomagtér | 325-805 liter |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 10 |
Országúti | 6,2 |
Vegyes | 8,1 |
Tesztfogyasztás | 9,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 190 |
ÁRA | A tesztautó ára 7,362 millió Ft, a benzines változat alapára 5,362 millió Ft |