2006. február. 23. 12:49 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 09. 01:06 Autó

Nissan Navara teszt: Szexis nagyvas

Vannak nők, akik irtóznak a szép fiúktól, a vágott arcú pasikat kedvelik. Autók között ilyen a Navara, félistenként magasodik a forgalom fölé, 174 lovas motorjával és megdöbbentően alacsony fogyasztásával csak papíron teherautó. Valójában egy sportos tank, egy szuperszonikus csatahajó.

© hvg.hu
Első ránézésre a Nissan Navara amerikai autónak látszó tárgy. Kívülről masszív munkagép, a belseje azonban sportos, tágas és kényeztető. Tényleg a világ tetején érzi magát benne az ember. Picit meg is tévesztett a túlzottan személyautós jelleg, az első órákban nehezen vettem be a kanyarokat, a műszerfal, a 350 Z-re hajazó kormány elfeledtette, hogy mekkora autóban ülök, és hogy két pont között nem olyan egyszerű ezzel a döggel betalálni. Az a mód, ahogy megmozdul a nagyvas nem személyautós, ehhez erő kell és nagy figyelem.

Kicsi csőrös kamion

© hvg.hu
Megdöbbentő látvány a megújult Navara, tényleg úgy néz ki mint egy amerikai csőrös kamion kicsiben. Agresszív és ellentmondást nem tűrő az orra, bár "kinézésében" keveredik a bernáthegyi szelíd bambasága is. Az autó rendkívül hosszú, 5,22 méter, így a hátsó fertályon utazók sem panaszkodhatnak, ugyanis a megnövelt tengelytávból ők profitáltak. Három felnőtt kényelmesen elfér, csak jusson fel oda. Nem könnyű a be- és kiszállás, még akkor sem, ha tesztautómban segítségünkre volt az alapverzióhoz nem járó fellépő, valamint a minden ajtó nyílásában elhelyezett kapaszkodó. Ha mégis bejutunk, biztosak lehetünk benne, hogy összesároztuk a ruhánkat. Persze ez nem színházba járó tütü, ez igenis egy hasznos munkagép.

© hvg.hu
Hatalmas platóját (1511x1560x457 mm) jócskán megpakolhatjuk, ráadásul tesztautónkban csőváz sem vett el a rakománynak fenntartott helyből. Az autóhoz alapban járnak rögzítő kampók és sínek, így a kisebb tárgyakat is biztonságosan szállíthatjuk a nagy Nissannal. A Navara C-csatornás rendszerével rögzíthetünk motorkerékpárt, motorcsónakot, vagy bármi mást. A plató oldalfalaiban és alján csatornák vannak, ezekben mozoghatnak a rögzítési pontok. Annak sem kell elkeserednie, aki családos, gyakran kirándul, és nem akar zárt tetőbe fektetni. A rengeteg tárolórekesz mellett, komolyabb táskákat is elpakolhat, ha felemeli a 1/3-2/3 arányban megosztott hátsó üléspadot, ami alatt rögzítőhálóval felszerelt aprócska csomagtartót talál. Három személy kéthetes horvát nyaralásra is indulhat úgy, hogy a platón csak a búvárfelszerelést és a felfújható csónakot, esetleg 2-3 biciklit szállítanak.


[[ Oldaltörés: Teherautós keménység, személyautós kényelem (Oldaltörés) ]]

© hvg.hu
A Nissan által kifejlesztett F-Alpha keretes alváz nagy teherbírású acélból készült, így különlegesen tartós és stabil anélkül, hogy többlettömeggel terhelné a járművet. Ez a nagyon merev keret hegesztett kereszttartóival adja meg a Navarának a kellő teherbírást ahhoz, hogy nehéz rakományt pakolhassunk fel rá. Háromtonnás vontatókapacitásával és 750 kilós hasznos terhelhetőségével sok mindent magunkkal tudunk cipelni, úgy hogy, dupla kabinjában öt személy utazhat kényeztető komfortban. Olyan érzés benne ülni, mint egy buszban, bármerre nézek, méterekre van minden. Nincs túlbonyolítva az autó, a kapcsolók kényelmesen elérhetők. A kormány nem egy ujjal mozgatható, ez egy nagy autó, erő kell a kormányzáshoz

© hvg.hu
Tesztautóm a Navara közepesen felszerelt változata volt, de mindent találtam benne, ami az utazást kellemessé teszi. Volt benne hatlemezes rádiós-cd-lejátszó, kétfokozatban fűthető első ülések, teljesen előrehajtható első utasülés, kétzónás digitális klíma, sebességtartó automatika, négy irányba állítható multifunkciós sportkormány az audiorendszert és a tempomatot vezérlő gombokkal, négy elektromos ablakemelő, két légzsák, összekerékhajtás, ABS fékerő-elosztóval, fékasszisztens, hárompontos biztonsági öv minden ülésnél, négy fejtámla, isofix bekötési pontok, 16 hüvelykes alukerék, fűthető elektromos tükrök, bőrbevonatú kormány és váltógomb, négy pohártartó, deréktámasz, állítható magasságú vezetőülés, hat hangszóró, tetőkárpitból lenyíló szemüvegtok stb.

Tetszett

Vezetési élmény
Bivalyerős motor
Személyautós kényelem
Alacsony fogyasztás

Az utastér szigetelése példás, a motorzaj is alig szűrődik be, a műszerfal műanyag borítása is csendes, csak a plató felől hallunk kisebb zajokat. Az autóba nem telepítettek terepműszereket, a kijelzők a hagyományos járműadatokat közvetítik. Szivargyújtót és 12 voltos csatlakozót is találunk, utóbbit elöl is és hátul is. A kesztyűtartó kétrészes, azaz két külön nyitható rekeszből áll. A könyöktámasz többfunkciós. Piktogram és elviselhetetlen hangjelzés figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására. A kormány és a klíma-konzol alumíniumot utánzó műanyag betétje nem tetszett. Kár volt elrontani az beltér összhatását.

Jó szolgálatot tett a motor-előmelegítő, amelynek bekapcsolásával reggelente nem volt gond a fűtéssel. A kapcsoló működtetésével megemelkedett a 2500 köbcentis motor alapjárata, így pillanatok alatt bemelegedett a jószág, egyetlen negatívuma a hatalmas zsivaj és az óriási gázfelhő, ami a ködös párás reggeleken belengte a házat. Viszont a motor fitt volt, hó, jég sehol, az utasfülke pedig bemelegítve várta gazdáját. A sportos ülések fűthetők, az erősebb fokozatra csak a nagyon hideg reggeleken volt szükség.

© hvg.hu
A vezetőülés hátsó oldalán hatalmas zsebet találunk. Az előredöntött első üléssel még tévét vagy nagy dolgokat is lehet szállítani. Nem csupán erre jó, hanem a hátsó ülésen utazóknak panorámás kilátást nyújthatunk, a fiam nagyon élvezte az utazást, nem kellet folyton a nyakát meresztenie, ha látni akart. A kocsi méreteiből adódóan hátul hatalmas a hely, az első kartámaszban kettős pohártartót találunk, a hátsó ajtókban hamutálakat, az első ülések ajtóiban annyi a hely, hogy egy fél rekesz sört simán bepakolhatunk. A Valentin nap közeledtével az is kiderült, hogy a kinyitható kartámasz mire jó még, ugyanis egy cserepes rózsát simán elnyelt úgy, hogy nem kellett attól félnem, hogy kiborul, ráadásul nem is zavart a vezetésben. Bármilyen felszereltégű Navarát is választunk, hatalmas, stílusos kerekei illeszkednek a jármű erőteljes vonalaihoz. Az XE-fokozatban 16 hüvelykes acélkereket adnak, az SE-nél 16 hüvelykes, ötküllős könnyűfém kerekek teszik még szebbé, az LE- változathoz már elegáns, 17 hüvelykes hatküllős könnyűfém kerek járnak.

[[ Oldaltörés: Sportkocsis nyomaték (Oldaltörés) ]]

© hvg.hu
A nagyvas jól gyorsul, a lomha összkerekes dízelek legendája már a múlté, a Nissan új vért hozott a hazai pick-upok kínálatában, remélem a konkurencia résen van és követik a divatot. Összességében igazi örömautó, bár városi használatban a parkolás okoz némi gondot, meg a futkározó gyerekek, a hátralátás ugyanis erősen korlátozott. A sávok között furikázni azonban egyáltalán nem lehetetlen, sőt mulatságos tevékenység, a 174 ló erejével a piros lámpás gyorsulás is igen élvezetes. Mindenféle erőlködés nélkül hagytam ott sportkocsinak látszó tárgyakat, ehhez semmi mást nem kellett tennem, csak szabadjára engedni azt a 403 Nm-es nyomatékot, amivel ez a nagyvas büszkélkedhet. És ezt gond nélkül megtehettem, ugyanis bármilyen hihetetlen, a kéttonnás összkerekes gépet autópályán, városban és erdei terepen is kipróbálva a 700 kilométeres tesztút során csupán 8,2 literes átlagfogyasztásra tudtam rávenni, úgy hogy csak ritkán fogtam vissza magam. Egy ekkora géptől egyenesen bámulatos teljesítmény.

Nem tetszett

Nehézkes kanyarodás
Műanyag betétek a műszerfalon
Körülményes ki- és beszállás

A 2,5 literes közös nyomócsöves dízelmotor figyelemre méltó, 174 lovas teljesítményével osztályában a legerősebb. A Navara akár háromtonnás csónakot, lakókocsit vagy utánfutót is elhúz különösebb erőlködés nélkül. A hatfokozatú sebességváltó kiváló erőátvitelt biztosít. A váltó teherautósan viselkedik, hosszú utakon jár, elég távolra esik a vezetőtől, viszont nem akadékoskodik, minden sebességfokozatot gond nélkül bevesz bármilyen fordulattartományban. Gyakran megesett, hogy a hármast és az ötöst, illetve a kettest és a négyest felcseréltem. A Navara nem haragudott érte, maximum felbődült vagy elanyátlanodott, de folytatta méltóságteljes útját a csodálkozó tekintetek gyűrűjében.

A nagy fenék könnyen megindul

© hvg.hu
A Navara nem csupán külsejében újult meg, a motor halk, masszívabb, ugyanakkor személyautósabb jellegű a futómű. Terepjáró képességét azonban megőrizte az autó, ezt volt szerencsém kipróbálni. Félelmetes helyeken haladtunk át. Terepjáró képesség ide, összkerékhajtás oda, hóban óvatosan kell bánni a kormánnyal és a gázfröccsel, mert az autó feneke pillanatokon belül megelőzi az orrát, nagyon könnyen pördül, még akkor is, ha bekapcsoljuk a négykerékhajtást. Sárban és nyakig érő hóban nem okozott csalódást a Navara, a felező bekapcsolásával nem volt olyan terepcsapda, amiből ne jöttem volna ki, a hátsó differenciálzár működtetésére nem volt szükség.

© hvg.hu
A műszerfalon található fokozatkapcsolóval három üzemmód közül választhatunk, a 4WD High gyors üzemmód bekapcsolja a differenciálzárat, 50-50 százalék arányú első és hátsó hajtást biztosít könnyű off-road üzemben sárban és havon. A 4WD Low lassú üzemmódot csak egészen komoly terepre javasolják a szakemberek. Alacsony sebességfokozatot kapcsol be, a maximális vonóerő elérése érdekében, havon, homokon, mély latyakban, lejtőn illetve hegymenetben ajánlott. Szélsőséges útviszonyok között a differenciálzár reteszeli a hátsó differenciálművet ezzel a Navarát olyan képességekkel ruházza fel, amelyekkel a legreménytelenebb helyzetekben is folytatható a kaland.

De vigyázat! Bár a differenciálzár nagyobb tapadást biztosít, csak akkor kell használni, ha a jármű elakad vagy éppen elakadt. A rendszer elektronikus úton összezárja a két hátsó hajtott kereket, ezáltal azok egyenlő sebességgel forognak. Az összkerékhajtás megfelelő használatára magyar szöveg hívja fel a figyelmet a napellenző belső felületén. Ez azért fontos, mert egy kezdő terepjárós, könnyen hazavághatja a váltót, vagy a motort, ha például felezővel kezd száguldozni autópályán, vagy bekapcsolt diffizárral próbál közlekedni.

[[ Oldaltörés: A rodeózás nagymestere (Oldaltörés) ]]

© hvg.hu
A városban lágy futómű pattogósra vált át hepehupás terepen, kicsit rodeós hangulatba kerül az autónk, ilyenkor jól jönnek a kapaszkodók. Nagy öröm vezetni, ez nem csak motorja óriási teljesítményének, hanem erős, szilárd acélból készült alvázának köszönhető, hisz a hegesztett keresztmerevítők jól bírják a terhelést. A hatékony felfüggesztési rendszer figyelemre méltó mozgékonyságot kölcsönöz a Navarának. Gyorsan és pontosan reagál a vezető parancsaira. Elől fogasléces kormánymű, kompakt független felfüggesztés található, valamint tekercsrugó és keresztlengőkar. Ez egy könnyű és merev megoldást jelent az optimális úttartás és stabil irányítás érdekében. A hátsó felfüggesztés nagy oldalirányú merevséget biztosít a jobb kanyarodás érdekében, hosszú függőleges mozgásával elősegíti a nehéz terhek rossz utakon való szállítását. Országúton és terepen a higgadt, nyugodt és magabiztos.


Nissan Navara Double Cab 2,5 TD SE
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 2488
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő174 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 403 Nm 2000-es fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 3200
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5220/1850/1774
Üzemanyagtartály térfogata (liter)80
Saját tömeg (kg) 2040
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 170
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 11,4
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Vegyes8,5
Tesztfogyasztás8,2
CO2 kibocsátás (g/Km) 226
ÁRA A tesztelt autó ára 6,2472 millió Ft + áfa


Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.