2006. február. 27. 14:19 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. február. 27. 14:35 Autó

Gyurcsány nélkül indult meg a gyártás

Az SX4 az első magyar Suzuki, amelyet nem miniszterelnök vezetett le az esztergomi gyártósorról. Gyurcsány Ferenc a Suzukinál tapasztalt érdekvédelmi problémák miatt mondta le a részvételt, a kormány képviseletében Kóka János gazdasági miniszter adta át hivatalosan az „első autót”.

Az utolsó simítások - Jobbkormányos is készül
© hvg.hu
A miniszter késése miatt elhúzódó ünnepséget a Stomp tánckar előadása nyitotta, természetesen csak a kivetítőn voltak jelen az amerikai kukával dobolók. A műsor valószínűleg az egybegyűjtött dolgozóknak szólt, bár az erős napfényben nem sokat lehetett látni a kivetítőn. Annál hangosabban szóltak a vasak és a kukafedők, percről-percre egyre kínosabbá kezdett válni a produkció, hisz a paraván előterében álló főméltóságok láthatóan nem tudták mi történik mögöttük. Negyedóra dobolás után a japánok szóltak a dj-nek, hogy legyen már vége, sebtiben leoldották a paravánt, amely mögött egy szép kék Suzuki SX4 várta, hogy átadják.

A nagykövet, a polgármester és a miniszter
© hvg.hu
A leleplezés olyan hirtelen történt, hogy még az operatőrök is lemaradtak. Ezt követően mondta el beszédét a Suzuki elnöke, a miniszter, a japán nagykövet és Esztergom polgármestere, Megyes Tamás. A két magyar politikus kihasználta a lehetősége, hogy egy-egy beszólással méltassa politikai ellenfelét. Egyikük a 10-es út járhatatlanságáról beszélt, a másik szónok az 5-ös helsinki folyosó esztergomi bekötéséről ejtett néhány szót.


Politikai közbeszéd a közlekedés nehéz kérdéseiről
© hvg.hu
Ezután Kóka János és Hiroshi Tsuda, a Suzuki Motor Corporation elnöke vezette le a szalagról a Suzuki esztergomi gyárának új modelljét, az SX4-est. - A Suzuki nem lehetne ennyire sikeres, ha 3200 dolgozója nem tenne meg mindent, hogy a márka folyamatosan az élen végezzen az értékesítésben - mondta Kóka János. A miniszter ugyanakkor arra kérte a gyár vezetését, hogy a magyar érintettekkel együtt "simítsák el a problémákat" a dolgozói érdekvédelem ügyében és ehhez felajánlotta a minisztérium támogatását.

Szakszervezeti gyűlés a buszban (Oldaltörés)



A miniszter autója
© hvg.hu
- Megkerülhetetlen és sérthetetlen joguk a munkavállalóknak, hogy szakszervezetet alakítsanak, hogy a szakszervezetek működhessenek a vállalatoknál, s a szakszervezeti vezetők érdekvédelmi munkájukat háborítatlanul végezhessék - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc kormányfő az Autonóm Szakszervezeteknél rendezett fórumot követő sajtótájékoztatón. Hozzátette, hogy mivel a Magyar Suzuki Rt.-nél másként gondolkodnak erről, ezért nem kíván részt venni a cégnél rendezendő ünnepségen. Mint mondta: egy tisztességes baloldali kormánynak világossá kell tenni, hogy melyik oldalon áll. - Mi a jogfosztottak és jogsértettek oldalán állunk - mondta a miniszterelnök.

Büszke japán vendégmérnök és a termék
© hvg.hu
A Suzukiban dolgozók szakszervezete január elején a gyárkapun kívül, egy buszban alakult meg. Az érdekvédelmi szervezet elnöke szerint a gyár vezetősége nem járult hozzá, hogy a szakszervezet az üzem területén jöjjön létre. Február 17-én ötven dolgozó a pihenőbe vonulva letette a munkát, amikor a műszak végén a másfél órás túlmunkát újabb félórával kívánta megtoldani a cég vezetése - közölte az MTI-vel a gyár szakszervezeti elnöke, akinek a múlt héten rendkívüli felmondással megszüntették a munkaviszonyát.


A térség legsikeresebb márkája (Oldaltörés)

Az új esztergomi autó
© hvg.hu
Hiroshi Tsuda, a Suzuki elnöke az SX4 bemutatóján elmondta: a Magyar Suzuki Rt. megalapítása óta több, mint tízszeresére nőtt a gyártott gépkocsik száma. Tavaly 267 ezer gépkocsit értekesített Európában a Suzuki, ezek fele, pontosabban 136 ezer autó Magyarországon készült. Az új modellből az idén 60 ezret darabot gyártanak, kétharmaduk Suzuki márkajelzéssel SX4 néven, egyharmaduk a Fiat emblémájával, Sedici felirattal kerül ki a gyárból. Ez utóbbit itthon nem forgalmazzák, a Suzuki tervei szerint az SX4-ből 10 ezret adnak el az idén.

A két testvér. Egyik japán, másik olasz,
de mindketten Esztergomban születtek
© hvg.hu
A most bemutatott SX4 családi és szabadidőautó sorozatgyártása decemberben kezdődött Esztergomban. Nemcsak az autó, a kategória is új az esztergomiak számára, a kisautók után most először készül itt alsó-középkategóriás modell. Az új modell sport-szabadidő és városi kivitelben is kapható lesz. Az autó ajánlott kiskereskedelmi ára alapváltozatban 2,7 millió forint, 1,5-ös, 107 lóerős motorral. A legdrágább SX4 ára meghaladja az ötmillió forintot, 1,9 literes dízelmotorral.

Az esztergomi gyár éves kapacitása a tervek szerint 2008-ra eléri a háromszázezer darabot, melynek nagy részét Swift, az SX4 és a 2007 végén érkező teljesen új Wagon R+ teszi ki. A jelenlegi 3200-ról várhatóan 4000-re nő a dolgozók létszáma. A Magyar Suzuki Rt. részesedése 2005-ben 19,7 százalék volt a magyarországi újautó-eladásokból, 3,4 százalékponttal több, mint 2004-ben. Az értékesített darabszám 15,6 százalékkal nőtt, miközben 2005-ben Magyarországon négy százalékkal esett vissza az újautó-piac. A beruházások értéke tavaly elérte a 60 milliárd forintot, az idén 76 milliárd forintot szán ilyen célra a társaság. A tavalyi 300 milliárd forintos árbevétel után 2006-ban 400 milliárd forint bevétellel számol a Magyar Suzuki Rt.

Hirdetés