2006. január. 16. 15:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. január. 16. 16:38 Autó

Bővült a szegedi buszflotta

Négy új gázüzemű, alacsony padlószintű, városi csuklós autóbusszal bővült a Tisza Volán szegedi flottája. Áprilisig újabb két Mercedes-Benz Citaro érkezik.

 
Új buszok Szegeden.
Alacsony padlójú és gázüzemű
A Tisza Volán Rt. 2005-ben hirdetett pályázatot városi autóbuszok beszerezésére. A tender győztese az EvoBus Hungária Kft. lett, a Mercedes-Benz Citaro O 530 G CNG típusú, gázüzemű alacsony padlószintű, városi csuklós autóbuszokkal. A földgázüzemű motorral felszerelt, 18 méter hosszú csuklós felépítménnyel rendelkező járművek különlegessége, hogy a Magyarországon forgalomban lévő autóbuszok között elsőként rendelkeznek a különösen környezetbarát járművekre vonatkozó EEV-tanúsítvánnyal.

Ergonomikus a vezetőfülke
A Citarókat − kiváltképp nitrogén-oxidok és szilárd szennyezőanyagok tekintetében – mérsékelt károsanyag-kibocsátás jellemzi: turbótöltővel, töltőlevegő-hűtővel, lambda-szondával és oxidációs katalizátorral párosított, rendkívül korszerű motorjuk a fogyasztásnak nagyban kedvező keverékkel üzemel, és azon túl, hogy már most megfelel a hamarosan hatályba lépő Euro 4 környezetvédelmi normatíva előírásainak, egyúttal teljesíti a majd csak 2008/2009-től hatályos, még szigorúbb szabályozás, az Euro 5 előírásait.

Biztonságos és környezetkímélő (Oldaltörés)

Áprilisig újabb 2 Citaro érkezik
Nemcsak a motor, hanem az üzemanyag tárolásának módja is jóval korszerűbb a földgázüzemű Citarók legújabb változatain: immár nem súlyos fémből, hanem szénszálburkolatú műanyagból vannak a korábbinál 50 százalékkal nagyobb térfogatú tartályok. Az új technológiának köszönhetően jóval nagyobb hatótávolságot tudnak megtenni a buszok egyetlen tankolással, vagy több utast tudnak szállítani változatlan tartálytérfogat mellett.

A tankolás is biztonságos
A Citarók utastere nem szűkül le, mivel a gáztartályok az autóbusz tetején helyezkednek el. Ez az elrendezés nemcsak gazdaságos, hanem egyúttal biztonságos is. Az új tartályok akár 500 bar nyomásterhelést is gond nélkül kibírnak, azaz 2,5-szer ellenállóbbak a repedéssel szemben, mintha fémből lennének. Ha netán mégis felhasadnának valamilyen mechanikus behatás következtében, a gáz felfelé távozik belőlük, mert könnyebb a levegőnél. Ezenkívül valamennyi tartály rendelkezik egy kézi elzárócsapból, átfolyáskorlátozóból és kombinált nyomás-, illetve olvadó-biztosítékból álló biztonsági rendszerrel. A földgáz betöltése jobb oldalt hátul, a motortérben történik. A motortérből az utastér érintése nélkül közvetlenül feljut a tetőre, majd ott megtölti az egyes tartályokat. A gázvezeték sehol nem érintkezik az utastérrel, ezért teljesen kizárt, hogy gáz jusson be oda. A vezetékrendszer egészében 200 bar maximális névleges nyomás uralkodik.

A DaimlerChrysler már a hetvenes évek eleje óta gyárt gázüzemű autóbuszokat. A Mercedes-Benz OG 305 típuscsaládnak a dízelek mellett már akkoriban is léteztek cseppfolyós földgázzal üzemelő tagjai. 1994. nyarán vette kezdetét a lambda-vezérléssel és háromhatású katalizátorral ellátott földgázüzemű Mercedes-Benz O 405 N autóbuszok sorozatgyártása. A mai napig közlekednek ilyen buszok Hannover, Gotha, Mannheim, Mühlhausen, Greitz, Zwickau, Mainz, Rüsselsheim és Lahr városokban, de exportálták Spanyolországba, Svájcba, Franciaországba, Svédországba, Finnországba Ausztráliába, Thaiföldre és Brazíliába is. Legutóbb Bukarest rendelt nagyobb flottát, 500 Citarót.

Hirdetés