Közlekedés hvg.hu 2015. november. 26. 21:14

Villamosbaleset: egymásra mutogat a BKK és a BKV

Az Index szerint azon vitatkozik a BKV és a BKK, hogy ki vigye el a balhét a hosszú CAF villamos november 9-i balesetéért. A BKK a villamosvezetőt hibáztatja, a BKV szerint szoftverhiba történt.

A napokban Tarlós István főpolgármester, majd a BKK is bejelentette, hogy nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta az egyik próbajáratos CAF villamos november 9-i balesetét. A vizsgálat még tart. A rekordhosszú villamost kivonták a forgalomból, hatósági zár alatt áll – olvasható a cikkben.

A baleset miatt egy időre az összes CAF-villamost kivonták a forgalomból, így a 3-as vonalon forgalomba állított rövidebb szerelvényeket is, később azonban újra pályára engedték azokat.

Az Index több forrás alapján megpróbálta rekonstruálni a történteket. 

A lap több forrása is állítja, hogy a baleset fő okozóját, az úgynevezett sínféket induláskor tesztelte a vezető, és az működött. A baleset helyszínén, a Hengermalom úti kanyarban a BKV egy csikorgásgátló rendszert tesztelt már egy ideje. A kenőberendezés hatására a kerekek fékezésnél valószínűleg leblokkolhattak, és álló helyzetben csúszhattak tovább. 

MTI - Lakatos Péter

Ilyen esetben még nincs gond, mert a vezető működésbe hozhatja a sínféket, azaz a vészféket. Csakhogy a sínféket vezérlő automatika az eredeti programozás szerint állás közben nem kapcsol be. Mivel a kerekek álltak, illetve blokkolva csúsztak, az automatika úgy döntött, hogy nem kell sínfék, a villamos pedig belecsúszott az előtte álló Tatra villamosba a Hengermalom úton. Úgy tudni, hogy a szoftverhibát a gyártó gyorsan kiküszöbölte.

A BKV nem szeretné, hogy a járművezető vigye el a balhét, mert tesztelte a berendezést, emellett a remízben ez a hiba valószínűleg ki se jött volna. Ezért a cég szerint a CAF a hibás az ügyben.

A BKK nem szeretné, hogy a CAF legyen a bűnbak, mert csúszna a közös projekt, és meginogna a villamosba vetett közbizalom is. Ezért arra terelnék az ügyet, hogy a baleset emberi mulasztás miatt következett be.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata dönti majd el, mi is történt valójában, de annak egyhamar nem lesz vége – írja az Index.

Hirdetés