Már készítik a terveket a budapesti 1-es villamos vonalának újabb meghosszabbításához a XI. kerületben. A Rákóczi hídtól a Fehérvári útig tartó új szakaszt most építik, és ha lesz rá pénz, folytatják, egészen a Kelenföldi vasútállomásig. Ezen a részen a kereszteződések, megállók kivételével végig füves pályát építenének. Az ígéretek szerint nemcsak a pályát alakítanák ki, hanem a járdákat, zöldfelületeket is felújítanák, az út közepéről kivágott fasort pedig pótolnák. A terveket fórumon mutatták be a környék lakóinak.
Az 1-es villamos 2015-re teljesen megújul és meg is hosszabbítják a Fehérvári útig. Az óbudai szakaszt a Reitter Ferenc utcáig már átépítették. Most a zuglói részt újítják fel teljesen, a Puskás Ferenc Stadion és a Közvágóhíd között egyebek mellett a megállókat, útátjárókat építik át, a Rákóczi hídtól pedig elkezdték az új szakasz építését.
Egészen a Fehérvári útig megy majd a pálya, ott ideiglenes végállomást alakítanak ki, de folytatják az építést az Etele úton, ha lesz rá pénz. Az új és egyben végleges végállomás a kelenföldi pályaudvarnál lenne, úgy, ahogy a nyolcvanas években tervezték. Szintén távlati terv, hogy Óbudán is meghosszabbítanák a vonalat a Bécsi úton egészen az aranyvölgyi vasúti megállóig. Így lenne teljes az 1-es villamos fejlesztése.
Ha megépülne a kelenföldi ág, akkor az 1-es villamosnak közvetlen kapcsolata lenne a nemrég átadott 4-es metróval. A teljes vonal Óbudától érintene majdnem minden jelentős tömegközlekedési járatot, metróktól kezdve más villamosokon át egészen a HÉV-ekig és vasútvonalakig, buszpályaudvarokig.
Füves pálya az út közepén
Már készítik az 1-es villamos kelenföldi szakaszának engedélyezési és kiviteli terveit. Látványtervek is vannak, de a BKK-nál azt mondják, hogy semmi sincs még kőbe vésve, lehetnek változtatások.
Ahogy a vonal többi része, az Etele úti is akadálymentes lenne, és ugyanolyan arculatot kapna, mint a héten átadott óbudai szakasz. A kereszteződések, megállók kivételével végig füvesítenék a pályát, amelyen a villamosok egy része alacsonypadlós lenne.
A sínek az út közepén futnának, így megmaradhatnának a parkolóhelyek, illetve mindkét oldalon lenne hely egy-egy forgalmi sávnak. A Bikás parknál, a Bártfai utcánál és az Etele út teljes hosszában kerékpárutat építenének.
Ha ezt a verziót valósítják meg, az Etele út közepén lévő fasort ki kellene vágni, de a BKK szerint újakat telepítenének, emellett a házak mentén teljesen új zöldfelületet alakítanának ki.
Ha a Kelenföldi vasútállomásig menne az 1-es, ki tudnák vele váltani a 103-as buszt, amellyel egyre többen utaznak, de a járművek sokszor kénytelenek dugóban ácsorogni, például a Rákóczi hídon.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a lakosság fórumon azt mondta: ha megszereznék a szükséges pénzt, engedélyeket, már 2015-2016-ban hozzáfoghatnának az újabb hosszabbításhoz.
Gumiágy a csendért, és ha kell, sebességkorlátozás is
A Kelenföldi pályaudvarhoz tervezett P+R parkolókkal legalább 2-3 százalékkal csökkenhet az M1 és M7-es autópályán át a belvárosba áramló forgalom, ami naponta 2000-3000 autóval kevesebbet jelentene Budapesten – mondta Dávid Gábor, TRENECON COWI–UTIBER tervezői konzorcium projektvezetője.
Beszélt arról is a fórumon, hogy az Etele úton kivágott fák 150 százalékát ültetnék vissza: egy részüket ugyanoda, ahonnan kiszedték őket, a többit a környező területekre. Emellett kiszélesítik és felújítják a járdákat.
Úgy tervezik, hogy a zajos munkát egyetlen építési szezon alatt, vagyis márciustól novemberig el lehet végezni a számítások alapján, és ebben a parkosítás is beletartozna.
A pálya különleges gumiágyazatot kapna, hogy a villamos ne legyen zajos. Este 10 óra után egy rövid szakaszon 30 km/órás sebességkorlátozást vezethetnek be, hogy a pihenőidőben még halkabban közlekedjenek a járművek.
Vitézy Dávid beszámolt arról is, hogy az érkező alacsonypadlós villamosok miatt átépítik a villamosperonokat a Fehérvári úton, az Alkotás utcában, a Villányi úton és a Bartók Béla úton.
Útfelújítás is lesz: a Fehérvári út megújul majd a Kondorosi út és Hamzsabégi út között.