Kiszabadították a gazból az eltűntnek hitt szegedi őstrolit
Újra a szegedi trolitelepen van az a régi trolibusz, amelyről eddig azt hitték, hogy 1996-os selejtezése után szétbontották. 2011 nyarán találták meg kerékpározók a szegedi tanyavilágban, a gaz között. Különleges járműről van szó, ami az Ikarus és a Ganz közös fejlesztésének egyik prototípusa volt annak idején. Németországba és Bulgáriába is elvitték, mielőtt visszatért Szegedre. Egy alapítvány megpróbálja korhűen újjáépíteni – írja az Indóház.hu.
1980-ben két prototípust mutattak be a Ganz és az Ikarus közös fejlesztésű trolibuszából. Az egyik jármű egy törökországi bemutatókörút után visszakerült a gyárba, ahol tovább tesztelték, majd a 90-es évek elején Debrecenbe vitték. Ott az ezredfordulón selejtezték.
A másik jármű a budapesti bemutató után az egykori NDK és Bulgária több városában is megfordult. Ezután 1982-ben Szegedre került, ahol 1984-ben vették állományba.
A két országban egyébként olyan jól sikerült a magyar troli bemutatkozása, hogy körülbelül kétszáz darabot rendeltek ebből a típusból.
A Szegeden forgalomba állított trolit végül villámcsapás tette tönkre 1990-ben. A jármű évekig garázsban állt, majd 1996-ben leselejtezték, és után vihették a Szeged környéki tanyavilágba.
A roncsot három éve megtalálták már, de csak most szállították vissza Szegedre. A trolivázat a Közlekedési Emléktár Alapítvány vásárolta meg, és azt tervezik, hogy teljesen újjáépítik a járművet.
Bóka Krisztián, az alapítvány kurátora az Indóház.hu-nak elmondta: a troli szállítását nehezítette, hogy csak kilométeres távolságra van aszfaltozott út attól a helytől, ahol megtalálták. Végül május 23-án vontatták az SZKT trolibusz-telephelyére.
Teljesen korhű járművet akarnak varázsolni belőle. Megpróbálják önjáróvá tenni, mivel annak idején a prototípus is ilyen volt, de kérdés, hogy technikailag ez lehetséges-e. Visszaállítanák az utolsó forgalmi állapotot is, az akkori SZKV-s matricákkal és minden, akkoriban jellemző aprósággal.
Az újjáépítést segíti a Szegedi Közlekedési Társaság, most azzal, hogy helyet adnak a trolinak. Az alapítvány később kéri majd az egykori szerelők, járművezetők segítségét is, akik még dolgoztak ezzel a kocsival.