Ezer köbcentis blokk, három henger, 125 lóerő, 4,3 literes benzinfogyasztás száz kilométerenként – ezt kínálja az egyliteres Ecoboost motorral szerelt Ford Fiesta. A kis-nagy motor oly vehemens, hogy még a nagyobb Fordokba is beszerelik.
A nemrégiben átfazonírozott Ford Fiesta az európai szupermini-kínálat egyik legnépszerűbbike. Olyannyira, hogy nemcsak az úr-, de láthatóan a hölgyvezetők is vevők rá: az idén az év női autójának is megválasztották. A tetszetős külső, a komfortos utastér vagy a könnyű vezethetőség mellett újszerű a fedélzeti média és infó vezérlés is. Ilyen a hangutasítással is működő Sync információs-szórakoztató egység, vagy a MyKey (kulcsom) fantázianevű rendszer.
Ez utóbbi jóvoltából Fiesta tulajdonos szülők kevésbé szoronghatnak, amikor hétvégi bulira átengedik tizenéves csemetéiknek a családi négykerekűt. A slusszkulcs ugyanis programozható, így a sebesség korlátozásával biztonságosabb vezetésre szoríthatják a mámoros éjszakában robogó gyermekeiket.
Ám a legfigyelemreméltóbb ötletsziporka alighanem a motorháztető alatt lapul. Ez pedig nem más, mint a Ford Ecoboost motorsorozatának legkisebb, 1 literes tagja, amely jócskán hozzájárul a vezetési élvezkedésekhez. Az erőforrás voltaképpen az úgynevezett downsizing (méretcsökkentés) motorépítései filozófia – Ford kivitelben. Vagyis az, hogy minél kisebb hengerűrtartalommal minél nagyobb teljesítményt lehessen kipréselni a benzines motorokból, az üzemanyag-fogyasztás és a káros kipufogógázok minimalizálásával.
Mindebből a Fiesta volánja mögött csupán azt érezni, hogy a kisautó húz, autópályán is könnyedén, csendesen suhan a megengedett 130 km/óra sebességgel. A teljesítményadatok összehasonlításából pedig kitűnik, hogy az ezer köbcentis, turbós Ecoboost simán lepipálja a nála nagyobb szívómotorok némelyikét.
Erre utal, hogy a nem kevesebb, mint 125 lóerős, start-stop technikájú Fiesta 9,4 másodperc alatt van fenn százon, végsebessége 196 km/óra, míg az 1,6-os Ford Duratec motoros mini 105 lovas, amelynek 10,5 másodperc kell az óránként 100 kilométeres sebesség eléréshez, annak vége pedig 180 kilométer/óra körül mozog.
A Ford ugyanakkor az egyliteres Fiesta kombinált fogyasztását – 100 kilométerre számolva – 4,3 literben adja meg. Ez parádés érték ugyan, de tesztünk során sehogy sem akart kijönni: még visszafogott vezetési stílussal is inkább 6 litert mértünk, noha a márka nem győzi reklámozni az önmegtartóztató fogyasztást. Felemlegetnek egy olyan sztorit is, amely arról szól, hogy két norvég autós 1600 kilométeres országúti autózás során 3,3 literes átlagfogyasztást ért el száz kilométerenként – méghozzá a nehezebb, egyliteres Focusszal.
Bárhogyan is van, tény, hogy az autós szakma igencsak díjazza a motorkonstrukciót. Az egyliteres Ecoboost – ami a közvetlen üzemanyag-befecskendezés, a turbótöltés és változó szelepvezérlés kombinációjának köszönhetően alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást kínál, mint az azonos méretű benzines motorok – már besöpört egy sor nemzetközi elismerést, köztük egymás után kétszer is elnyerte „az év motorja” címet. Szécsényi Gábor, a díjat odaítélő, szakújságíró-grémium tagja szerint is a kis háromhengeres fő értéke, hogy ügyesen hozza össze a mai modern műszaki tartalmat (turbó, közvetlen befecskendezés, változó vezérlés) az ésszerűséggel és a gazdaságos gyárthatósággal (öntöttvas motorblokk, szíjas vezérlés, a kiegyensúlyozó-tengely hiánya). Néhány részlete, így az olajban futó vezérműszíj, vagy az ékszíjtárcsa szándékos kiegyensúlyozatlanságával megoldott rezgéscsillapítás kifejezetten ötletes, újszerű.
A kis-nagy motort a Fiestán kívül beépítik egy sor más Ford-modellbe, mindenekelőtt a Focusba is. Ígéretek szerint ilyen motorral még a nagy Mondeo is rendelhető lesz, s az egyliteres blokkot az észak-amerikain kívül a korlátlannak tetsző kínai piacon is bevezetik. A Ford azonban ezen a piacon sem marad sokáig versenytárs nélkül.
Az Opel éppen a minap jelentette be, hogy ők is elkészültek a maguk egyliteres turbós SIDI (Spark Ignitation Direct Injection) motorjukkal. Az erőforrás csúcsnyomatéka 166 Nm, 115 lóerős, teljesítménye felülmúlja a most futó 1,6 literes Opel szívómotorokét, fogyasztása ugyanakkor 20 százalékkal alacsonyabb. A villámos márka kis turbósa jövőre az Adam miniben debütál, száz kilométerenként 4 literes fogyasztást ígérnek. Európai gyártását a szentgotthárdi Opel motorgyárba telepítik, ahol az 1,6 liter alatti, három- és négyhengeres benzinmotorcsalád első tagjaként kerül majd le a futószalagokról.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről! |