Kockázatmentesebb, gyorsabb és mindenki számára jobban követhető a bankkártyás vásárlás, mégis vannak még kereskedők, akik ódzkodnak tőle. Egy bankot és egy kereskedőt kérdeztünk arról, mik a legnagyobb tévhitek a bankkártyás fizetéssel kapcsolatban, és hogyan tud segíteni egy pénzintézet a kereskedőknek a terminál kiválasztásában, beüzemelésében és működtetésében.
Amíg nem is olyan régen elképzelni sem tudtuk, hogy otthonról nem pénztárcával, hanem mindössze egy bankkártyával indulunk el, mára ez teljesen természetes és kivitelezhető gyakorlattá vált. Nem kell aggódni azért, hogy nem találunk olyan helyet, ahol nem lehet kártyával fizetni: most már az a ritka és bosszantó, ahol továbbra is csak a készpénzhez ragaszkodnak. Ez utóbbi egyre ritkább, és ehhez egy 2014-es jogszabály is hozzájárult: az online pénztárgépek használatát bizonyos kereskedőknél és szolgáltatóknál ebben az évben tették kötelezővé.
2021-ben egy újabb fontos jogszabály lépett életbe: január elsejétől minden online pénztárgéppel rendelkező kereskedőnek biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét. A kereskedőket nem érintette váratlanul a váltás: már tavaly megkezdték a felkészülést a jogszabályváltozásra, és ez a számokban is megmutatkozik. Míg 2019 végén 111 ezer elfogadóhelyen 177 ezer POS-terminál üzemelt az országban, addig 2020 végére már 123 ezer elfogadóhelyen több mint 203 ezer terminálon fizethettek a vásárlók.
„A folyamatba beleszólt a járvány: 2021 év elején sokan még a korlátozások miatt szüneteltették működésüket – vagy a járványtól függetlenül is szezonálisan üzemeltetik vállalkozásukat –, ezért csak később, év közben tették lehetővé az elektronikus fizetést” – magyarázta megkeresésünkre az OTP Bank. A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adatai alapján kijelenthető, 2021-ben nem állunk rosszul az elektronikus fizetés terén. Idén csak az első félévben több mint 25 ezerrel nőtt a kereskedelmi elfogadóhelyek száma, így június 30-ra már csaknem 149 ezer ponton fizethettek a vásárlók bankkártyával.
„Az, hogy pontosan kik érintettek, vagy milyen ütemben bővül az érintettek köre, teljesen független az adott banktól. Abban azonban rengeteget tudunk segíteni a kereskedőknek és szolgáltatóknak, hogy ha már számukra is kötelező, hogy lehetőséget biztosítsanak vásárlóiknak és ügyfeleiknek az elektronikus fizetésre, milyen megoldást válasszanak. Forgalmuk és vásárlóik fizetési szokásai alapján ugyanis különböző, igényeikhez igazodó megoldásokat kínálunk” – emelte ki az OTP Bank.
Van segítség
Vannak azonban kereskedők, akik még mindig ódzkodnak a POS-terminál beüzemelésétől.
A Libri-Bookline-nál több mint tíz éve használhatják a vásárlók az elektronikus fizetés lehetőségét. Az idei jogszabályi kötelezettség már nem érintette a céget, hiszen régóta van minden boltjukban POS-terminál. A HVG BrandLab kérdésére a társaság elárulta: a terminálok telepítése egy régóta működő folyamat a cégnél, így külső segítségre és támogatásra a mostani jogszabály miatt nincs szükség. “Osztályaink, leginkább az IT, a kereskedelmi, illetve a pénzügyi osztály összehangolt munkája eredményezi, hogy a terminálok telepítése, azok használata, jogszabályi vagy pénzügyi változás esetén sem akadályoztatott, nincs fennakadás a folyamatban.”
A folyamat része, hogy együttműködnek a bank, jelen esetben az OTP illetékes szakembereivel, akik kihozzák és telepítik a terminálokat az adott könyvesboltban.
“Jelenleg is egy terminálváltási folyamat közepén vagyunk, ami miatt a munkatársainknak többször is kellett egyeztetni arról, hogy a régi terminálok lecserélésével hogyan módosul azok használata, az újak beszerzése, továbbá az új eszközök kommunikációja a kasszaprogrammal” – avat be a Libri-Bookline a részletekbe.
Sokszor visszaköszönő tévhit az is, hogy a kereskedők megszabhatnak minimális fizetési összeget a kártyás vásárláshoz. Holott a hatályos szabályok értelmében tilos hátrányosan megkülönböztetni a kártyás vásárlást a készpénzessel szemben, így ha valaki bankkártyával akar fizetni egy húszforintos zacskót egy online kasszával rendelkező kereskedőnél, akkor a boltos nem mondhat nemet. Ha ez mégis megtörténik, a vásárló magánál a kereskedőnél tehet panaszt, valamint a bankkártyáját kibocsátó banknál.
Sok kereskedő gondolja azt, hogy terminált üzemeltetni drága. “Egy kártyás vásárlás után azonban csupán nagyjából 1-2 százalékos költség jelentkezik, amely több tényező függvénye. Ilyen például, hogy a kártyát, amellyel a vásárló fizet, melyik hitelintézet bocsátotta ki. Ha ugyanaz, amely a fizetéshez használt terminált is, akkor ez a költség is leszorítható” – oszlatja el a tévhitet az OTP Bank.
Számtalan ügyfél mondja, hogy ha tudta volna, hogy ilyen egyszerű, már rég telepített volna terminált, néhányan azonban még mindig tartanak tőle, hogy körülményes lesz az igénylési folyamat, esetleg nehézkes a telepítés. A bank azonban segítő kezet tud nyújtani a kereskedőnek, aki online kapcsolatfelvételi adatlap kitöltésével jelezheti érdeklődését, és akár néhány kattintással segítséghez juthat a vállalkozáshoz leginkább illeszkedő kártyaelfogadási megoldást kiválasztani.
„A terminál beüzemelése annyira egyszerű, hogy sok esetben futárszolgálattal szállíttatjuk ki az új eszközt, ilyenkor oktató leírások, illetve telefonos segítség áll a kereskedők rendelkezésére. Személyes telepítés során technikus kollégánk segít beüzemelni a terminált, és megválaszolja a felmerülő kérdéseket is” – emelte ki az OTP Bank. A pénzintézet ezen felül segít kiválasztani a vállalkozás profiljához, illetve a vásárlói és ügyfelei szokásaihoz illeszkedő fizetési megoldást, majd partnerként támogatja ennek üzemeltetését és az esetleges hibák elhárítását. A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező és cafeteria kártyát is elfogadó vállalkozásoknak a POS-terminál igénylését javasolják, míg az alacsonyabb forgalmú cégek számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát, amely egy mobiltelefon és internetkapcsolat segítségével többféle fizetési módot is felkínál.
Még a pénztárcát sem kell elővenni
Az elektronikus fizetés egyik legnagyobb előnye a készpénzzel szemben, hogy biztonságosabb és könnyebben kezelhető fizetési mód. Míg a készpénzes vásárlások esetében előfordulhat, hogy a vásárláskor nem a megfelelő összeget számolják el (például több vagy kevesebb visszajárót kap a vásárló), addig ilyen jellegű hiba az elektronikus fizetések esetében nagyon ritkán fordul elő. A bankkártyás tranzakció másik előnye az, hogy a pénz mozgatása gyors és automatizált (elektronikus) folyamat, a készpénz esetében rendszeres szállításra van szükség.
Az elektronikus fizetés a vásárlók számára is egy gyors és praktikus fizetési mód. Nem kell készpénzzel érintkezni, és – a banki szektorban megjelent innovációknak köszönhetően – sok esetben a pénztárcát sem kell elővenni a vásárláshoz, hiszen az okostelefonunk segítségével is fizethetünk.
Az elektronikus fizetés a fertőzésveszély és a biztonság szempontjából is kockázatmentesebb, gyorsabb és mindenki számára jobban követhető a készpénz-használatnál. Emellett a járványhelyzet miatt az Egészségügyi Világszervezet is a készpénzmentes fizetést ajánlotta.
A járvány a fizetési szokásokat is megváltoztatta
A Libri-Bookline azt tapasztalta, hogy az elmúlt évben jelentősen gyarapodtak az elektronikus fizetési lehetőségek, aminek hátterében az azonnali fizetési szolgáltatás bevezetése mellett egyértelműen látszik a fogyasztói szokásokat is megváltoztató koronavírus-járvány. Mára egyre népszerűbbek az érintésmentes fizetési megoldások, valamint az online kereskedelem adta lehetőségek. Idén a második negyedévben fordult elő először, hogy a magyarországi bankkártyákkal magasabb összegért vásároltak a fogyasztók, mint amennyi készpénzt vettek fel. Mivel egyre többen ismerik meg az elektronikus fizetés előnyeit, a Libri-Bookline-nál arra számítanak, hogy a digitális pénzforgalom térnyerése tovább folytatódik ebben az évben. A Libri könyvesboltjaiban a vásárlások 50-60%-át teszik ki a bankkártyás fizetések.
Noha az elmúlt években a bankkártya-elfogadóhelyek száma nagy mértékben nőtt Magyarországon, a készpénzhasználat továbbra is népszerű. Ebben az attitűdben megfigyelhető generációs különbség is, hiszen míg a fiatalok szívesebben használnak kártyát, addig az idősebbek esetében továbbra is a készpénzhasználat az általános.
A tartalom az OTP Bank Nyrt. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
*A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.