A mezőgazdasági gépekben alkalmazott technológia fejlettsége jóval meghaladja a legokosabb személygépkocsikban található megoldásokat. De miért van szükség ilyen összetett és érzékeny rendszerekre, csúcstechnológiára?
Bárkivel előfordulhat, hogy menet közben egy értelmezhetetlen hibaüzenetet ír ki a kocsija, majd megáll a családi nyaralás közepén vagy éppen egy üzleti úton. Mit teszünk? Hívunk egy autómentőt, majd elszállítják autónkat egy szervizbe. Bukjuk a kirándulást, és el kell halasztanunk a tárgyalást. De mi lett volna akkor, ha járművünk pár nappal előbb figyelmeztetett volna a potenciális hibára, vagy egy szakértő távolról kijavította volna a meghibásodást… Futurisztikusan hangzik? Pedig a traktoroknál már működik!
Ahogy egy korábbi cikkünkben már írtuk: a hazai földek ötödét automata kormányzással felszerelt traktorok művelik. Ez is jól mutatja azt, hogy a mezőgazdasági fejlesztések mennyivel előrébb tartanak, mint amiket a mindennapokban saját autóinkban használhatunk.
Egy nap sem maradhat ki
A mezőgazdaságban dolgozók jól tudják, hogy az időjárással nem lehet mit kezdeni, hol áldás, hol átok. Akkor tudják elkezdeni a vetést, a betakarítást vagy éppen a talajmunkákat, ha az idő engedi. Ilyenkor aztán minél gyorsabban be kell fejezni a tennivalókat, és az a legrosszabb, ha az időjárási körülmények megfelelnek a munkafolyamatnak, de a munkagép meghibásodik. Vegyünk egy 1200 hektáros birtokot, melyen négyféle növény van, ebből 300 hektár kukorica. Egy nagy teljesítményű traktor (250 lóerő felett) óránként 10-12 hektárt tud bevetni, és alig 3 nap alatt végez a tengeri vetésével, napi 10 órával számolva. Egyetlen nap kiesés tehát azt jelenti, hogy a magok harmada nem kerül a földbe időben.
Hasonlóan súlyos veszteség lehet egy gazdaságnak az is, amikor a többi munkafolyamat akad meg: legyen szó a növényvédőszer kijuttatásról, a fej-és lombtrágyázásról vagy a betakarításról. Ha például kedvező az időjárás és a gép mégis elromlik, nem tudjuk befejezni a munkát a rossz idő beállta előtt. Ha jön egy nagyobb eső, az aratás után szárítani kell a kukoricát. Ez 18-20 százalékos nedvességtartalomnál tonnánként 4-6 ezer forintot jelent. Ami azt jelentheti – az idei árakból kiindulva –, hogy gyakorlatilag önköltségi áron, nyereség nélkül kell eladni a terményt.
Távoli eléréssel segíthetnek meghibásodás esetén
A számítógépek között régóta működik már a távoli elérés: egy rendszergazda az engedélyünkkel használhatja a gépünket, és kijavíthatja a problémát bármilyen messziről, ha van hozzá internetelérése. A személyautóknál sem újdonság a diagnosztika: ha bevisszük a szervizbe a kocsit, a szerelő a laptopjával kapcsolódik a járműhöz és ellenőrzi a hibákat.
E kettő ötvözeteként kell elképzelni az erőgépekben működő távdiagnosztikát. A mezőgazdasági gépek folyamatosan dolgozhatnak, miközben a tulajdonos vagy a szakszerviz távolról ellenőrizheti őket, növelve a munkavégzés minőségét és hatékonyságát, ha a gépkezelő ezt esetenként engedélyezi a monitoron. Egy irodában ülő szakember – egy internethez kapcsolódó eszközön – pontosan ugyanazt látja, amit a földeken éppen dolgozó gépkezelő a traktor kijelzőjén. Így a gép vezetője, a munkairányító és – ha szükséges – a szervizhálózat is könnyen tud kommunikálni, hogy segítsék a gépbeállítást, illetve a felmerülő problémák megoldását. Személyautóknál megszokhattuk, hogy a szervizkönyvben vezetjük az adatokat, és bizonyos kilométerenként műhelybe kell adni az autót, mert ennek elmulasztásával a garanciát is elveszíthetjük. A traktorokban működő szoftver segítségével már most mindennapos gyakorlat, hogy az előre jelzi a kötelező karbantartás időpontját.
Mit figyel még a rendszer?
Ma már meg sem lepődünk, ha böngészőnk a kereséseink alapján azt a ruhadarabot vagy szolgáltatást ajánlja fel, amelyikre éppen szükségünk van. A big data korában a precíziós mezőgazdaság alapja is az adatgyűjtés. A távdiagnosztika segítségével nemcsak a meghibásodás szűrhető ki, hanem a gazdaság is hatékonyabban tud működni. Láthatjuk a gépek pontos pozícióját, figyelhetjük az üzemanyag-fogyasztást, valamint a üzemanyagtartály szintjét, a motorterhelést és –fordulatot, illetve a haladási sebességet is. Szabályozhatjuk a fordulatszámot, meghatározhatjuk - tulajdonosi igény esetén - a gépek működési területét. Mindezeket valós időben is követhetjük, vagy beállíthatjuk, hogy automatikusan küldjön figyelmeztetést a munkagép e-mail-ben vagy SMS-ben például akkor, ha szerviz, illetve karbantartás szükséges.
És ha mégsem lehet megoldani vagy előre megjósolni a közelgő meghibásodást, a távdiagnosztikai szolgáltatás szerves részeként a szerviz a helyszínre is ki tudja vinni a cserealkatrészt. A legfontosabb kérdés ebben az esetben is az idő. Az országos lefedettséggel bíró szervizhálózatok még aratás idején is egy-két óra alatt az elromlott traktorhoz érnek, és akár este nekiállnak megjavítani azt, hogy aztán másnap újra munkába állhasson.
A KITE Zrt. által forgalmazott gépek vásárlásakor nem csak egy traktort vásárol a partner, hanem hosszú távú együttműködést is, melynek célja, hogy a mezőgazdasági vállalkozások maximális hatékonysággal tudják munkára fogni újonnan vásárolt eszközeiket. A KITE Zrt. még egy olyan képzési rendszerről is gondoskodik, amelyben alap-, közép és felső szintű szakismereteket sajátíthatnak el a gépkezelők. Sőt, a KITE Zrt. javítási és karbantartási feladatokat is ellát, illetve egy több mint 200 fős szervizállományt bocsát partnerei rendelkezésre. Mindezeknek köszönhetően a mindenkori szezonális munkálatok kezdetére átvizsgált, felkészített, kijavított és üzembiztos gépeket kapnak a megrendelők. A KITE Zrt. teljes körű mezőgazdasági alkatrészellátást is végez: kenőanyagok, karbantartási anyagok, kopó alkatrészek, gumiabroncsok, permetezés-technikai elemek, képességnövelő és hatékonyságnövelő megoldások, szerszámok, továbbá műhelyfelszerelések és bálacsomagoló anyagok is szerepelnek a kínálatában. |
Így fordítja hasznunkra a belvíz okozta károkat a 3D-s modellezés
Tiszta sci-fi: a hazai földek ötödét már önvezető gépekkel művelik
Az oldalon elhelyezett tartalom a KITE Zrt. közreműködésével jött létre, a cikkeket egy független szerkesztőség írta, ezek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.