A szektorban ez elmúlt időszakban sok változást történt, az ágazat gyorsan reagált a már folyamatban lévő trendekre, és a fejlődés érdekében naprakész megoldásokat kínál.
A világ CO2-kibocsátásának 23%-a köthető valamilyen módon a logisztikához, aminek mintegy a negyedéért az intralogisztika felel. Ezen kibocsátás felét az anyagmozgató gépek munkája, a tárolás és a komissiózás teszi ki. Amennyiben tehát a gépgyártók és üzemeltetők tesznek annak érdekében, hogy csökkentsék a CO2-kibocsátásukat, nagyban hozzájárulhatnak az olyan globális környezetvédelmi célok eléréséhez, amelyek egy tisztább, zöldebb, fenntarthatóbb jövőt biztosíthatják.
A klímasemlegesség, a környezetvédelem, a társadalmi felelősségvállalás és a hosszú távú gazdaságossági szemlélet együtt mozgatja a felelős vállalatvezetés gondolkodását és tetteit. A gyakorlati fenntarthatóságáról Horváth Zoltán, a Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatója beszélt az Okoslogisztikai Szalon negyedik, záró alkalmán.
Fenntarthatóság a gyakorlatban és az intralogisztikában: trendek, megoldások és fejlődés
A cégvezető előadásában elhangzott, hogy az elmúlt 15 évben Európában megkétszereződött a targoncapiac. Ennek fő okai az ipari termelés és ezzel a tárolt, illetve mozgatott árumennyiség jelentős növekedése, az e-kereskedelem térnyerése és a csomagküldő szolgáltatások elterjedése, valamint a hatékonyság növelésének igénye nyomán a gépesítettség szintjének emelkedése, a kézi helyett a gépi anyagmozgatás. Jelentős befolyásoló tényező az emberi munkaerő hiánya, valamint a munkatársak megtartása, amelyek szintén hozzájárulnak a gépesítettség növekedéséhez.
A másik fő trend az automatizálás és az energiahatékonyság egyre nagyobb mértékű térnyerése, melyeket a második és harmadik Okoslogisztika Szalon előadásokban részletesen bemutattak a szakértők .
Horváth Zoltán szerint komoly tényező még a fenntartható technológiák alkalmazása, amellyel összhangban egyre több hazai és nemzetközi vállalat tűzi ki stratégiai céljául a zöld megoldások alkalmazását, valamint a karbonsemlegességet. A hagyományos megoldásoknál gazdaságosabban üzemeltethető technológiák használatának igénye mindig is jelen volt, a fejlesztéseket azonban az energiaválság hatása jelentősen felgyorsította. A környezetvédelmi előírások szigorodása is lényeges ösztönző az intralogisztikai vállalatoknak. Kötelezővé vált megfelelni a kibocsátási szabványoknak, ennek része az Euro V típusú erőforrás bevezetése a belsőégésű targoncáknál. A gázüzemű és a dízel technológiák drágulása miatt az üzemeltetésük költségesebbé vált. Ezzel összefüggésben látványos trend figyelhető meg: a hagyományos villástargoncák esetében is egyre inkább az elektromos meghajtásé a jövő.
Középre billentenék az ökomérleget
A CO2-kibocsátás a legfőbb mérőszám az ökológiai lábnyom, a környezeti hatás kifejezésére. Azonban nem csak tisztán az adott termék kibocsátásáról van szó, hanem a termék létrehozásától, vagy megépítésétől kezdődően az egész élettartamára vonatkozó szén-dioxid terhelésről. Ezt a számot mutatja meg a termékek ökomérlege. A Jungheinrich az elmúlt 20 évben rendszerszerűen csökkentette a vállalatcsoport CO2 kibocsátását, 2020-ig 44%-kal sikerült lejjebb vinni ezt az értéket. A 2019-es üzleti évben a cég gyárai és telephelyei Németországban összesen mintegy 45.600.000 kilowattóra villamos energiát használtak fel. Azzal, hogy fosszilis energiaforrásokból, így barna- és kőszénből vagy földgázból nyert villamosenergiát egyáltalán nem használnak, az áramfelhasználáshoz kapcsolódó kibocsátásait nullára tudták csökkenteni Németországban. A hagyományos forrásokból előállított villamosenergiával összehasonlítva a Jungheinrich éves szinten 15 500 tonna CO2-t takarít meg. Mintegy 1800 labdarúgópálya nagyságú vegyes erdőre lenne szükség ahhoz, hogy egy ilyen mennyiségű, már kibocsátott szén-dioxidot egy év alatt ismét ki lehessen vonni a légkörből. A német cég által gyártott targoncák termék-ökomérlege is javul azzal, hogy a gyártás átáll környezetkímélőbb villamos áramra. Fontos, hogy egy elektromos targonca által az életciklus során felhasznált energiának mintegy 11 %-a esik a gyártásra. A TÜV-Nord elemezte a Jungheinrich által alkalmazott ökomérleget és az ISO 14040 alapján tanúsította azt. Ennek következtében a vállalat az első anyagmozgatógép gyártó, amely használhatja az „ellenőrzött ökomérleggel rendelkező termék” megnevezést.
Horváth Zoltán arról is beszélt, hogy a termékek gyártása előtt, a tervezési szakaszban is figyelnek az ökodizájn kialakításra, mert a fenntartható gondolkodás már ekkor elkezdődik. A környezetkímélő tervezés szempontjainak figyelembevételével a termék teljes életciklusa során csökkenthetőek a kedvezőtlen környezeti hatások. Ráadásul az ökotervezés révén erőforrás-takarékosság is elérhető, ugyanis egy-egy termék kialakítása befolyásolja annak energia- és erőforrás-fogyasztását. Ezért veszik figyelembe a teljes életciklust, amikor targoncáikat fejlesztik.
Akkumulátor-újrahasznosítás – a körforgásos gazdaság jegyében, lépésről lépésre
Az energiahatékony lítiumion akkumulátorok különböző területeken hasznosíthatóak újra, így a jövőben és a tervek szerint a fenntarthatóság részét képező körforgásos gazdálkodás jöhet létre.
A folyamat pontokba szedve így néz ki:
- Első lépésben legyártják az akkumulátorokat: Az új Li-Ion akkumulátor összeépítése cellákból és az akkumulátor felügyelettel történő felszerelése.
- Nulladik életciklus: Ez az úgy nevezett „érési” folyamat, amely a közeljövőben valósul meg. A gyártást követően köztes tárolásra kerülő új Li-Ion akkumulátorokat rövid időre helyhez kötött energiatárolókban használják fel a hálózati energiaigény-ingadozásának kiegyenlítéséhez, hogy a regeneratív energiaforrások fokozott használata lehetővé váljon. Ez a szakasz fontos szerepet tölt be az energiaátmentben (a zöldebb energiaforrásokra történő átállásban), továbbá lehetővé teszi a Li-Ion akkumulátor gyártás CO2-kompenzációját és akár CO2-semlegességét is.
- Első életciklus: új targoncákban történő felhasználás 5-10 éves időtartamra, az akkumulátor a targoncákban működik. Folyamatos ellenőrzés és szükség esetén javítás, mely során a hibás, vagy gyenge cellákat cserélik.
- Második életciklus: A használt targoncákba történő beépítés és használat, amikor a felújított Li-Ion akkumulátor újabb, nagyjából 5 évre működik tovább használt targoncákban. Amikor már a felújított használt targonca már nem használható a Li-Ion akkumulátorokat szétszerelik, az akkumulátor cellákat helyhez kötött energiatárolókba építik be.
- Harmadik életciklus: a helyhez kötött energiatárolókban történő üzemeltetés a villamos hálózat stabilizálása céljából, amit az akkumulátorcellák alap komponensekre történő szétszerelése követ.
A jövőben pedig az újrahasznosítás is belép a folyamatba, amikor a cél, hogy az alapanyagok 95 százalékos újrahasznosítását tudják elérni. Ezeket a visszanyert alapanyagokat az új akkumulátorcellák gyártásához lehet majd felhasználni. A körforgásos gazdaság részeként a használt targoncáknak egy második életet biztosítanak, felújítás után ismét munkába állhatnak, ha csak alkalmanként, kisebb feladatokhoz van szükség az anyagmozgató gépekre.
Még tovább fogják bírni az akkumulátoraink?
Egymást erősítve valósul meg a raktárakban az automatizáció és a fenntarthatóság
Megvalósított vállalati fenntarthatóság: amikor nem csak a köd zöld
Az oldalon elhelyezett tartalom a Jungheinrich Hungaria Kft. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.