BrandChannel HVG Konferencia 2015. szeptember. 08. 11:50

Mivel foglalkozik egy IT-sourcing szakember?

A sourcing szakember afféle fejvadász, aki az online és offline világot pásztázza tehetséges jelöltek után kutatva. Az IT-sourcingos jóval szűkebb csoportra fókuszál: kiváló programozókat és fejlesztőket keres sajátos módszerekkel.

Az IT sourcing szorgos online és offline kutatómunkát igényel, mert nem csupán a megszokott közösségi terekben – a LinkedInen, szakmai portálokon – kell ígéretes jelöltek után kutatni, hanem bárhol, ahol előfordulhatnak. Ami az online világát illeti, legkönnyebben „természetesen közegükben” lehet őket megtalálni, tehát azokon a fórumokon, ahol a közösségük aktív, ahol megosztják egymással tapasztalataikat.

Személyre szabott online megkeresés

Radnai Tóth Judit

Amikor jó JavaScript-programozót keresek, előfordul, hogy a LinkedInen találok valakit, aki megfelelőnek tűnik, ezért utánanézek, mit töltött fel a Stack Overflow-ra vagy a GitHubra – magyarázza Radnai-Tóth Judit, a Prezi.com sourcing team leadje. – Valószínűleg azt is meg fogom találni, milyen online játékokkal játszik. Megnézem a Facebook- meg a Twitter-profilját is. Rákeresek, milyen konferenciákon vett részt, milyen meetupokon regisztrált, és így kialakul róla egy bizonyos kép. Ha úgy gondolom, hogy jó match-nek tűnik, írok neki egy emailt.

Nem mindegy azonban, a sourcer hogyan veszi fel a kapcsolatot a potenciális jelölttel. Kiválasztási szakemberek egész hada vadászik a legjobb IT-sokra, akik naponta e-mailek tucatjait kapják tőlük. Az „állásajánlattal szeretném megkeresni önt” kezdetű sablonüzeneteket emiatt a címzettek általában azonnal törlik, ezért olyan egyedi megoldásokhoz kell folyamodni, amelyek megragadják a célszemély figyelmét.

A sourcingban az a művészet, hogy mindig személyre szabott megoldásokat kell találnunk – mutat rá Radnai-Tóth-Judit. – Ha úgy érezzük valakivel kapcsolatban, hogy talán a mi emberünk, alaposan utánanyomozunk. Például az egyik esetben kiderült, hogy az adott programozó hobbija a költészet, és a blogjában teszi közzé a verseit. A kolléganőm ezért versben írt neki, amire ő versben válaszolt. Sikerült felkeltenünk az érdeklődését, és bejött hozzánk beszélgetni. Bár kölcsönösen jó benyomást tettünk egymásra, végül nem vettük fel, ettől függetlenül ez nagyon jó példa arra, milyen hatékony módszereket lehet alkalmazni.

A kreatív megoldásokat hosszan lehetne sorolni. Az egyik programozóról például kiderült, hogy szeret gitározni. Őt azzal lehetett megfogni, hogy van a Prezinél egy együttes, és három gitáron is lehet gyakorolni. Egy külföldi fejlesztőről pedig sikerült megtudni, hogy szereti a borokat. Felvették vele a kapcsolatot, ecsetelték, hogy Magyarország a kiváló borok hazája, és javasolták, beszélgessenek el arról, nem volna-e kedve ideköltözni.

Offline sourcing: a becserkészés fortélyai

A fenti példánál maradva, ha jó programozót keres, az IT-sourcingosnak érdemes elmennie egy JavaScript-meetupra. Előre lehet tudni, kik lesznek jelen, mert a résztvevők listája megtalálható a meetup.com-on. Az ígéretesnek gondolt szakemberekkel jól el lehet beszélgetni az előadások szüneteiben, és ily módon gyakran gyümölcsöző kapcsolatok köttetnek. Radnai-Tóth Judit szerint megkönnyíti a kommunikáció első lépéseit, ha pizzával kínálja leendő beszélgetőpartnereit.

De a kávés trükk is beválik. San Franciscóban konferenciák idején buszokkal viszik a porgramozókat a Google-höz vagy a Facebookhoz. Bevett szokás, hogy a sourcerek kimennek a buszmegállóba, és úgy próbálják levadászni az embereket, hogy ingyenkávét osztanak nekik, a poháron pedig rajta van az elérhetőségük. Az IT-konferenciákon osztott ingyensör is közelebb hozza egymáshoz a szakembereket. Annak is nehezen tudnak ellenállni a felkutatott potenciális jelöltek, ha behívják őket egy kávé mellett baráti beszélgetésre a cég székházába, és arra buzdítják őket, bátran nézzenek körül, kérdezzenek, aztán gondolkodjanak el azon, nem szeretnének-e esetleg ott dolgozni.