Bár még javában tombol a nyár, számos magyar család már most azon gondolkodik, hogyan fogja előteremteni a szükséges anyagiakat a gyermek tanévkezdéséhez. Sokan vannak ugyanis, akiknek szinte lehetetlen feladat, hogy minden tanszert és felszerelést megvásároljanak. Romhányi Tamással, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs vezetőjével beszélgettünk arról, hogyan támogatják ők a családokat ebben a kritikus időszakban, és arról is, hogyan járulhat hozzá a könnyebb és örömtelibb tanévkezdéshez bárki, aki segíteni szeretne.
Melyek azok a mindennapos problémák, megoldandó helyzetek, amelyekkel leggyakrabban szembesülnek a Szeretetszolgálat által fenntartott intézményekben?
Az otthoni problémákat nemcsak a hátrányos helyzetű családok gyermekei viszik magukkal az iskolába, de az ő esetükben ezek a problémák akár súlyosságukat, akár gyakoriságukat tekintve eltérnek attól, amivel az átlagos családokban a legtöbbször találkoznak. A Máltai Szeretetszolgálat 20 közoktatási intézményt tart fenn, a falvakban működő iskoláinkba szinte csak hátrányos helyzetű gyermekek járnak. Az iskoláink máshol szokatlan szerepet töltenek be a gyerekek életében, mert egyfajta biztos hátteret adnak nekik akkor is, amikor a családjuk vagy az otthonuk ezt valamiért nem képes megadni. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a pedagógusainktól, sőt, minden iskolai dolgozónktól személyes figyelmet igényelnek a gyerekek, másrészt az intézménynek nagyon gyakorlatias és sokszor innovatív módszereket kell alkalmaznia a hagyományos tanítási formák helyett.
Egy példával illusztrálva: a felszerelés hiányát számon lehet kérni a gyermeken vagy a szülőkön, de a gyerekek egy részének hónapokkal később sem lenne ott mindene, csak a konfliktushelyzet állandósulna az iskola és a család között. Amelyik iskolánkban ez állandó probléma, ott az intézmény készleten tartja a szükséges felszerelést, amit a gyerekek nem is visznek haza, hanem a nap végén az iskolai szekrénybe teszik el. Innentől kezdve viszont nincs többé hiányos felszerelés, az elkopott, kinőtt, tönkrement darabokat pedig év közben pótolja az iskola.
Nagyságrendileg hány család jelentkezik ebben az időszakban segítségért?
A tavalyi évben több mint 1600 gyermek kapott tanszerekkel, taneszközökkel teljesen felszerelt iskolatáskát az Adni Öröm! tanszergyűjtés eredményeképpen. Ezenfelül még számos gyermek meglévő felszerelését tudjuk kiegészíteni.
A tanszerek közül melyek azok, amikre leginkább szükség van? Mi az, aminek a leginkább örülnek azok, akikhez az adományok kerülnek? Milyen visszajelzéseket kapnak a helyszínen lévő munkatársaiktól/szervezetektől?
Minden tanszer és iskolaszer megtalálja a helyét. Azért örülünk a SPAR Magyarországgal közös tanszergyűjtésnek, mert így sok gyermeknek tudunk például vadonatúj tolltartót vagy táskát adni, hiszen a többgyermekes családoknál gyakori, hogy a fiatalabbak az idősebb testvérek, használt, megkopott eszközeit „öröklik meg”, és sokuknak még soha nem volt új, tehát mások által nem használt eszköze. Pedig nagyon fontos, hogy ezt az élményt ő is átélje, mert azt jelenti, hogy ő is különleges, és az iskolába járása éppen olyan fontos, mint a nagyobb testvéréé, aki annak idején újat kapott. Az pedig külön öröm, ha az adományba kapott eszközökkel a máltai kollégák egy-egy kislány vagy kisfiú személyes kívánságait is tudják teljesíteni.
Tapasztaltak már olyat, hogy valaki azért nem kezdi el a tanévet, mert nincsenek megfelelő tanszerei? Vagy épp ellenkezőleg: a tanszerek mennyire hatnak ösztönzően a gyerekekre?
Az iskolai kimaradás mögött összetettebb okok állnak, és a tanszerek hiánya mellett más problémák is megjelennek, de azért ez is fontos kérdés lehet, ha valaki megbélyegezve vagy kirekesztve érzi magát amiatt, amiért neki nincs meg az, ami az osztályban mindenki másnak igen. De a legszegényebb településeken inkább az a jellemző, hogy több gyereknek is hiányos a felszerelése, és nem egyedül néznek szembe ezzel a problémával.
A tárgyi felajánlások mellett az adományozók az idei évben is vásárolhatnak adománykártyákat. Az, hogy egy országos élelmiszerlánccal együttműködve gyűjthetnek, mit eredményez, mennyiben támogatja a munkájukat?
A SPAR üzleteiben a vásárlók lehetőséget kapnak arra, hogy ők maguk személyesen segítsenek, erre ott helyben mindjárt lehetőségük is nyílik. A gyűjtések eredményeképpen nehéz körülmények között élő emberek ezreinek tesszük könnyebbé, örömtelibbé a tanévkezdést, de legalább ennyire fontos, hogy az Adni Öröm! akció minden vásárló számára lehetőséget ad megsegíteni egy rászoruló embert. Jót tehetnek valakivel, és ezt az élményt átélni legalább olyan fontos, mint maga az ajándék a szegényeknél. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat küldetésének része, hogy lehetőséget adjon a segíteni vágyó embereknek, hogy adományukat eljuttathassák a rászoruló emberekhez.
Hogyan sikerült a tavalyi akció?
Idén negyedik alkalommal szervezzük meg a tanszergyűjtő Adni Öröm! akciót. A tavalyi akció és több ezer jó szándékú vásárló segítségével 1600 gyermek kezdhette teljesen felszerelt iskolatáskával a tanévet. Bízunk benne, hogy az Adni Öröm! tanszergyűjtő akció is olyan természetes része lesz a vásárlók életének, ahogy a karácsonyi Adni Öröm! tartósélelmiszer-gyűjtés.
Néhány szám az elmúlt évekből: tavaly 62 000 darab tanszert tudtunk vásárolni az összegyűlt, összesen 3 millió forint adományból, ezzel pedig 1600 családnak tudtunk segíteni. Az ezt megelőző években is hasonló adománykeretből tudtunk gazdálkodni: ez több mint 30 ezer füzetet, 15 ezer írószert, több száz tolltartót és több mint 70 új iskolatáskát jelent a rászoruló gyerekeknek.
Mit tapasztalnak: azok, akik adományoznak, szívesebben választják az adománykártyás vagy online adományozási formát? Mekkora az adományozókedv?
Egyre többen választják ma már az online bevásárlást, ezért az adománykártyák már a SPAR online shopban is elérhetők. Ugyanakkor a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR is hisz abban, hogy a személyes gyűjtés és adományozás nagy lehetőség a találkozásra, és aki a pénztár mögött elhelyezett máltai asztaloknál leadja a szeretetszolgálat önkénteseinek az adományát, jó okkal érezheti azt, hogy ő maga is egy nagyszabású, sokakat érintő esemény részese lett.
Az adományok beérkezését követően hogyan zajlik tovább a munka a Szeretetszolgálatnál, hogy becsengetésig eljussanak a rászorulókhoz a felajánlások?
Az összegyűjtött adományokat a Szeretetszolgálat helyi raktáraiba, irodáiba viszik, ahol az önkéntesek összekészítik az iskolatáskákat, illetve a tanszercsomagokat. Munkatársaink hosszú ideje ismerik a környékükön élőket, és szükség szerint állítják ezeket össze. Ezeket még a tanév kezdete előtt eljuttatják a családokhoz. Szeptember közepe után pedig a Máltai iskolákba, tanodákba viszik el a taneszközöket, hogy év közben pótolni tudják az elhasználódott iskolaszereket.
Az ebben az időszakban összegyűjtött adományok kitartanak a tanév végéig? Azok, akik év közben is segítenének, hogyan tehetik ezt meg?
Az adományok egy kisebb része nem kerül be a tanszercsomagokba, mert indokolatlan lenne mondjuk húsz grafitceruzát tenni bele, elég lesz tíz is, és a többit a tanév során később adjuk oda, amikor az előző csomag már kifogyott. Így azoknak a családoknak is tudunk adni, akik év közben tanszeradományt kérnek. Év közben az adomanyozz.hu oldalon keresztül támogathatják a rászoruló családokat vagy személyesen, az országszerte működő máltai önkéntes csoportok szolgálatát támogatva adományokkal vagy önkéntes munkával.
Az oldalon elhelyezett tartalom a SPAR Magyarország megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.
Az oldalon elhelyezett tartalom a SPAR Magyarország megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.