Egyre több helyen segítenek automata raktárgépek és szállítórendszerek az intralogisztika hatékonyabb működésében. Az autonóm közlekedési megoldások gyorsabbá, pontosabbá és erősebbé teszik az anyagáramlást, ami az értéklánc fontos részévé teszi azokat. A vezető nélküli szállítórendszerek (AGV) előnyeit és hatását néztük meg tüzetesebben.
Az AGV-k alkalmazási köre a gyártástól kezdve az összeszerelésen át egészen a raktári logisztikáig terjed. Fontos, hogy ez vegyes forgalomban is lehetséges, amely az automatizált járművekből és a különböző ágazatokban dolgozó emberekből áll. A vezető nélküli szállítórendszerek az üzemi belső anyagáramlást optimalizálják és automatizálják. Lényeges, hogy a fejlesztés során a szakemberek nem külön gépekben, hanem integrált megoldásokban gondolkodnak, ahol a kiválasztás, a tervezés és a megvalósítás is nagy jelentőséggel bír. Ezek a gépek és robotok ugyanis együtt, egymást kiegészítve, folyamatláncokba szerveződve dolgoznak, így tudják a lehető legnagyobb hatékonyságot és üzembiztonságot elérni a működésükben.
Az átfogó rendszerkoncepciók tervezése az optimalizálás záloga: a vezető nélküli targoncás rendszereket például a raktári környezetben az infrastruktúrához tökéletesen illesztve szükséges integrálni. A vezető nélküli szállítórendszerekkel még a nagyobb távolságban lévő raktárakat és termelőterületeket is össze lehet kapcsolni, ami akadálymentesen, a biztonsági előírások betartása mellett történik meg. Fontos előny a hagyományos szállítópálya rendszerekkel összehasonlítva, hogy az AGV-k térkihasználás tekintetében rugalmasabban alkalmazhatók, különösen nagyobb távolságok közötti szállítás esetében.
A vezető nélküli szállítórendszerek navigációja optikai szenzorok, kamerarendszerek, un. LiDAR háromszögelés alapján vagy SLAM módszerrel történik, így műszaki és munkavédelmi szempontból egyaránt 100 százalékosan megbízhatóak. A flottavezérlés, illetve flottamenedzser egység a gépek irányításáért és a feladatok optimalizálásáért felel, a szállítási megbízásokat tetszőleges Warehouse Management vagy ERP-rendszer is kiadhatja. A szoftveres megoldásokkal kézben tartható a raktár intralogisztikai rendszerének irányítása. Ezt kiegészítve, az Ipar 4.0-nak megfelelő funkcionalitás beépítésével lehetőség van a raktározási folyamatok központi irányítására, és folyamatos valós idejű követésére is.
A vezető nélküli szállítórendszerek alkalmazási területe a gyártó- és szerelő területeken túlnyúlva a raktári logisztikáig és a készáruk kezeléséig terjed. A vezető nélküli szállítóberendezések (AGV) esetén lehetőség van a személyekkel együtt történő közlekedésre. Az átfogó vezető nélküli szállítóberendezés-megoldásoknak a vállalati- termelési- és anyaggazdálkodási irányításba történő illesztésével megoldható például számos termelési- és raktározási folyamat pontos és megbízható ütemezése. Az anyagok mozgatásának kiindulási pozíciója és célállomásai rugalmas hálózatba kapcsolhatók, így megszüntethetőek a gyártásközi puffer készletek.
Az AGV-piac egyik legjelentősebb szereplője, az SSI SCHÄFER vezető nélküli szállítórendszer-kínálata számos hasznos és modern megoldást tartalmaz a kis méretű (SSI Compact Load AGVs) és a nagy egységrakományok (SSI Heavy Load AGVs) számára is, így garantálva a folyamatos, megbízható anyagáramlást. Közülük kettőt néztünk meg részletesebben.
A WEASEL (vagyis menyét) vezető nélküli raktári szállítójármű az új és meglévő raktárrendszerek szállítási feladatainak automatizálásakor rugalmasan és kiemelkedően hatékony módon biztosítja a különféle tárolódobozok, kartonok vagy akár függesztett áruk biztonságos szállítását, dinamikus és komplex környezetben. A szállítójárművekre való felrakodás választható módon, manuálisan, félautomatikusan vagy teljesen automatikusan is történhet. A manuális átadóállomáson a felrakást például a dolgozók végzik. Az AGV megfelelő állomásra küldését a kifejezetten erre a célra fejlesztett flottavezérlő végzi, ezt követően a gép automatikusan felveszi az egységrakományt. Még hatékonyabb az átadás, ha átadószalaggal történik. A szállítószalag számos tárolódoboz felvételére, pufferelésére és dinamikus folyamatban a rendelkezésre álló járművek közötti elosztására képes. Ezenkívül képes levenni az árut egy AGV egységről és továbbadni a szállítópálya rendszerre.
A szállítási feladatok manuálisan működtetett, vezeték nélküli nyomógombbal, harmadik fél rendszereivel (például PLC-vel felszerelt gyártógépek) vagy anyagáramlás-vezérlő rendszerrel generálhatók. A feladatokat a flottavezérlő kezeli, és rendeli hozzá az adott járművekhez. Az energiaellátást karbantartásmentes akkucsomagok biztosítják, melyek választhatóan manuálisan, töltőszekrényekben vagy automatikusan, padlóérintkezők segítségével tölthetők. A rendszer kihasználtságának függvényében a WEASEL raktári szállító járművei egyetlen feltöltéssel akár 12 óra üzemidőt is elérhetnek, a sebességük pedig 1 m/s is lehet.
Az SSI Compact Load AGV főként a kisméretű egységrakományok mozgatására való: ezeket a raktári szállítójárműveket jellemzően komissiózó rendszerekben, termelési területen, illetve szerelőrendszerben alkalmazzák. A nagyméretű egységrakományok (például raklapok, rolly-kocsik, rácsos tárolók vagy nagyméretű műanyag ládák) esetén pedig az emelővillával vagy a különböző szállítópályával felszerelt berendezések jöhetnek számításba. Ez lehet alacsony emelésű targonca, magas emelésű targonca, tolóoszlopos targonca, ellensúlyos targonca, szűkfolyosós targonca, szállítótargonca, szállítópályás targonca, több rakodólapos targonca, Lift & Carry vezető nélküli szállítójármű, vezető nélküli komissiózó szállítójármű, nagy teherbírású targonca vagy szerelősori targonca is.
A Longchamps táskákat és bőröndöket is AGV-k rendezik és mozgatják
A vezető nélküli szállítórendszerek adtak választ arra is, hogyan lehet intelligens anyagáramlást biztosítani a késztermékraktárból a kitárolási területre statikus szállítórendszer nélkül. Ez a téma különösen fontos a szűk területen történő anyagmozgatási területen való mozgatásnál a legmagasabb rugalmasság biztosítása mellett. Az SSI SCHÄFER különleges megoldást adott a Longchamp bőráruk gyártója számára.
A főleg kézitáskákat és bőröndöket készítő vállalat egy teljesen automatizált raklapszállító-rendszert telepített a hatékonyság növelése és a költségek csökkentésének érdekében. A cég az SSI SCHÄFER - MoTuM, automatizált irányított járművekkel valósította meg az elképzeléseket. 2015 eleje óta összesen 8 jármű biztosítja a hatékony anyagáramlást a késztermékraktár és a komissiózó munkaállomások között.
Mellettük a projekt új polcrendszer telepítését és új technológiák integrálását jelentette, valamint új függesztett szállítószalagot és raklaptovábbító-rendszert helyeztek üzembe. Az AGV-k több mint 300 méterre szállítják a raklapokat a raktár és a komissiózó terület között. Amint a gépek megérkeztek a rendeltetési helyükre, automatikusan helyezik a raklapokat egy kétszintű rack-tároló rendszerbe.
A vezérlés az SSI SCHÄFER által kifejlesztett intelligens, decentralizált vezérlőrendszerrel valósul meg. A vizuális megjelenítéssel az 5000 tárolási pozíció komplexitását és több mint 15 ezer darab tárolt lokációt ábrázoltak, az anyagáramlás szabályozását pedig a WAMAS® logisztikai szoftver kezeli.
Érdemes és érdekes is megnézni a fejlesztés eredményét a gyakorlatban ebben a videóban:
A tartalom az SSI Schäfer megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
A tartalom az SSI Schäfer megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.