Hivatásos háborgatók: hip-hop kultúra Erdélyben
Csángó brékesek, szevasztok! Székely deszkások, szevasztok! – kiáltozta a Belga a Magyar nemzeti hiphop című slágerében. De valójában van-e, és ha van, milyen az erdélyi magyar hiphop? A WAN2 magazin utánajárt. A lap megjelenése előtt már olvasható a hvg.hu-n!
Kelet-nyugat mix A klubok mindenhol egyformák? © WAN2 - Csordás Dániel |
„van egykét kivétel, akinek nem számít a bevétel”
(Rapszodik)
Mi a közös a hiphopban és a McDonald’s-ban? Mindkettő Amerikából indulva árasztotta el a világot, és mindkettő jelen van mindenütt. Marosvásárhelyen a BigMac Menü pontosan ugyanolyan, mint Budapesten, ellentétben a hiphoppal, amely bár szintén internacionális, mindenhol a helyi ízekkel vegyül. Amíg ezen töprengek, és tömöm a sültkrumplit az arcomba, megérkezik Kolozsvári Pisti, aki Rapszodik művésznéven most jelentette meg - a Wan2-nak mindenképpen kedves - Ez wan című albumát. Rapszodik egyébként végzettségét tekintve tanító, egy Marosvásárhelytől tíz kilométerre lévő kis faluban dolgozik óvóbácsiként. Szövegei ülnek, jól is tolja, a szinti alapok azonban sajnos a minőség rovására mennek. Zabálás közben hallgatom Rapszodik – ahogy a tévében mondani szokták - kálváriáját, ami igazából sikertörténet.
- Nagyjából csak én hallgatok rapet Nyárádszeredán, ahol lakom. Már régen szerettem volna rappelni, de egyedül nem mertem belekezdeni, mert nem értek a zenekészítéshez. A fejemben el tudom képzelni a zenét, de megcsinálni nem tudom. Hallottam, hogy Vásárhelyen van valaki, aki magyar rapet csinál: a Háborgató Maszkura. Másnap megkerestem, attól kezdve bejártam hozzá, összerakott nekem különböző alapokat. Először csak haverság volt, most már barátság van. Csináltunk egy közös számot, amihez klip is készült, és mostanában együtt járunk fellépni.
Megérkezik Háborgató Maszkura (Bíró Szabolcs). Elindulunk hozzá, Marosvásárhely kertvárosi részébe, ahol szüleivel lakik. Útközben a falakon feltűnik néhány tag, és pár graffiti.
- Graffitisek sincsenek még nagyon – mondja Rapszodik - Break és a hiphop kultúra most van alakulóban Erdélyben.
„nem a gatya bő, a lábam vékony”
(Háborgató Maszkura)
Night Child, a kecskeméti kapcsolat |
Az erdélyi utazásról visszatérve felkeresem Fankadelit (Kőházy Ferenc), a kecskeméti Night Child kiadó alapítóját. Ők adják ki Háborgató Maszkura lemezét. |
- Miért vagy te Háborgató Maszkura? Mit jelent ez a név?
- Régebben szólítgattak Maszkurának, ami azt jelenti, hogy maskara, meg kobold vagy manó, kis bábu valami, gyermekeknek szokták mondani „mit maszkurázol”, vagyis hülyéskedsz. Háborgató meg azért lettem, mert belekötök dolgokba. Háborgató a családnév, Maszkura a keresztnév.
- Miért kezdtél el rappelni?
- Nem akartam én rappelni, de rávettek. Egy-két dalt meghallgattam, románt, magyart, meg külföldieket, amiket a tévében láttam. Már jóval előtte is foglalkoztam zenével. Apám tanított harmonikázni. Nap, mint nap fölvettem a tangóharmonikát, s játszottam magyar népdalokat, meg református énekeket. Később elkezdtem improvizálni. Billentyűzni magamtól tanultam. Már hetedik éve, hogy lagzizom, muszáj volt megtanulnom popzenéket, magyar népzenét, meg románt is. Egy haverommal rappelgettünk románul, 2 Păduchi (2 Tetű) néven, de két év után leálltam vele, rájöttem, hogy csak az anyanyelvemen tudom elmondani, amit szeretnék. Akkor írtam magyar popszámokat, meg volt öt-hat rockegyüttes, amiben játszottam. Most három éve van ez a Gedeon funk-punk együttes, amiben basszusgitározom. A lagzizásból lett egy számítógépem, és kezdtem saját dolgokat alkotni. Elkészítettem három dalt, odaadtam egyik barátomnak, aki eljuttatta az Állat Kannibálokhoz. Meghallgatták, jött egy értesítő, elmentem a Fila Rap Jam dél-magyarországi elődöntőjére, és ott a negyedik helyen végeztem. Rákerültem a HipHop Mission válogatáslemezre, elkészült a kis demóm is, amikor Magyarországon jártam, osztogattam. Kezdtek hívogatni, fölléptem pár helyen. Most jelent meg a Zene legyen című lemezem a kecskeméti Night Child kiadónál.
Háborgató Maszkura nevéhez híven nem követi a műfaj megkövetelte szokásos ancúgot. Nem hord túlméretezett, számozott mezt, baseballsapkát vagy 2Pac-kendőt: cilinderben szokott fellépni, egyedül a bő gatya az, amit megőrzött a hiphop-hagyományból. Zenéje sem kevésbé egyéni, használ tangó- és fúvós harmonikát is, az élő basszusgitár és a billentyűk mellett. A lagzis főfoglalkozás érezteti a hatását az albumon, az alapok néha feltűnően vendéglátósak, de ez ahelyett, hogy dáridóssá züllesztené a zenét, sajátos egyéni ízt ad neki.
„a rímek tengerében vagyunk mi kalózhajósok”
(Community/Balkan Propaganda)
Magyarul nyomják Balkan Propaganda © WAN2 - Csordás Dániel |
- Erdély-szerte a legismertebb magyar hiphop csapat voltunk, – mondja Keli (Kelemen Károly) - amikor elkezdtük, az akkori 25-30 évesek azt mondták, ez is olyan, mint a Lambada, egyik évben jön, a másikban megy. De mi kitartottunk a hiphop mellett és az idő minket igazolt. Rengeteget koncerteztünk, májustól októberig minden hétvégén volt fellépésünk. Elértük, hogy bárhová mentünk, tudták, hogy kik vagyunk - ha a zenénket nem is, a nevünket hallották. Kíváncsiak voltak ránk, ez nagyon jó érzés volt. 2001-ben a Szigeten is felléptünk. Tavaly megjelent az albumunk Erdélyben, aztán személyes nézeteltérések miatt végül felbomlott a csapat. Ketten megalapítottuk a Balkan Propagandát, ami szókimondóbb, komolyabb hangvételű, mint a Community volt. Eddig négy szám készült el, ebből kettő közös Rapszodikkal és Maszkurával.
„láthatatlan dj-k és földalatti rapperek”
(NKMc’s)
A nagykárolyi NK Mc’s – NK, mint Nagykároly - 2002-ben alakult. Állításuk szerint egyik tagjuk, a 21 éves Pepy (Regéczy István) már 16-17 éve hallgat hiphopot, lehet számolni. A csapat többi tagja – Ice H Tap (Hiri Zoltán) és Cam (Kaizer Vilmos) - is gyermekkora óta kizárólag rapzenét hallgat.
- Saját magunk szórakoztatására elkészítettünk pár amatőr számot, ezek tetszettek a baráti körünknek. Beneveztünk egy könnyűzenei versenyre, ahol underground stílusunk ellenére másodikak lettünk. Azóta komolyabban vesszük a zenélést. – foglalja össze röviden Ice H Tap. Az NK Mc’s-nek eddig egy hatszámos demója van, most készítik első albumukat.
„egy földalatti rapper, ki próbál nagyot”(Underfake)
UnderFake (Fancsali Attila) székelyudvarhelyi, jelenleg Marosvásárhelyen egyetemista. Másfél éve próbálkozik hiphoppal. Zenéje a néhai pécsi Megasound Systemre (1993) emlékeztet. A szövegeléssel nincs baj, de a szintiből előcsiholt alapokon még dolgozni kell.
- A művésznevem a stílusomat jellemzi. Under, mint underground, Fake, mint hamis. A zenével kínlódok, mert csak pötyögtetni tudok zongorán és elég nehéz ilyen minimális zenei tudással olyan anyagot összehozni, ami értékelhető. A dalaimat a szobámban veszem fel. Nem effektezem a hangomat, inkább legyen eredeti, mint valami fura géphang. A szövegek rólam, a világnézetemről, szólnak, néha odaszólok az erdélyi dance zenészeknek. Nem káromkodom sokat, mert szerintem annyira szép a magyar nyelv, hogy nem kell csúnyítani. De azért néha szükséges.
„We (…) could help 2 rebuild the romanian rap culture”(Smoked Rhymez)
A nagyváradi Smoked Rhymez, azaz 3Ga (Moldovan Valentin) és Hardknock (Bihari András) angolul nyomják. 2003-as alakulásuk óta öt számot vettek fel stúdióban. Többször felléptek Nagyváradon és a környező városokban, és idén áprilisban Debrecenben is. A névből, meg a designból azt sejteném, hogy a Smoked Rhymez a Cypress Hill és kedvelt gyógynövénye hatása alatt áll, de ők ezt elutasítják. Kedvenceik a Gravediggaz és a Wu Tang Clan. Angol kiejtésük még csiszolható, de mindenképp ügyes próbálkozásnak tűnik.
- Miért angolul rappeltek?
- Lett volna két lehetőségünk: magyarul vagy románul. Egyik se jött be, magyarul nem is próbáltuk, románul pedig nem tudtuk kihozni magunkból azt, amit igazán szerettünk volna. Így mindenki megértheti, bár underground csapat lévén, megválogatjuk kinek szánjuk ezt a zenét. Így nem minden bőgatyás nagyarcú vágja, hogy miről is rappelünk mi éppen. Egyébként is, a rapet angolul találták ki, és azóta senki nem mutatott olyan nyelvet, amelyen jobban szólna a flow.
- Milyennek látjátok az erdélyi hiphopot?
- Az utóbbi időben úgy tapasztaltuk, hogy a hiphop kultúra újra fellendülőben van, megint divat lett. Annyi a rappes, mint a gomba eső után. Tavaly decemberben szerveztünk egy Rap Crash nevű bulit, nem kevesebb, mint tizenhét előadóval. Július végén lesz a Rap Crash 2, most már sokkal nagyobb terveink vannak, román és magyar sztárvendég is lesz.
„egy kis fika, ami zeneileg feka”
(Thugz/Fuckin Killah)
A sepsiszentgyörgyi Thugz – Thugman és Etyk - egyelőre csak néhány számot készített el. 2004-ben verbuválódtak zenekarrá, miután elkészítettek egy közös felvételt. Azóta is együtt dolgoznak, Fuckin Killah a producerük. Már túl vannak néhány koncerten, Etyk a jövőben egy szóló EP-t szeretne készíteni, ThugMan pedig hamarosan befejezi a harmadik homemade szólóalbumát. Készül a Fuckin Killah-ThugMan EP is. A Thugz rapje leginkább Dopeman papáéhoz hasonlít.
- Az erdélyi hiphoppal kapcsolatban mint pozitívumot, a Háborgató Maszkurát említeném meg, aki színt visz az egészbe. Negatívum az, hogy általában sok a probléma a szövegekkel: ál-gengszterkedés, az öntömjén, "én meg a csajok”. – vallja Etyk.
- Szerintem az egyetlen pozitívum én vagyok. – mondja Thugman, de ez csak vicc. - Vannak, akik tényleg jók, de sok az igénytelen munka. Itt nem a felvétel minőségéről van szó, az ugyanis pénz kérdése. A rappelés maga az, ami zavaró. Hogy nincs jól előadva a szöveg, hogy nincs kidolgozva a szám. Néhányan olyasmikről beszélnek, amit csak filmekben láthatnak.
- Most már ismerem eléggé a magyarországi hiphop kultúrát ahhoz, hogy siránkozzak és ne is reménykedjek – panaszolja Fuckin Killah. - Nem is azokkal az emberekkel van baj, akik alkotnak, a hallgatóság az, ami szemet szúr nekem. Nem érdekli őket a hiphop. Csináltál egy számot? Dolgoztál rajta? Megmutattad 4-5 olyan embernek, aki ugyancsak rappel? Ezzel meg is kell – kellene - elégedned, kivéve, ha a "szomszédba" küldesz valamit, ott esetleg értékelhetik. Az igénytelenség ugyanúgy megvan Magyarországon is, csak ott mások az arányok... Ebben az országban, ami őszintén szólva nem is nevezhető hazámnak, nem igazán foglalkoznak ezzel a műfajjal és nincs nagy jövője, főleg magyarul.
Csordás Dániel