„A falak hol legyenek véresek? Ha lelőtték a németeket, hogy estek össze?” – hollywoodi szuperprodukciók hitelessége is múlt Varga István katonai szakértőn
„Volt, hogy a rendező azt mondta, ne törődjek azzal, hogy a szereplő a fejlövés után még akciózik, vagy a színésznő magas sarkú cipőben lövöldöz az erdőben” – idézte fel Varga István, aki katonai szakértőként évtizedek óta segíti a legnevesebb magyar és külföldi rendezők filmjeit. Ha kell, tankot szerez, statisztákból farag katonákat, vagy fejlövések hitelességét ellenőrzi. Többek között neki köszönhető az Angyalbőrben sorozat is.
„Az amerikaiak már elfoglalták a dachaui koncentrációs tábort, volt egy csomó német halott. Hogy néztek ki? Hogyan ölték meg őket? Hol voltak rajtuk sérülések, vérfoltok, a falak hol legyenek véresek? Ha lelőtték a németeket, hogyan estek össze? A foglyok élete milyen volt a tábor felszabadítása után? Hogy zajlott az ételosztás?” – néhány kérdés azok közül, amelyekre a Kate Winslet főszereplésével készült Lee című film alkotói a magyar katonai szakértőtől, Varga Istvántól vártak választ. Neki a modell, fotós, haditudósító, újságíró Lee Millerről szóló, részben Magyarországon forgatott film a sokadik katonai szakértői munkája volt. A nemrég moziba került filmről szóló cikkünket itt olvashatja:
Varga dolgozott többek között a Gérard Depardieu szereplésével készült Napóleon, a Madonnával forgatott Evita című filmekben, a Steven Spielberg által rendezett Münchenben, a Johnny Depp rendezte Modiban, de a Hellboy II – Az Aranyhadsereg című akciófilmet is segítette. A magyar filmesek is kikérték a tanácsait, egyebek mellett az Eldorádó, a Hídember (Bereményi Géza), a Magyar rekviem (Makk Károly), a Kék-Duna-keringő (Jancsó Miklós), a Melodráma (Gothár Péter) és a Magyar vándor (Herendi Gábor) című filmekhez. Dolgozott az Oscar-díjas Nemes Jeles László mindkét eddigi nagyjátékfilmjén, a Saul fián (fenti képünkön a film egyik jelenete látható) és a Napszálltán.
Varga István elmondása szerint a katonai szakértő feladata sokrétű. A forgatókönyv szakmai véleményezésétől a helyszínek kiválasztásán, a korabeli fegyverek és egyéb haditechnikák megszerzésén, a színészek és a statiszták katonai mozgásainak kiképzésén, a katonai akciók rendezésének tanácsadásán át egészen a biztonsági rendszabályok betartatásáig tart. Kapcsolatban áll a rendezővel, az első asszisztenssel, a kosztümökért, a sminkért, a berendezésért, a kellékekért, a pirotechnikáért, a díszletért, a kaszkadőrökért felelős munkatársakkal, vagyis gyakorlatilag az egész stábbal. Ennek ellenére fontosnak tartja, hogy a katonai szakértő „tudja, hol a helye a produkcióban”, vagyis csak addig menjen el a tanácsadásban, ameddig a filmesek igénylik.
Előfordul, hogy a látványtervező vagy a rendező beleszeret egy-egy ötletbe, ami azonban a katonai szakértő szemével nem hiteles. „Ilyenkor javasolhatom, hogy másképp kellene csinálni, mert úgy hihetőbb lenne, amit az esetek 90 százalékában el is szoktak fogadni. De volt, hogy a rendező azt mondta, ne törődjek azzal, hogy a szereplő a fejlövés után még akciózik, vagy a színésznő magas sarkú cipőben lövöldöz az erdőben, mert ez most nem az a film, ahol ez számít” – mesélte a szakértő, majd hozzátette: