A szemünk előtt zajlik az európai autóipar agóniája, hatalmas leépítések jönnek

11 perc

2024.12.09. 11:00

2024.12.09. 12:56

A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.

A vezető európai autógyártók és beszállítóik 2024-ben több mint 50 ezer dolgozó elbocsátását jelentették be, ami meghaladja a koronavírus-járvány alatti leépítéseket. A gyárbezárások elsősorban az elektromos járművekre (EV) történő átállás veszteségeinek, a távol-keleti konkurencia fokozódó térnyerésének, a kínai piacról való kiszorulásnak, a kínai akkuipari dominanciának, valamint az általános gazdasági lassulásnak az eredménye – vélik iparági szakértők.

Az autógyártók tehát nem egy problémával, hanem egyszerre több, egymással összefüggő kihívással állnak szemben, ennek pedig az is része, hogy az elektromos járművek piacán olyan kiélezett versenyhelyzetben szöktek fel a rezsiköltségek és esett vissza a kereslet, ami az amúgy is alacsony haszonkulcsokat negatívba fordította.

A helyzet persze nemcsak Európában, de a tengerentúlon is problémát jelent: General Motors például 35 milliárd dollárt fektetett az elektromos járművek üzletágába, a vállalat idei nyereségét viszont teljes egészében a belső égésű teherautók és SUV-ok erős eladásainak köszönheti, miközben az EV-k egyelőre nem termeltek nyereséget. Ugyanez a helyzet a Fordnál is: a vállalat EV-részlege közel 3,7 milliárd dollárt veszített az idei év első kilenc hónapjában, ebből 1,2 milliárd dollárt csak a legutóbbi negyedévben.

A nagy autógyártók ezért az elmúlt hónapokban az Atlanti-óceán mindkét partján többkörös leépítési hullámot indítottak: a Volkswagen, a Stellantis, a Ford és a General Motors sok ezer embert tervez leépíteni.

Európát azonban erősebben sújtja a kínai konkurencia megerősödése, és az átállás veszteségei is nagyobbak, mint Amerikában. A kínai import az elmúlt három évben Európa elektromos járművek piaci részesedésének több mint 20 százalékát tette ki, és a kínai e-autók értékesítése 2024 első felében is egy százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ezzel szemben az Egyesült Államokban a kínai gyártók jelenléte elhanyagolható.

Fényfolyosó az esztergomi Suzuki-gyárban
Fazekas István

Ezekre a gondokra rakódik Kína belső piacának átrendeződése is, ami a világ második legnagyobb autógyártójának, a Volkswagennek (VW) az igazi problémát jelenti. A kínai fogyasztók ugyanis egyre inkább a hatalmas állami támogatásokkal versenyképessé tett hazai autógyártók, például a BYD és a Geely felé fordultak, amelyek márkái idén több mint 1,6 millió járművet adtak el otthon, miközben a Volkswagen-csoport eladásai Kínában, a legnagyobb piacán mintegy 10 százalékkal maradtak el a tavalyi évhez képest, és a vállalat előrejelzése szerint a helyzet tovább romolhat.

A VW aggodalmait pedig a Mercedes is messzemenőkig megérti, ami nem is csoda, hiszen nagy reménységű EQE villanyautójából Kínában a támogatások ellenére egyetlen példányt sem adtak el októberben.

Egy képen a német autóipar igazi problémája: a Mercedes villanyautójából egyet sem adtak el októberben Kínában

Régóta látszik, hogy a németek legnagyobb problémája nem az, hogy jönnek a kínaiak, hanem, hogy ők mennek Kínából.

A VW arra is figyelmeztetett, hogy a Kína által az európai autókra kivetett esetleges megtorló vámok szintén sokat ronthatnak a helyzeten, jelentősen függenek ugyanis Kína óriási autópiaca mellett az elektromos járművek akkumulátorainak és kritikus ásványi anyagainak kínai dominanciájától is. Félelmük pedig már csak azért is jogos, mert Kína például épp a napokban tiltotta be fontos ritka fémek kivitelét az Egyesült Államokba, válaszul, hogy az USA bővítette azt a kínai vállalati listát, amelyeknek tilos chipeket eladni. Emellett az sem nyugtatja meg éppen az európai gyártót, ha a kínaiak az importvámok miatt az unió határain belülre telepítik autógyáraikat, miként a BYD teszi a szegedi gyárával.

A VW történelmi leépítéseket tervez Németországban

A német autógyártó ezért októberben bejelentette, hogy – a vállalat történetében először – három németországi gyárának bezárását tervezi, ami tömeges, akár több tízezer főt érintő elbocsátásokkal jár, a többi dolgozónál pedig a bérek 10 százalékos csökkentését és két évre történő befagyasztását akarja elérni, mondván, a piaci részesedés megvédése érdekében csökkentenie kell a költségeket, és növelnie kell a profitot. Hétfőn emiatt sztrájkba léptek a németországi dolgozói, egyelőre 24 órára. A bértárgyalások december 9-én folytatódnak.

Sztrájkba léptek a Volkswagen dolgozói

Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.

A vállalat ugyanakkor azt is közölte, hogy egy évtizeddel, 2040-ig meghosszabbítja partnerségét a kínai SAIC vállalattal. A Volkswagen és a SAIC Motor között 1984-ben kötött együttműködés hozta létre az első autóipari vegyesvállalatot Kínában. A hosszabbítás legfontosabb célja az elektromos járművek közös fejlesztése. 2030-ig a SAIC Volkswagen 18 új modellt tervez piacra dobni, melyek közül 15 kifejezetten a kínai piacra készül​.