A jelenlegi parlamenti ellenzék pozícióit gyengíti leginkább a választókerületek fideszes átrajzolása
Amit a kormány a választókerületek arányosítása érdekében tett reformként hirdet, az valójában brutális aránytalansághoz vezet – elsősorban az ellenzéki Budapest kárára.
Közjogi ügyeskedéssel, alkotmánymódosítással, a választókörzetek átrajzolásával is dolgozik saját hatalomban maradásán a Fidesz, ám egyre inkább kérdéses, hogy mindez elég lesz-e a Tisza Párttal szemben. Orbánék láthatóan kezdik beárazni, hogy akár veszíthetnek is a 2026-os választásokon. Különben miért álltak volna elő már a minap a legújabb alkotmánymódosítási javaslattal, amely szerint a jövőben a legfőbb ügyészt nem kizárólag az ügyészek közül választhatná meg az Országgyűlés. Emellett az alkotmánybíróvá válást is megkönnyítenék.
Az indoklás ezt azzal magyarázza, hogy jelenleg számos munkakör nincs jogász végzettséghez kötve, „holott a munkakör betöltője kétséget kizáróan szakmailag releváns – az alkotmánybírói hivatásra való rátermettséget is megalapozó – jogi munkát végez”.
Vejkey hivatkozik arra is, hogy az európai alkotmányok és az alkotmánybíróságról szóló törvények sem tartalmaznak olyan feltételt, hogy csak az minősül jogi gyakorlatnak, amelynek betöltésének feltétele a jogász végzettség. A tagállamok nagy többségében az alkotmánybíróvá válás feltételének szakmai szempontból kizárólag a jogi területen végzett gyakorlat ideje kerül meghatározásra, többletfeltétel nélkül.
Ma még nem tudni, hogy kinek (kiknek) az érdekében nyúlna bele a képviselői javaslat az alkotmánybíróvá választás feltételeibe, de az előzmények alapján sejthető, hogy nem minden aktualitás nélkül vált sürgőssé a módosítás e téren is.
Bár a hivatalos indoklás úgy szól, hogy a rendszerváltás óta ezt a tisztséget betöltő három személyből ketten nem voltak ügyészek az első megválasztásukkor, a Fidesz szempontjából inkább arról lehet szó, hogy nem akarja megvárni, amíg négy év múlva lejár az eddig a NER-t mindenben védelmező Polt Péter mandátuma.
Kormányváltás esetén beláthatatlan következményekkel járna Orbán oligarchái számára, ha sikerülne független főügyészt választania a parlamenti többségnek. Amennyiben viszont Polt még a választások előtt lemond, a kormánypárt újabb 9 évre megbízható kádert állíthatna a hivatal élére – a mostani alkotmánymódosítás révén akár olyan kebelbélit, akinek még szakmai múltja sincs. A beavatkozás nem volna példa nélküli; korábban hasonló módon ültették a Kúria élére a bírói gyakorlattal nem rendelkező Varga Zs. Andrást.
Elsősorban a saját szempontjai alapján módosítja a választási törvényt is a kormánypárt, formálisan az igazságügyi bizottság javaslataként megfuttatva. A múlt hétfőről keddre megszületett módosítás indoka elvben racionális: rég hozzá kellett volna már nyúlni a választókerületekhez, hiszen azok lakosságszáma a törvény szerint 20 százaléknál nagyobb mértékben nem térhet el az országos átlagtól. Ez lenne a garancia arra, hogy minden választó voksa (nagyjából) ugyanannyit érjen, azaz az egyéni képviselők megválasztásához mindenütt körülbelül ugyanannyi szavazatra legyen szükség.