A jól kiválasztott céges autó aduász lehet a munkavállalók megszerzésében
A tartósan drága üzemanyag és a feszített munkaerőpiaci helyzet miatt a vállalkozások számára fontos ösztönzési és megtartási eszköz a vállalati kocsi korlátlan magánhasználattal. Domokos László összefoglalója.
Évek óta komoly juttatásnak számít Magyarországon, ha valaki tartósan cégautót használhat – akár céges, akár magáncélból –, hiszen ezt adómentesen teheti meg. Bizonyos tisztségekhez természetszerűen elvárják a dolgozók, míg más beosztásoknál a munkavégzés alapvető eszköze.
A céges autó a magyarországi felső vezetők körében egyértelműen alapvető elvárás, de középvezetői szinten is egyre inkább az. A vezetői interjúk végén a jelöltek felmérik, milyen csomagra, éves juttatási rendszerre, bónuszra számíthatnak – tudtuk meg Pethő Anikótól, az Aarenson Consulting személyzeti tanácsadó cég tulajdonos-ügyvezetőjétől. Mivel a bérek szinte azonos nagyságúak, a munkaerőpiacon keresett egy-egy szakembernél az eltérés leginkább a béren felüli juttatásokban realizálható. Ahogy a bónuszrendszer is felölelhet nagyobb (16–40 százalékos) szórást, a felajánlott céges autó is lehet más-más kategóriájú, így több állásajánlat esetén akár épp ez lehet a fő döntési szempont.
Annak ellenére általános elvárás immár a céges négykerekű, hogy a költségei önmagukban elérhetik egy munkavállaló összes bérét. Az utóbbi esztendőkben egyre fontosabb, hogy a magánhasználatot is igénylik a jelöltek. Mindez 4-5 évvel ezelőtt még nem volt ennyire egyértelmű, sok esetben csupán a pool (közösen igénybe vehető) autókra volt jellemző – számolt be tapasztalatairól Nógrádi József, a Trenkwalder személyzeti szolgáltató csoport kereskedelmi igazgatója.