Warhollal vállvetve menetelt a halhatatlanság felé – Jean-Michel Basquiat a bécsi Albertinában
Utcagyerek volt Bronxban, de az amerikaiak közül ma már csak Warholnak van drágább árverésen elkelt képe. Delejes színekből és vonalakból felépülő, hol graffiti-, hol gyerekrajzszerű, időnként zavarba ejtően mágikus hatású formákat láthatunk alkotásain. Földrészeken és generációkon átívelő kulturális kódokat, szimbólumokat, a társadalmat a mai napig szétfeszítő dichotómiákat is megjelenít. A bécsi múzeum retrospektív tárlata január elejéig nyújt betekintést Jean-Michel Basquiat életébe és életművébe. A cikk az A mű című lap anyaga.
Az 1988-ban mindössze 27 évesen elhunyt Jean-Michel Basquiat-ról elsőre a fiatalon elhunyt, szuggesztív fellépésű, formabontó, lázadó rocksztárok, például a szintén színes bőrű és ugyanennyi idősen meghalt Jimi Hendrix juthat eszünkbe – a kortárs kultúrára máig eleven művészi praxisukon keresztül tett hatásuk egyformán jelentős.
De azon előadó- vagy képzőművészek alakja is könnyen felidéződhet, akiknek a tehetségén sokan meg akartak gazdagodni, ám közben senki nem törődött az ezzel a tehetséggel járó érzékenységgel. A jóformán autodidakta Basquiat ma a második "legdrágább" amerikai képzőművész a műtárgypiacon – csak 2022 májusában előzte meg Andy Warhol a 195 millió dollárért gazdát cserélt Shot Sage Blue Marilyn című képével – : 2017-ben 110,5 millió dollárért került egyik cím nélküli munkája Yusaku Maezawa japán gyűjtőhöz.