Szeretettel Delhiből: Mese arról, hogy a politika és a hatalom tönkreteszi a művészetet
Szeretettel-sorozatunk indiai „kiadása” ezúttal különleges formában, egy interjúval jelentkezik. A korábban évekig Magyarországon élő Aszghar Vadzsáhat drámaíró beszél díjnyertes színdarabjáról, mely a hatalom és a művészet viszonyáról mesél, de szó esik a szerző budapesti élményeiről és a magyar kultúrához fűződő kapcsolatáról is.
„Ha hindiül beszélsz, pakisztáninak neveznek, ha bengáliul, bangladesinek”
– mondta egy muszlim bolttulajdonos az újságírónak Dzsahangirpuriban, miután ledózerolták a boltját áprilisban. Egy idősebb helybeli arról beszélt, hogy évtizedekig békésen laktak és dolgoztak együtt a környékbeli szikhekkel és hindukkal, de idén, Hanumán isten születésnapján, amely áprilisban egybeesett a Ramadánnal, a településen késekkel és karddal felszerelt tömegek gyűltek a mecset köré iftár, a böjt után ünnepi vacsora idején.
A hindi–muszlim feszültség újabb hulláma miatt is lepett meg minket, akik szeretjük Aszghar Vadzsáhat (Asghar Wajahat) fanyar abszurd történeteteit és színdarabjait, absztrakt festményeit, amikor a liberális, muszlim származású írónak ítélték augusztusban a K. K. Birla Alapítvány 2021. évi Vjász Szammán-díjat Mahábali című darabjáért. Ezt a díjat az utolsó tíz évben hindi nyelven írt irodalmi művek alkotói nyerhetik el, muszlim író most kapta meg először. Aszghar a darabot 2019-ben írta a középkori költőről, Tulszidászról, aki a nagy uralkodó Akbar (1556–1605) kortársa volt.
Aszghar Vadzsáhatot hosszú időre visszanyúló barátság fűzi Magyarországhoz. Díjáról és az ELTE-hez fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk szeptember első napjaiban a Delhi központjában levő India International Centre-ben.