75 éves a kultikus robogó, amely egy filmmel futott be
Egy film tette híressé, és most egy szerelmi vallomással is felérő olasz játékfilm mutatja be a Vespa történetét.
Mi a különbség egy fasiszta és egy kommunista között? Ha egy Vespa nyergében ül, szinte semmi. Enrico Piaggio tudta, mit beszél, miként azt is tudta, mit kell tennie: mozgásba hozni a meggyötört, megalázott, földre kényszerített, társadalmilag és érzelmileg két részre szakadt Olaszországot. Nem volt könnyű dolga. Az ősei által alapított gyárat lebombázták, majd a szövetségesek megtiltották, hogy ha újjáépítik, a korábbi, a hadiiparhoz kapcsolódó üzletet vigyék. A toscanai Pontedera, ahol a Piaggio vállalat harci repülőgépeket, harckocsielemeket készített, minden szempontból megsemmisítendő célpont volt.
A Netflixen látható film, a Vespa – Az olasz álom főhőse, Enrico Piaggio egyszerre testesíti meg a patriótát, az innovatív üzletembert, a munkásaihoz lojális tulajdonost, aki kitalálta, ha a levegőben nincs hely a számára, majd a földön versenyez.
Ez is egy Vespa-film – a 2019-ben Magyarországon rendezett Vespa-világtalálkozóról:
Ma sem teljesen tisztázott, hogy Piaggiónak a hírnevet hozó robogók kifejlesztéséhez az inspirációt az adta-e, amikor megpillantotta egy kislány kecses rollerjét, vagy az az egyszerű felismerés, hogy rendbe kell szednie a romokban heverő családi céget, és hasznosítania kell a sok ezer megmaradt repülőgépkereket.
Piaggio az ismert konstruktőrt, Corradino D'Ascaniót kérte fel egy könnyen kezelhető, kis fogyasztású, mozgékony, strapabíró, mindenki által elérhető árú közlekedési eszköz tervezésére. A tervezőmérnök utálta ugyan a zajos és füstölő motorkerékpárokat, de a barátság kedvéért megtervezte a ma ismert modell ősváltozatát.
Magyar nyelvű dokumentumfilm a Vespa történetéről:
Nem kevésbé talányos, hogyan kapta az út porától, a felcsapódó sártól és kövektől lábpajzsokkal és küszöbbel védő, a hölgyek körében is kedvelt közlekedési eszköz a nevét. Piaggio állítólag azt mondta, ha a Fiatnak lehet Topolinója, nekünk miért ne lehetne Paperinónk. Miután mindkét elnevezés az 1930-as évektől népszerű két Walt Disney-figura, a Miki egér és a Donald kacsa olasz névváltozata, a jogászok lebeszélték az ötletről. A filmben látottak szerint Piaggio úr felesége a névadó, aki a motor hangjában a darazsak – a Vespa olaszul darazsat jelent – kórusának zümmögését vélte meghallani.
Vespa-zümmögés:
A gyártószalagról leröppent egyik első darázs, a Piaggio MP5 Paperino prototípusa az olaszországi Biellában látható (lásd a nyitóképet – Wikipédia / Twice25 / CC BY-SA 3.), de van a New York-i Modern Művészetek Múzeumában is, egy másik a gyár pontederai múzeumában, és ugyanott az a példány is, amelynek köpenylemezét Salvador Dalí festette meg – erről ez az előadás nézhető a Piaggo Múzeum Facebook-oldalán:
Az 1940-es évek végétől a kezdeti prosperáló üzletmenet után megtorpantak az eladások.
Nehezítette a továbblépést, hogy a korábban töltényt gyártó milánói Innocenti művek megjelent a Lambretta futurisztikus robogójával.
A fizetőképes kereslet beszűkülése és megoszlása, valamint a banki kölcsönök törlesztésének elmaradása miatt a Piaggio cég ellen manipulatív felvásárlási támadások indultak. Ha elmaradt volna az a bizonyos római vakáció, talán a Vespa is robogótemetőben végzi. A Ford Mustangot leszámítva a Vespán kívül nincs még egy közlekedési eszköz a világon, amely legalább annyit köszönhet a mozinak, mint a műszaki megoldásainak és a dizájnjának.
Amikor bemutatták a Római vakáció című amerikai filmet, milliók vágatták rövidre a hajukat, a boka fölött érő szoknya helyett elkezdtek lábhoz simuló nadrágot, balettcipőt imitáló lábbelit viselni, és komolyan tervbe vették egy robogó vásárlását is. 1953 augusztusa egy csodálatos filmsztár felragyogásának és a kultikus moped feltámadásának kezdete.
Audrey Hepburnnek ez volt az első főszerepe, egyből Oscar-díjat kapott érte, de ennél lényegesebb, hogy új nőideált teremtett. A lányt, aki csupa addig nem jó szemmel nézett dolgot művel: nyilvános helyen fagylaltot nyal, elszív egy cigarettát, leheveredik egy park padjára, mopeden felfedezi a várost, ahol bármi megeshet. A Római vakáció minden bizonnyal a legköltségesebb kirándulás, amit két keréken tettek meg, ám nem kétséges, minden lírát megért.
Audrey Hepburn és Gregory Peck motorozik a Római vakációban:
A Netflix-filmben is felfrissített legenda szerint Piaggio a Cinecitta filmstúdióba küldi az asszisztensét azzal a feladattal, beszélje rá William Wyler rendezőt, hogy a szerelmesek ne egy lélekrázó hintón jöjjenek össze. Ebben a filmben minden meseszerű, kezdve azzal a leginkább kedvelt nagy hazugsággal, hogy egy előkelőség – Hepburn Európában turnézó hercegnőt játszik – és egy közember, a közepesen nagymenő újságíró, Gregory Peck egymásra találhat egy Vespa kézzel varrott bőrülésén.
Aligha véletlen, hogy a robogó 75 éves történetének legnagyobb importőre az Egyesült Királyság. A Vespa a Who angol rockzenekar műve alapján készült Quadrophenia című filmben a sebesség, a lázadás és a napi dolgoktól elszakadás metaforájaként jelent meg. „Megölted a Vespámat!” – mondja Jimmy, miközben robogója alázuhan a híres brightoni sziklákról, egyszerre szimbolizálva egy halálra ítélt és mégis máig élő kulturális gesztust.
A felvételekhez használt motorok egyikét felajánlották a két főszereplőnek, az akkor még ismeretlen Stingnek és Phil Danielsnek, és mivel nem éltek a vásárlással, a „robogók Szent Grálja” a gloucestershire-i Littledean javítóintézetben kialakított múzeumba került, ahol a rockkorszak különleges relikviáival együtt ma is megtekinthető.