A kerékpározás éve van, Orbánék mégis pont a bringázással támadják Karácsonyt

7 perc

2020.10.06. 05:00

Mintha nem tudná az első kerék, mit csinál a hátsó: a kormány az idők szavát meghallva felcsavarta a bringázás támogatását, miközben Budapesten keresztbe fekszik az ellenzéki vezetés kerékpárosbarát intézkedéseinek.

Orbán Viktor és Karácsony Gergely együtt pattannak tandembicikli nyergébe, s idilli egyetértésben hagyják maguk mögött a kipufogógázos múltat – gondolhattuk, amikor a kormány 2020 közepén meghirdette a kerékpározás évét. Ám hamar kiderült, hogy nem tandem az a Fidesz-logós járgány, sőt a kormány még csak párhuzamosan sem hajlandó tekerni ellenzéki politikussal, akkor sem, ha az kerékpárbarát programmal nyert választást. Vagy talán csak nem szóltak Fürjes Balázs Budapest-államtitkárnak, hogy változott az irány, és nem kell autósüldözést kiáltani, ha a főpolgármester kikanyarít pár biciklisávot fontosabb budapesti utakból? Aligha.

Mára egyértelművé vált, hogy nem kirívó eset volt, hanem a Karácsony Gergellyel szembeni kormányzati kommunikáció alapkőletétele, amikor a köztévé riportere majdnem egy teljes interjún keresztül azzal nyaggatta a főváros vezetőjét, hogy miért nem biciklivel érkezett a stúdióba.

Nagykörúti bringasáv: Karácsony megcsinálta, amit Fürjes akart, de Fürjesnek ez se jó

A Budapestért felelős államtitkár a 2x2 gépjárműforgalmi sáv visszaállítását javasolta a Nagykörúton. Miután a városvezetés visszaállította a 2x2 forgalmi sávot, a kerékpárosok járdára terelését nehezményezte, de azt nem árulta el, hova kellene tenni a kerékpárosokat. Az biztos, hogy Karácsony Gergelyen nincs sapka.

Pedig nem feltétlenül kellene a közlekedésszervezésnek is politikai csatatérré változnia. Tény, hogy a város közterülete korlátos, és végső soron döntés kérdése, hol milyen funkciók kapnak helyet. A világ legtöbb nagyvárosában (legalábbis a belső területeken) a gépjárműforgalmat éppen háttérbe szorítják, és egyre inkább elsőbbséget biztosítanak a gyaloglásnak, a kerékpározásnak, a tömegközlekedésnek. Hiszen utóbbiak kevésbé szennyezik a környezetet, egészségesebbek, biztonságosabbak, és kevesebb helyet foglalnak, így növelik az utak kapacitását – persze csak ha „áteresztett” emberekben, utasokban számolunk, nem pedig gépjárművekben.

Papíron Budapesten sincs ez másként: a 2014-ben elfogadott Balázs Mór-terv a személygépjármű-forgalom arányának 35-ről 20 százalékosra csökkentését, a tömegközlekedés részesedésének 45-ről 50 százalékra, a kerékpározásénak pedig 2-ről 10 százalékra növelését tűzte célul a megtett utazások teljes számán belül 2030-ra. Márpedig 2014-ben Tarlós Istvánnak hívták a főpolgármestert, akit aligha lehetne autósellenességgel vádolni. A 2019-ben, még ugyancsak Tarlós idején a Balázs Mór-terv helyébe lépett Mobilitási terv hasonló célokat tartalmaz, bár megtett kilométer, nem pedig utazásszám alapján.