Minidiktátorokat szült a veszélyhelyzet a NER polgármesterei körében
Néhány fideszes polgármester úgy értelmezte a koronavírus elleni védekezés miatt kihirdetett különleges jogrendet, hogy most bármit megtehet. Komló és Szekszárd kormánypárti városvezetője testületi döntés nélkül, egyedül is elfogadhatta a költségvetést és kézi irányítás alá vonta a helyi sajtót.
„Ez valahol a békebeli demokrácia és a háborús állapot közötti fázis. Óvatosan kell vele bánni” – magyarázta Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádióban, hogy mi az a veszélyhelyzet és a vele együtt járó különleges jogrend, amit a koronavírusra hivatkozva hirdetett ki a kormány. Hozzátette, sokat törte a fejét, meglépjék-e ezt, ugyanis ezt a demokrácián túli állapotot, ahogy fogalmazott, nem véletlenül nem szokták civilizált országok alkalmazni.
Orbán a veszélyhelyzetről: A demokrácia és a háborús helyzet közötti fázis ez
Lesznek csoportos koronavírusos megbetegedések is - jelentette ki a miniszterelnök.
Erre a speciális időszakra az Orbán-kormány által 2011-ben elfogadott katasztrófavédelmi törvény rendelkezései az érvényesek, ez részletezi, hogy valójában mit is jelent a veszélyhelyzet.
Kiskirályok
Bár ellenzéki politikusok és a téma civil szakértői már az első pillanatoktól figyelmeztettek, hogy a rosszul értelmezett és alkalmazott rendkívüli jogrend helyi diktátorokat csinálhat a polgármesterekből, talán még ők sem hitték, hogy ez be is következik. A törvény ugyanis kimondja, hogy veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének, a fővárosi, megyei közgyűlésnek a feladat- és hatáskörét a polgármester, a főpolgármester, illetve a megyei közgyűlés elnöke gyakorolja.
Majtényi László: A különleges jogrend hosszú árnyéka
Az alkotmányjogász szerint az Orbán-kormány által bevezetett különleges jogrend kifejezés jogi eufemizmus, mert valójában súlyos szabadságkorlátozást jelent. Majtényi László a HVG-nek írt cikkében arra is figyelmeztet, hogy a legnagyobb veszély az információszabadságot fenyegeti. Az Eötvös Károly Intézet a kormány március 11-ei döntése előtt, amikor még csak tárgyaltak a veszélyhelyzetről, közleményt adott ki alkotmányos értékeink, szabadságaink védelmében.
A jogszabállyal az a legnagyobb probléma, hogy nem tesz különbséget a különféle veszélyhelyzetek között, automatikusan a polgármesterre ruházza a testület hatásköreit. Ezzel pedig rögvest többen is visszaéltek, az orbáni intés és az óvatosságra való felhívás ellenére.