A Vígszínház a zaklatási ügyről: azt gondoljuk, amit a Katona
Van-e dolga a magyar színházaknak a Weinstein-üggyel és Sárosdi Lilla vallomásával? Ezt szerettük volna megtudni az elmúlt napokban. Hétfő óta leveleztünk a színházakkal, hogy pontokba szedett kérdéseinkre konkrét válaszokat kapjunk. Alább közöljük ezeket, az olvasó pedig döntse el, melyiket díjazza tapssal.
A hvg.hu még hétfőn azonos kérdésekkel fordult több nagy budapesti kőszínház vezetéséhez, egy híján mindenkit elértünk, az Operettszínháznak küldött levél elveszett, de ahogy cikkünk második felében olvashatják, azóta ők is válaszoltak. A teljes levelezés tehát az Operettszínház kivételével az előtt történt, hogy Sárosdi Lilla csütörtökön megnevezte volna zaklatóját. Azt szerettük volna megtudni, hogy
- Megkeresik-e Sárosdi Lillát, hogy megbizonyosodjanak róla, nem náluk dolgozik egykori zaklatója?
- Terveznek-e belső vizsgálatot a Weinstein-ügy és Sárosdi vallomása kapcsán?
- Volt-e már zaklatási ügy az intézményükben?
- Mit gondolnak a szereposztó dívány állítólagos intézményéről?
- Szabályozza-e valami a társulat tagjai közötti szexuális érintkezést?
- Hogyan próbálják garantálni, hogy intézményükben a fiatalok nem kerülnek kiszolgáltatott helyzetbe?
- Van-e megfelelő fórum, amelynél retorzió nélkül jelentheti bárki a sérelmeit?
Azt ígértük a színházaknak, megvárjuk, amíg mindenki válaszolni tud. Így mindeddig nem tettük közzé, amikor elsőként Mácsai Pál az Örkény Színház, valamint Ókovács Szilveszter az Operaház részéről küldött kimerítő választ minden kérdésünkre. Szerdán pedig Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója is hosszabb, írásos választ küldött.
Ókovács: Kamerarendszer védi a fiatalokat
Ókovács azt írta, nekik több okból sem kell megkeresniük Sárosdit, az egyik az, hogy intézményükben egyetlen rendező sincsen állásban. A főigazgató magától nem látja okát vizsgálatnak, amíg valaki ilyet nem kér, addig ez indokolatlan. Ókovács határozottan állítja, hogy az utóbbi években biztosan nem volt zaklatási ügy az Operában, mert arról tudna.
Az Opera viszonylatában blődség szereposztó díványról beszélni, nincs ilyen
– válaszolta Ókovács. Az intézményükben a kollégák közötti szexuális kapcsolatot ugyanazok a magyar törvények szabályozzák, mint a HVG-nél. Arra a kérdésre, hogy milyen eszközökkel igyekeznek garantálni, hogy az intézményben fellépő / tanuló fiatalok ne is kerülhessenek kiszolgáltatott helyzetbe, azt válaszolta: "két nagyberuházásunk, az Operaház korszerűsítése és az Eiffel Műhelyház megépítése kapcsán biztonsági kamerarendszert telepítünk".
Ókovács állítja, ő maga az a bizalmi fórum, amelynél bármit jelenteni lehet. "Bárki írhat levelet nekem, amelyet csak én olvasok el. Szoktak is, de ilyen üggyel még nem találkoztam" – zárja válaszát a főigazgató.
Mácsai: Biztosíték a belső erkölcsi mérce
"Nem fogjuk megkeresni Lillát, hiszen ő – ellentétben a sajtóban megjelent információkkal – sajnos nem társulatunk tagja, hanem szabadúszó művész" – rögzíti válaszában Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója. Ő sem lát belső vizsgálatra okot, és az intézményben sem volt eddig soha zaklatás.
A "szereposztó dívánnyal" kapcsolatos elvi álláspontunk az elutasítás és a megvetés.
– írja Mácsai. Hozzáfűzi, hogy az ilyen események lehetetlenségét színházukban sem garantálja más, mint az emberi etika, a belső erkölcsi mérce. Kifejezetten zaklatással kapcsolatos fórum színházukban nincs, általános bizalmi légkör azonban van, amely reményt ad arra, hogy ilyesmi – ahogy a múltban sem fordult elő – a jövőben sem fog – zárja válaszát Mácsai.
Szirtes: Nem vagyunk érintettek, de megvizsgáljuk szabályainkat
Teljes mértékben egyetértünk a Katona József Színház nyilvánossághoz írt levelével, melyben elítéli a fizikai és a verbális erőszak, a testi és lelki megaláztatás minden formáját – kezdi levelét Szirtes Tamás. A Madách Színház igazgatója hozzáteszi: szolidárisak vagyunk mindenkivel, aki erőszak áldozatává vált.
Elítéljük az alá- és fölérendeltségi viszony bármilyen formában történő kihasználását. Azt is határozottan kijelentjük, hogy az egykori zaklató nem a Madách Színház dolgozója
– írja Szirtes, vagyis a Madách a többi színházzal ellentétben megszerezte az információt, hogy közvetlenül érintettek-e. A szereposztó dívánnyal kapcsolatban az igazgató leszögezi: "nálunk a művészek a szerepeiket meghallgatás (casting) útján nyerik el. A szereposztás hosszú, többlépcsős folyamat, melyben az adott darab kreatív team-je (rendező, koreográfus, zenei vezető és munkatársaik) vesz részt, és közösen hozzák meg a döntéseket".
Hogy mi garantálja, hogy ne fordulhasson elő az intézményen belül visszaélés? A Madách Színház története, az itt dolgozók hivatástudata, a vezetők és a dolgozók közötti bizalmi kapcsolat és a Színház légköre mindenki – így a fiatalok – számára is garancia, hogy ilyen jellegű esemény nem fordul elő – írja Szirtes.
Az események hatására megvizsgáljuk szabályzatainkat, szerződéseinket, és ha szükséges, módosítjuk
– zárja sorait.
A Nemzeti Színház válaszolt, mások közleményt adtak ki
A Nemzeti Színház elfogadhatatlannak és felháborítónak tartja, ha bármely munkahelyen, bármely munkáltató, bárkivel szemben erőszakot alkalmaz, megalázó helyzetet állít elő
– írta szinte postafordultával kérdésünkre a Nemzeti Színház. Nem részletezték a továbbiakban a véleményüket, de hozzátehetjük, hogy a színház ebben a formában nem létezett a 90-es évek közepén, amikor Sárosdival a zaklatás megtörtént.
A Katona József Színház viszont úgy döntött egy általános közleményt ad ki, és azt tekinti a HVG-nek megküldött válasznak is (alább, keretben teljes terjedelmében is közöljük). Ebben leírják: "mélyen elítélik a fizikai és verbális erőszak, a testi vagy lelki megalázás minden formáját. Elítéljük az alá- és fölérendeltségi viszony bármilyen jellegű kihasználását és a hatalommal való visszaélést, legyen szó tanár és diák, vállalkozásban, vagy állami szférában dolgozó vezető és beosztott, vagy éppen színházi rendező és színész közötti helyzetekről. Azonban attól is óva intenénk mindenkit, hogy a napvilágra került szomorú eset alapján a magyar színházakat és a magyar színházi élet egészét általánosságban elítélő következtetésre jusson".
A színház üzemi szabályzata többek között előírja egymás méltóságának tiszteletben tartását, és felhívja a figyelmet azokra a belső fórumokra, ahol a kollégák a munkakörülményeket érintő észrevételeket megtehetik. Társulatunk tagjainak szakmai előmenetele és elismerése kizárólag tehetségükkel, egyéni teljesítményükkel és munkájuk minőségével van összefüggésben – írták. Náluk eddig nem fordult elő zaklatási ügy, de ha ilyen eset tudomásukra jut, nem maradhat következmények nélkül.
A Vígszínház ugyanazt gondolja, mint a Katona
Egy nappal később érkezett a Vígszínház válasza. Kérdésünkre Eszenyi Enikő azt írta:
A körkérdésüket megkaptuk, de időközben ismertté vált a Katona József Színház közleménye. A Katona József Színház állásfoglalásának egészével, mind részleteivel mélységesen egyetértünk, ugyanazokat az erkölcsi, etikai normákat osztjuk.
Mást sem az igazgató, sem a Vígszínház sajtósa nem közölt. Csütörtökre Sárosdi Lilla előállt a névvel, azt állítja, hogy a Víget negyedszázadon át irányító Marton László volt a zaklatója. Kerestük a színházat újra, végül délután 3-kor tették ki a következő közleményt:
A Vígszínház a szabadság, a méltóság, valamint a becsület elleni minden támadást a leghatározottabban elítél. Ezen értékek védelme mindig is a legalapvetőbb feladataink közé tartozott és tartozik.
Igen, ezzel reagáltak az elmúlt hat nap minden fejleményére.
A Radnóti Miklós Színház is közleményt adott ki
Sok-sok megkeresés jött a sajtótól, így egyszerűbbnek tűnt, ha a hvg.hu-nak sem válaszolnak külön, tudtuk meg a Radnóti Színháztól. Ezen a héten nehezített pályán mozog az intézmény az igazgató, Kováts Adél betegsége miatt. A közleményben azt írták: A Radnóti Miklós Színház egész társulata a leghatározottabban elítél minden támadást az emberi szabadság és méltóság ellen, az élet bármely területén, beleértve a szexuális zaklatás minden formáját is.
A Radnóti Miklós Színház tagjai szolidárisak az elszenvedőkkel, és elítélik azokat, akik nem követik az emberek közötti békés, tiszteleten alapuló együttélés szabályait – zárul a pár soros közlemény.
A Thália Színház passzol
A színház vezetése nem kíván reagálni
– írta kérdésünkre a Thália Színház, vagyis nincs mondanivalójuk a szereposztó díványról, a szexuális visszaélésről és az intézményükben megforduló fiatalok védelméről.
Frissítés, megjött az Operettszínház válasza
Az Operettszínházat is megkerestük hétfőn, de ahogy cikkünk közlése után kiderült, elveszett levelük. A színház azonban gyorsan pótolta válaszát.
A Budapesti Operettszínház Társulata természetesen ugyanazon az állásponton van az üggyel kapcsolatban, mint minden normálisan gondolkodó nő és férfi a világon – kezdi válaszát Lőrinczy György főigazgató. Ahogy írja: ezért nem is gondolták, hogy nyilatkozatot kellene kiadniuk, vagy szabályzatokra lenne szükség evidenciákkal kapcsolatban.
A művésznőt nem kerestük meg, már csak munkánk műfaji különbözősége okán sem – tisztázza Lőrinczy. Hasonló precedenst pedig nem kellett kivizsgálniuk.
Vezetőként minden munkavállalóval olyan kapcsolatban hiszek, amelyben bárki, bármit, bármikor elmondhat
– hangsúlyozza az Operettszínház főigazgatója, ugyanakkor megértést kér: "Értjük az ügy fontosságát, de abban kérjük a közvélemény és a média segítségét, hogy az október 21-ei bécsi Operettgálánkra, az október 24-ei Magyar Operett Napjára és a Luxemburg grófja közelgő bemutatójára koncentrálhassunk".
A Katona József Színház közleménye |
1. A Katona József Színház mélyen elítéli a fizikai és verbális erőszak, a testi vagy lelki megalázás minden formáját. Az emberi méltóság sérthetetlenségének minden, emberek közötti kapcsolat alapját kell képeznie, ugyanúgy a családon, magánszférán belül, mint a munkahelyeken. Elítéljük az alá- és fölérendeltségi viszony bármilyen jellegű kihasználását és a hatalommal való visszaélést, legyen szó tanár és diák, vállalkozásban, vagy állami szférában dolgozó vezető és beosztott, vagy éppen színházi rendező és színész közötti helyzetekről. Azonban attól is óva intenénk mindenkit, hogy a napvilágra került szomorú eset alapján a magyar színházakat és a magyar színházi élet egészét általánosságban elítélő következtetésre jusson. 2. A Katona József Színház Nonprofit Kft. Üzemi Szabályzata – mely érvényes minden alkalmazottra és a színházzal egyéb szerződéses jogviszonyban állókra –, többek között előírja egymás méltóságának tiszteletben tartását, és felhívja a figyelmet azokra a belső fórumokra, ahol a kollégák a munkakörülményeket érintő észrevételeket megtehetik. 3. Társulatunk tagjainak szakmai előmenetele és elismerése kizárólag tehetségükkel, egyéni teljesítményükkel és munkájuk minőségével van összefüggésben. A Katona több mint 30 éves fennállása alatt nem fordult elő zaklatási ügy, de ha ilyen eset tudomásunkra jut, természetesen nem maradhat következmények nélkül. |