A GVH szerint a Cup Revolution nem befolyásolta tisztességtelenül a fogyasztókat, de egyes környezetvédelmi állításai nem voltak megalapozottak.
Nem büntette meg, de figyelmeztette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az újrapohárrendszert üzemeltető Cup Revolution Kft.-t.
A hatóság 2022 októberében indított versenyfelügyeleti eljárást, mert azt gyanította, hogy a számos hazai fesztivál, koncerthelyszín, vendéglátóhely és sportrendezvény számára műanyag poharat szolgáltató vállalkozás kereskedelmi módszere és egyes környezetvédelmi állításai nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak, megtéveszthették a fogyasztókat.
Az eljárás során ez utóbbi gyanú a GVH szerint beigazolódott: a Cup Revolution nem tudta igazolni egyes reklámállításai megalapozottságát, például azt, hogy „a visszaváltható és mosható poharak használatával akár 80 százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése”.
A hatóság szerint az ugyanakkor a vállalkozás által alkalmazott repohárrendszer általános működéséről önmagában nem volt megállapítható, hogy alkalmas nyomásgyakorlásra, illetve a fogyasztók tisztességtelen befolyásolására.
A GVH Versenytanácsa a döntés során figyelembe vette, hogy az eljárás alá vont cég kisvállalkozás, korábban nem állapítottak meg jogsértést vele szemben, illetve hogy a kereskedelmi gyakorlata nem sérülékeny fogyasztói kört – gyerekeket, betegeket vagy időseket – célzott.
A hatóság azt is megjegyezte, hogy az eljárás megindítása után a Cup Revolution számos ponton felülvizsgálta és módosította a kereskedelmi gyakorlatát, például a poharak visszaváltását segítő applikációt vezetett be, idén pedig további fejlesztéseket jelentett be. Emellett – megfelelési szándékkal – változtatott a jogsértőnek ítélt környezetvédelmi, úgynevezett „zöld állításain” is.
A Versenytanács megítélése szerint mindezek alapján joggal feltételezhető, hogy a cég a jövőben jogkövető magatartást folytat majd, ezért részesítette figyelmeztetésben.
Emellett azonban azt is előírta számára, hogy vizsgálja felül az általa aktuálisan alkalmazott összes kommunikációs eszközt, különös tekintettel a környezetre gyakorolt hatásokra vonatkozó állításokkal kapcsolatban. Továbbá alakítson ki olyan programot, amely segíti a fogyasztók tájékoztatását a repohárrendszer működéséről.
A Cup Revolution rendszerét alkalmazó vendéglátóhelyek figyelmét arra hívta fel a GVH, hogy a lehető legszélesebb körben biztosítsák a fogyasztók tájékoztatását a rendszerről, vizsgálják felül a poharak visszaváltásával kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatukat, valamint a rendszer alkalmazásáról szóló környezetvédelmi állításaikat, és tájékoztassanak arról átláthatóan és részletesen.
A 2019-ben indult Cup Revolution olyan hálózatot alakított ki, amelyen belül az egyes partnerei elfogadják a többieknél megvásárolt repoharakat, pénzt azonban nem adnak vissza érte: a poharak csak tokenre cserélhetők be. A kritikusai szerint a rendszer nem környezetbarát, csupán annak tünteti fel magát és a termékét, valójában csak eladni akarja a termékét.
A cégről és a rendszerről itt írtunk, még a GVH vizsgálatának kezdete előtt:
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat
A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?