Hogyan változtatta meg a Covid a hozzáállásunkat a vasúthoz, és miért nem kezdtünk ezzel mégsem semmit? A piac oldja-e meg a problémáinkat? Képes-e az EU megreformálni a vasúti közlekedést és megregulázni a légitársaságokat? Miért nem vonatozzuk körbe Európát, miközben pont az európai – és benne a magyar – tudat szerves része a vasút? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ fenntarthatósági podcastunkban Spohn Márton vasúti- és közlekedési szakértővel, a Közlekedő Tömeg alelnökével.
Még júliusban készítettünk egy adást a Fülkében a MÁV forró nyaráról, amelyben megígértük: a jövőben megnézzük majd, hogy a magyar vasút problémái hogyan aránylanak az európai vonatközlekedéshez, és mit lehet tenni, hogy ne a diszkontrepülés legyen az egyeduralkodó közlekedési forma a kontinensen.
Ezt az ígéretet a zCast legfrissebb adásában váltotta be Nagy Iván László, akinek Spohn Márton közlekedési- és vasúti szakértő, a Közlekedő Tömeg alelnöke volt a vendége. A beszélgetésből kiderül, valójában milyen sebekből vérzik a magyar vasút, valamint arra is kitérünk, milyen stratégiája van az Európai Uniónak a vasúttal, hogyan kapcsolódik ez be a Fit for 55-ba, és mennyire lenne fontos a piacot bevonni a reformokba.
Kövesse és hallgassa meg a HVG Podcastok műsorait az alábbi platformok bármelyikén: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, SoundCloud, YouTube
Vagy iratkozzon fel a zCast csatornájára itt: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts
- 0:49: Mennyi pénz hiányzik a magyar vasútból ahhoz, hogy életképes legyen, netán versenyképes régiós szinten?
- 3:14: Lehet tűzoltásjellegű nagy reformokkal előrelépést elérni, vagy csak fokozatos, sokáig láthatatlan fejlesztésekkel?
- 5:32: Mi az a vízió, ami reális lenne a magyar vasúton?
- 6:55: Hogyan változtatta meg a Covid a vasút szerepét Magyarországon is?
- 8:50: Vitézy Dávid szerint ha van jó alternatíva, maguktól váltanak az emberek. Egyetért ezzel?
- 10:36: Megvannak Magyarország földrajzi adottságai ahhoz, hogy vasútorientált legyen a közlekedésünk?
- 13:50: Miért nincsenek gyorsvasutak Magyarországon? Miért bukott el az erre irányuló magyar program?
- 17:22: Itthon szinte csak személyszállításról beszélünk a vasúttal kapcsolatban. Miért? Máshol hogyan aknázzák ki a lehetőségeket?
- 20:20: Mi az Európai Unió terve arra, hogy felvirágoztassa és népszerűsítse a vasúti közlekedést a kontinensen?
- 23:55: Mi a vasút szerepe az uniós klímacélokban?
- 24:53: Hova, milyen formában koncentrálódik most a vasúti közlekedés Európában?
- 26:19: Hogy lehet, hogy miközben megy a küzdelem a klímacélokért és a vasútért, a légitársaságok adómentesen használják a légteret?
- 27:53: Légitársaságok megsarcolása vs. vasút megerősítése: melyik utat választotta az EU?
- 31:27: Miért bonyolult az országhatárokon keresztülmenő vonatozás szabályozása?
- 34:24: A piacban rejlik a vasúti problémák megoldása?
- 39:29: Megtérülnének-e az európai nagy vasúti fejlesztések?
- 42:10: Magyarországon számít a megtérülés? Mennyire lövi lábon magát az állam, ha kiosztja a MÁV-nak a vasúti ellátást? Hogyan tudja az EU erőltetni a piacosítást – és hogyan áll ellent, jogsértően, a magyar állam?
- 48:26: Mit tudnak a szakértők tenni azért, hogy több embert mozgasson meg a kérdés?
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Rogán Antal korrupció miatt felkerült az Egyesült Államok szankciós listájára
A Magnyickij-törvény alapján rendeltek el büntetőintézkedést a propagandaminiszter ellen.