Zhvg hvg.hu 2022. február. 02. 11:31

Az autómegosztás leginkább a kényelmes sofőröknek kedvez

Az autómegosztó szolgáltatás a jövő közösségi közlekedési formáinak a legkényelmesebb, bár nem a legolcsóbb alternatívája.

A nagyvárosok egyre nagyobb forgalmat bonyolítanak le, ami hatalmas zsúfoltsággal, szmoggal, dugókkal, és nem kevés fejfájással jár az autósoknak. Az autómegosztás nem csak a környezetszennyezésre jelenthet megoldást, de az autósok és a városlakók is kevesebb szmoggal és zsúfoltsággal szembesülhetnek, ha a szolgáltatás még jobban elterjed. Ráadásul a carsharing számos ponton megkönnyíti a dolgunkat egy saját autó birtoklásánál.

Kevesebb fejfájással jár, mint egy saját autó fenntartása

A saját tulajdonú autók élettartamuk jelentős részét a parkolóban, kihasználatlanul töltik. Erre kínálnak megoldást az autómegosztó szolgáltatások, amelyek segítségével ugyanazt az autót egy nap egy meghatározott területen többen is használják, amiért jellemzően percdíj alapon fizetnek az autósok.

Egy saját autó fenntartása nem csak nagy beszerzési és fenntartási költséggel, de sok fejfájással is járhat, hiszen a tulajdonosnak az üzemanyagköltségen vagy elektromos töltésen kívül számolnia kell az amortizációval, a gépjárműadóval, a biztosításokkal, az autópálya-matricával, és a parkolási díjjal is. Azonban minderről gondoskodik az autómegosztó szolgáltatás.

A hétköznapok során praktikus és kényelmes az autóbérlés

A carsharing előnyeit leginkább a hétköznapokban használhatjuk ki, hiszen lehetőséget teremt a szakaszos felhasználásra, így tényleg csak akkor szállunk be a kocsiba, amikor az valóban indokolt. Egy ilyen 20-25 perces belvárosi út 1300 forintért érhető el, ami még mindig magasabb egy 350 forintos vonaljegy áránál. Emellett a carsharing még arra sarkallhat, hogy a szabadidős programjainkat, utazásainkat is kényelmesen és időhatékonyan szervezzük meg. Ebben segít az, hogy a szolgáltatók egyre nagyobb területen teszik elérhetővé a megosztást, Budapest mellett például az agglomerációs településeken is.

Már nem csak rövid városi utakra bérelünk autót

Az átlagos utazási idő a 2020-as 53-ról 87 percre emelkedett, így az autók kihasználtsága is megháromszorozódott – derül ki a Share Now közleményéből. Bár továbbra is a percdíjas bérlések a legjellemzőbbek, a felhasználás folyamatos bővülése azt mutatja, hogy egyre népszerűbbek a több órás vagy több napos utak. Ezt kiegészítheti például az is, hogy a felhasználót megadott időpontban és helyszínen várja a kiválasztott kategóriájú autó.

Bár nagyobb társaságnak jóval kényelmesebb, nem feltétlenül olcsóbb az autóbérlés

Vegyük példának egy négyfős társaság kétnapos siófoki nyaralását. A fővárostól 110 kilométerre található Siófokot vonattal 2500 forintos személyenkénti áron közelíthetjük meg, így az utazás költsége mindenkinek 5000 forint lenne, összesen tehát 20 ezer forint. Ezzel szemben, ha bérelünk egy Fiat 500-ast, amely ára két napra a bérlettel együtt 26500 forint körül van, jóval kényelmesen autózhatunk a nyaralás során, de nem árt ha észben tartjuk az extra kilométer díjat. Ugyanis a csomagdíj 160 kilométert tartalmaz, az ezt meghaladó minden egyes kilométer után meg kell fizetni a kilométerenkénti 79 forintot. Ez száz kilométeres távolsággal, vagyis oda-vissza 40 extra kilométerrel számolva még 3160 forinttal drágítja meg az utat, vagyis az személyenként 7410 forintba fog kerülni.

tudatos mindennapok
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.