Világ MTI 2020. január. 02. 20:25

Harminc éve a leghosszabb közlekedési sztrájk van Franciaországban

A sztrájk már 29 napja tart és nem látszik még a vége.

Harminc éve a leghosszabb sztrájkká vált csütörtökre Franciaországban a közlekedési dolgozók munkabeszüntetéses tiltakozása a kormány nyugdíjreform tervei ellen, és nincs kilátás a konfliktus rendezésére - hívta fel a figyelmet a francia hírügynökség.

A sztrájk 29-ik napja tart. Legutóbb 1986-1987-ben volt ilyen hosszú munkabeszüntetés az állami vasúttársaság (SNCF) munkavállalói részéről, de az 28 nap után befejeződött. A mostani is főként a vasúti közlekedést sújtja, valamint a Párizs térségét kiszolgáló tömegközlekedést. Jelenleg minden két nagysebességű TGV-vonatból átlagosan csak egy működik, kivételt az év végi forgalommal tettek, amikor háromból kettőt elindítottak.

Miközben a kormány kitart a jelenlegi 42 féle nyugdíjrendszer egységesítése mellett - egy pontalapú számítással -, a legnagyobb ellenállást a tiltakozók részéről az váltja ki, hogy bár a jelenleg érvényes 62 éves nyugdíjkorhatárt a kormány formailag nem akarja módosítani, a pontrendszerrel arra késztetné a franciákat, hogy tovább dolgozzanak. A teljes összegű nyugdíjjogosultsághoz 2027-től a kormányzat a 64 éves kort jelölte meg, ugyanakkor ettől a kortól mindenkit alanyi jogon megilletne egy 1000 eurós minimálnyugdíj. A minimálnyugdíj összege jelenleg nem éri el a 700 eurót.

* * * Hogyan egészíthető ki az állami nyugdíj?

A majdani állami nyugdíj szinte biztosan nem lesz elég az aktív korban megszokott életszínvonal fenntartására. Egy megtakarítás azonban megfelelő jövedelemkiegészítést biztosíthat. Ráadásul nyugdíj-előtakarékosság választásával 20% állami támogatás is elérhető. A Bankmonitor nyugdíjmegtakarítás-kalkulátora megmutatja, hogy egy adott összegű havi megtakarítás mekkora nyugdíjkiegészítést jelenthet majd.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.