Világ HVG 2017. december. 21. 13:39

Felkorbácsolhatja a magyarellenességet a romániai ünnepségsorozat

A pénz nem számít – ez a közös azokban az Erdély Román Királysághoz csatolásának 100. évfordulójára tervezett rendezvényekben, amelyeket a romániai megyei, városi, községi tanácsok jelentenek be egymásra licitálva. Az eheti HVG-ben az ehhez kapcsolódó politikai csatározásokról és a pénzlenyúlási manőverekről is olvashat.

Bukarest I. kerületének polgármestere például azt javasolta, hogy a centenárium alkalmából minden romániai város és község kössön testvértelepülési egyezményt a Moldovai Köztársaságban. Ők Chisinaut, a fővárost választották, és meg is szavaztak oda egymillió euró támogatást.

Az V. kerület Guinness-rekordot jelentő Lego-installációt építtetne a román történelem 25 nagy eseményéről, a főpolgármestet pedig több szobrokra, fesztiválokra és egy virtuális panteonra tervez elkölteni több millió eurót.

Az ellenzéki liberálisok (PNL) a kormánnyal finanszíroztatná meg 3,6 millió romániai diák történelmi látogatását Gyulafehérvárra, ahol viszont azért vannak gondban, mert az oda tervezett emlékműre nem kapták meg idejében a beígért központi támogatást.

Állami költségvetésből összesen 70-100 millió euró közötti összeget fordíthatnak az ünnepségsorozatra, az viszont megbecsülhetetlen, hogy a települések mennyi közpénzt tapsolnak majd el e célra.

Eközben a jobboldali ellenzék a szervezetlenség miatt támadja a kormányzatot, a szélsőségektől mentes román történészek, elemzők pedig attól tartanak, hogy a centenáriumi év kudarcai magyarellenességbe csapnak át.

hvg
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.