2015. június. 04. 16:38 MTI Utolsó frissítés: 2015. június. 04. 16:33 Világ

Megfordítják a 400 ember halálát okozó hajót

Megkezdték a kínai Jangce folyón felborult, feje tetejére állt hajó megfordítását, ami azt jelenti, hogy a baleset után 72 órával a mentők és irányítóik nem látnak esélyt arra, hogy túlélőket találnak - jelentette gyorshírben a kínai állami média.

A kínai politikai csúcsvezetés ígéretet tett arra, hogy a hatóságok nem fognak semmit eltitkolni a nyilvánosság elől a balesettel kapcsolatban, amelynek eddig 75 azonosított halálos áldozata van, de összességében vélhetően 400 felett lesz a számuk.

Hszi Csin-ping kínai államelnök-pártfőtitkár a baleset miatt összehívta a kommunista párt legszűkebb, héttagú vezetését, amely közleményében arra szólította fel a helyszínen lévő mentőket, hogy tegyenek meg minden tőlük telhetőt a sérültek megmentéséért és egyúttal a baleset alapos kivizsgálását ígérte.

Külön is felhívták a figyelmet az érintett családok megnyugtatásának fontosságára, fájdalmuk megértésére. Egyben a társadalmi stabilitás védelmére figyelmeztettek.

Sajtóértesülések szerint a mentés részleteivel, az eddigi nyomozás eredményével kapcsolatos információk szűkössége miatt ingerült és dühös családtagok százai indultak arra a településre, amely a legközelebb van a felborult folyami kirándulóhajóhoz.

Csienli taxisofőrjei azonban állítólag forgalomellenőrzési intézkedésekre hivatkozva nem szállítanak utasokat sem a helyi krematóriumhoz, ahová az eddig talált holttesteket szállították, sem a mentés helyszínére. A szállodánál, ahol egyes családtagok megszálltak, megerősítették a biztonsági ellenőrzéseket.

A hozzátartozók a felelősöket keresik, a túlélők névsorát követelik, illetve magyarázatot kérnek arra, hogy a 14 túlélő többsége miért a hajó legénységének tagja. Arra a kérdésre is választ várnak, hogy a hajó miért nem kötött ki a viharban, s hogy lehet, hogy a kapitánynak és a legénységnek volt ideje az életmentő mellényt felvenni, de nem volt idejük vészjelzést leadni.

A három napja tornádó közepette felborult és elsüllyedt Kelet Csillaga nevű 76 méter hosszú és 11 méter széles hajón 458 ember utazott, köztük 406, többségükben 50-80 év közötti turista.

A mentés eredményes szakasza szerda éjszaka kezdődött, amikor rést nyitottak a vízből kiálló hajófenéken, s a búvárok azóta több tucat holttestet hoztak a felszínre. Addigra kiderült, hogy a víz alatti körülmények miatt nem tudnak érdemi mentést végrehajtani. Azóta több ponton is "meglékelték" a hajófeneket. A helyszínen több mint 200 búvár áll készenlétben.

A holttestek utáni kutatást a balesettől számított 220 kilométeres távolságra kiterjesztették, mivel nagy valószínűséggel többeket elsodort a gyors folyású Jangce.

A kínai médiában megjelentették a hajó őrizetben lévő, de nem gyanúsított kapitányának fényképét és néhány vele kapcsolatos életrajzi adatot. Az 52 éves Csan Sun-ven 35 éve van a szakmában és 2007 óta hajóskapitány, édesapja is az volt.

Nyolc éve hajózik azon az útvonalon, amelyen a szerencsétlenség történt. Munkájáért több elismerést kapott, három évvel ezelőtt életmentésért kitüntették. Mint kiderült, a felesége a baleset idején szintén a hajón volt, de sorsa egyelőre ismeretlen.

Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.