Pilóták és a légi közlekedés más szakértői is döbbenten találgatják, miként lehetséges, hogy a szombaton Vietnam partjai közelében eltűnt maláj repülőgép semmiféle nyomát nem találják. Mostanáig négy lehetséges alternatíva fogalmazódott meg.
Egy tízezer méter magasan repülő, a legkorszerűbb kommunikációs felszerelésekkel ellátott, és az egyik legbiztonságosabb típusnak kikiáltott Boeing 777-es elvileg nem tűnhet el csak úgy – állította a BBC-nek a repülőgépgyár képviselője, és egy másik szakértő is, amikor azt kérdezték tőlük: hogy veszhetett nyoma szombaton a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó gépének, fedélzetén 239 emberrel.Márpedig a gépről egyelőre biztosan csak annyit tudni, hogy vészjelzést nem adott le, megfelelő időjárási körülmények között repült, mégis hirtelen megszakadt vele minden kapcsolat, és azóta semmit sem tudni róla.
A szakértők nyilvánvalóan az össze lehetséges forgatókönyvet sorra vették:
1.Terrortámadás-robbantás- áldozata lett az MH370-es járat
Ezt a teóriát erősíthette, hogy a nyomozásnál rájöttek: a gépen lopott útlevéllel utazott két iráni állampolgár. Ráadásul egyes szakértők úgy vélték, mivel semmiféle roncsot nem találtak, valószínű, hogy a gép nagy magasságban felrobbant. Ilyen esetben ugyanis a törmelékek hatalmas területen szórodhatnak szét, így roppant nehéz ezeket megtalálni - olvasható a CNN összeállításában. A forgatókönyv azonban keddre valamelyest gyengült, legalábbis annyiban, hogy kiderült: a perzsa fiatalokat nem hozzák összefüggésben terrorista csoportokkal. Valószínűnek az tűnik, hogy ők ketten azért szereztek lopott útleveleket, mert menekültstátuszért akartak folyamodni, ha elérnek Európába. Ráadásul eddig egy terrorcsoport sem vállalta magára a merényletet, márpedig az ilyesmivel nem szoktak sokat várni.
2. A gépet eltérítették
Második lehetőségként a szakértők a gép eltérítését említik. Ezt támasztaná alá az, hogy több jel alapján nem sokkal elindulása után a gép mintha visszafordult volna Kuala Lumpur felé. Ám mivel a pilóták nem adta le semmiféle vészjelzést, ez a lehetőség is elég valószínűtlennek tűnik. A mai repülőgépeknél ugyanis egészen speciális jelzési lehetőségek vannak a hatóságok értesítésére arra az esetre is, ha valaki erőszakkal próbálna meg betörni a vezetőfülkébe.
3. A pilóták hibáztak
Cikkünk megjelenéséig nincsen bizonyíték rá, hogy a pilóták hibáztak volna. Az emberi tévedés lehetőségét csökkenti az is, hogy - a maga 18 ezernél is több repült órájával - a légitársasághoz 1981-ben csatlakozott, 53 éves kapitány nagyon tapasztalt pilótának számított. Ez a tény ugyanakkor nem jelent biztosítékot, elég arra gondolni, hogy az Air France 2009-ben az Atlanti óceán fölött lezuhant 447-es járatát is tapasztalt pilóták irányították. Érdekes fejlemény továbbá, hogy kétségek vetődtek fel a másodpilóta feddhetetlenségét illetően. Jelenenleg vizsgálat folyik ugyanis a 27 éves Fariq Abdul Hamid ellen, aki egy ausztrál hölgy állítása szerint két évvel ezelőtt őt és egy másik nőt a pilótafülkébe invitálta, a repülési idő egésze alatt dohányzott, fényképezkedett és őket szórakoztatta.
4. Műszaki hiba pecsételte meg a gép sorsát
Jelen állás szerint akkor is a gép technikai meghibásodása tűnik a legvalószínűbb forgatókönyvnek, ha a repülőgéptípus az egyik legmegbízhatóbbnak számít ma a piacon- írja a Sky News. Ezt a feltételezést is alátámaszthatja a törmelékek, roncsok hiánya, hiszen egy hiba miatt a Boeing landolhatott az óceánon is, ahol azután egyben elsüllyedt. Ráadásul a gép szárnya korábban már meghibásodott, ezért 2012-ben javítani kellett. És igaz ugyan, hogy mindent hibát elhárítottak, ám a történet legalábbis rossz ómen lehet.
A technikai hiba másik elképzelhető variánsa lehetne az, hogy "elment" a gép légnyomása, ám ebben az esetben a repülőgép szintén nem esett volna darabokra, így már rá kellett volna bukkannia valakinek. Mindkét esetben jogos azonban a kérdés: miért nem érkezett vészjelzés? Illetve: miként lehetséges, hogy a gép egyik pillanatról a másikra eltűnt a radarról, hiszen - ahogyan a BBC adásában is elhangzott - egy mai repülőgép tele van kommunikációs eszközökkel, amelyek akár automatikusan is küldhetnek vészjeleket. (Ha például mind a négy hajtómű egyszerre állt volna le az ismert magasságban, a pilóta még képes lett volna akár több mint száz kilométert vitorlázni, ez alatt az idő alatt bőven lett volna idő kommunikációra a földi irányítással.)
Egyetlen eset van csak, amikor a szerkezetek nem bocsátanak ki jelzéseket, mégpedig akkor, ha olyan területről kellene ezt tenniük, ami úgynevezett „fekete pont” a Föld térképén. Sajnálatos módon a Vietnam partjaihoz közel eső terület, ahol a baleset vélhetően történt, pont ilyen.
Nincs meg, nyomtalanul eltűnt
Így – a mai ismereteink szerint – olyasmi történhetett a 35 ezer láb magasan szálló gép fedélzetén, amitől az egyből kis darabokra esett szét, ezért nem találnak egyelőre semmilyen roncsot, leszakadt alkatrészt.
A négy napja eredménytelenül zajló kutatásról Robert Francis, az Amerikai Közlekedésbiztonsági Felügyelet volt elnöke így nyilatkozott: „ valami olyannak kellett történnie, amire korábban nem volt precedens”. Szerinte csakis ez magyarázhatja, miért nem találja annyi szakértő együttesen sem a magyarázatot az utóbbi évek legtitokzatosabb légi katasztrófájára. Ő maga a tragédia hallatán egyből arra gondolt, hogy „valamilyen okból a gép egyszer csak kigyulladt, jelzésre sem maradt idő a fedélzetén”.
Jelenleg a fekete dobozok megtalálásának érdekében a kutatócsoportok versenyt futnak az idővel: a berendezések a nyilatkozó szakértő szerint meleg tengervízben 40 napig képesek jelet sugározni.
Felvetődött, hogy műholdképekről kiderülhet, mi történt a géppel, esetleg rögzíthettek egy robbanást is. A CNN ugyanakkor megkérdőjelezi, hogy az amerikai kormány, aki a műholdak felett őrködik, nyilvánosságra kívánná-e hozni, mi mindent képesek valójában megfigyelni az állomások.
Amíg a szakértők egyelőre csak feltételezésekbe bocsátkoznak a gép lehetséges helyzetéről, addig a kutatócsoportok nem tehetnek mást, mint egyre kiterjedtebb területen pásztáznak. Jelenleg a Malaka-szoros az egyik kiemelten kezelt terület, ahol a keresés folyik, miután az AP amerikai hírügynökség értesülései szerint kedden egy magas rangú maláj katonatiszt közölte, a malajziai hadsereg radarja utolsó ismert tartózkodási pontjától több száz kilométerrel odébb is észlelte a gépet szombat hajnalban.
Az MH370-es járatának tragédiájáról tehát még semmi sem biztos, az viszont már most kijelenthető, hogy minél hosszabb idő telik el a katasztrófa óta, annál inkább csökken az igazság kiderítésének esélye. A Skynews információ szerint ugyanis, ha a gép nem az óceánba zuhant volna, már meglenne, az pedig nem tekinthető jó jelnek, hogy eddig nem találtak roncsokat a víz felszínén, mivel azokat az áramlatok egyre távolabb sodorják majd.