Világ MTI 2014. február. 27. 12:23

Schettino most megnézhette, mit művelt

A két évvel ezelőtti hajószerencsétlenség óta először tért vissza a Costa Concordia roncsaira Francesco Schettino kapitány, aki annak idején sziklának vezette az óriás hajót.

Francesco Schettino volt kapitány is részt vett a Costa Concordia hajóroncsán csütörtökön végzett terepszemlén, melyen a vád és védelem szakértői műszaki vizsgálatokat végeztek. A kapitány először járt egykori hajóján a 2012. január 13-án történt hajószerencsétlenség óta.

A tragédia körülményeit vizsgáló bírósági eljáráson eddig elhangzott tanúvallomások és szakértői vélemények szerint a Costa Concordia túl közel haladt a szigethez, mert Francesco Schettino kapitány így akart kedvében járni a születésnapját ünneplő főpincérnek, aki Giglión született.

Az oldalára dőlt hajó így néztett ki
AFP / Andreas Solaro

A volt kapitány már keddtől Giglio-szigetén tartózkodott, de nem hagyta el a szállodáját. Csütörtök reggel a sziget kikötője felé tartva, ahonnan hajóval ment tovább a Costa Concordia roncsához, Schettino az őt tömegesen kísérő olasz és külföldi újságíróknak azt mondta, azért megy vissza a hajóra, mivel ki akarja deríteni az igazságot.

"Nem menekülök, az arcomat adom ahhoz, ami történt!" - hangoztatta. Hozzátette, hogy mindvégig "úriemberként és kapitányként" viselkedett és a baleset óráiban "sem rohantam el a hajóról, de ez nem olyan volt, mint egy közlekedési baleset, amikor az ember megáll az út közepén és telefonon segítséget hív". "Több mint négyezer ember életét mentettem meg!" - mondta Schettino a Costa Concordián utazó 4229 személyre utalva. A tengerjáró zátonyra futásában 32 ember veszítette életét.

A tengerjáró volt kapitánya maga kérelmezte, hogy a bíróság által kinevezett szakértőkkel együtt ő is felmehessen a Costa Concordia roncsára a hajón levő műszaki berendezések helyszíni átvizsgálására. A terepszemlén a vád és a védelem 30 szakértője azt vizsgálta, hogy a balesetet követő percekben miért nem lépett működésbe a Costa Concordia biztonsági generátora. Ennek leállása miatt borult sötétbe a hajó, nem működtek a szigetelő ajtók, a liftek és a mentőcsónakok elektromos csörlői.

Francesco Schettino megfigyelőként vett részt a műszaki vizsgálatokon. Nem tehetett fel kérdéseket és nem beszélhetett a szakértőkkel.

Az áldozatok családjait és a túlélőket képviselő Codacons olasz fogyasztóvédő egyesület ügyvédei nemet mondtak a terepszemlén való részvételre azok után, hogy kiderült, a fedélzeten bizonyítékokat hamisítottak meg.

A tavaly szeptemberben egyenesbe állított Costa Concordia roncsára először január 23-án mentek fel a szakértők. Akkor azt is észlelték, hogy a szeptember és január között lezárt fedélzetről berendezések és felszerelési tárgyak tűntek el. Az üggyel megbízott grossetói ügyészség kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Costa Concordia őrzésével megbízott hatósági személy és a hajó kiegyenesítésének műveletét vezető egyik mérnök ellen, aki a Costa Crociere hajótársaság alkalmazottja. A két személy már a műszaki vizsgálatok előtt a hajón járt és bekapcsolta volna a Costa Concordia  bizonyos berendezéseit, módosítva a baleset pillanatának állapotait.

A Corriere.it hírportál egyenesben közvetítette Schettino látogatását a Costa Concordián. http://videochat.corriere.it/index_H2401.shtml?c=H24_1_General

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.