2013. szeptember. 17. 14:25 MTI Utolsó frissítés: 2013. szeptember. 17. 14:25 Világ

Spórolós lesz a kampány az EP-választásokra

Az Európai Parlament (EP) minden tagállamban egységes és a gazdasági válság miatt takarékos kampánnyal készül a jövő májusi választásokra - mondta Lővei Andrea, az EP magyarországi tájékoztatási irodájának vezetője kedden Budapesten.

Az iroda által szervezett sajtóbeszélgetésen Lővei Andrea hangsúlyozta: a 2014-es EP-voksolásra készülve arra törekednek, hogy a kampány elemei azonosan jelenjenek meg mind a 28 tagállamban. 

A 2009 végén életbe lépett Lisszaboni Szerződés megnövelte az EP hatáskörét, a polgárok szavazata így nagyobb mértékben befolyásolja az EU jövőjét, a szakpolitikák alakulását - mutatott rá. Kiemelte: ezért a kampány fő üzenete az, hogy "ez most más", a szlogenje pedig Vedd észre, tégy érte, légy része!

Lővei Andrea azt mondta: "nem szirupos kampány" lesz, valósághűen akarják bemutatni a tagállamok életét. Az európai választók dönthetnek a változásról, mivel szavazatukkal befolyásolják az EP összetételét, az Európai Bizottság elnökének személyét, nagyobb beleszólásuk van az unió életébe, mint korábban.

Mint mondta, a kampányhoz kötődő tájékoztatás négy szakaszból áll, a most kezdődő első részben elmagyarázzák, mit jelentenek a polgároknak az EP új hatáskörei. Az októbertől jövő februárig tartó időszakban európai nagyvárosokban tartandó rendezvényeken öt témát járnak körül: a gazdaságot, a foglalkoztatást, az életminőséget, az anyagi biztonság kérdését és az EU-nak a nagyvilágban betöltött szerepét. A harmadik szakasz februárban indul, és a május végi választásra összpontosít. A választások után kezdődő utolsó rész középpontjában az újonnan megválasztott Európai Parlament, az Európai Bizottság elnökének parlamenti megválasztása és az új bizottság beiktatása áll - fejtette ki Lővei Andrea.

Az EP-iroda vezetője közölte: az unió területén több mint 500 millióan élnek, közülük 400 millióan jogosultak a szavazásra. A kampány költsége 2009-ben - 27 tagállammal - 18 millió euró (5,4 milliárd forint) volt. A jelenlegi kampány költségét a válság miatt mérsékelték: 16 millió euróba (4,8 milliárd forint) kerül, holott már 28 tagállamban tart a kilenc hónapos kampány - magyarázta. Hozzátette: ez azt jelenti, hogy a kampány költsége 3,16 cent (9,48 forint) polgáronként.

Lővei Andrea kitért arra is, hogy a kampány kiemelt célcsoportját alkotják a fiatalok, az első választók. Éppen ezért nagy hangsúlyt helyeznek a közösségi média használatára, mivel általa könnyebben szólíthatják meg a fiatalokat.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.