Spórolós lesz a kampány az EP-választásokra
Az Európai Parlament (EP) minden tagállamban egységes és a gazdasági válság miatt takarékos kampánnyal készül a jövő májusi választásokra - mondta Lővei Andrea, az EP magyarországi tájékoztatási irodájának vezetője kedden Budapesten.
Az iroda által szervezett sajtóbeszélgetésen Lővei Andrea hangsúlyozta: a 2014-es EP-voksolásra készülve arra törekednek, hogy a kampány elemei azonosan jelenjenek meg mind a 28 tagállamban.
A 2009 végén életbe lépett Lisszaboni Szerződés megnövelte az EP hatáskörét, a polgárok szavazata így nagyobb mértékben befolyásolja az EU jövőjét, a szakpolitikák alakulását - mutatott rá. Kiemelte: ezért a kampány fő üzenete az, hogy "ez most más", a szlogenje pedig Vedd észre, tégy érte, légy része!
Lővei Andrea azt mondta: "nem szirupos kampány" lesz, valósághűen akarják bemutatni a tagállamok életét. Az európai választók dönthetnek a változásról, mivel szavazatukkal befolyásolják az EP összetételét, az Európai Bizottság elnökének személyét, nagyobb beleszólásuk van az unió életébe, mint korábban.
Mint mondta, a kampányhoz kötődő tájékoztatás négy szakaszból áll, a most kezdődő első részben elmagyarázzák, mit jelentenek a polgároknak az EP új hatáskörei. Az októbertől jövő februárig tartó időszakban európai nagyvárosokban tartandó rendezvényeken öt témát járnak körül: a gazdaságot, a foglalkoztatást, az életminőséget, az anyagi biztonság kérdését és az EU-nak a nagyvilágban betöltött szerepét. A harmadik szakasz februárban indul, és a május végi választásra összpontosít. A választások után kezdődő utolsó rész középpontjában az újonnan megválasztott Európai Parlament, az Európai Bizottság elnökének parlamenti megválasztása és az új bizottság beiktatása áll - fejtette ki Lővei Andrea.
Az EP-iroda vezetője közölte: az unió területén több mint 500 millióan élnek, közülük 400 millióan jogosultak a szavazásra. A kampány költsége 2009-ben - 27 tagállammal - 18 millió euró (5,4 milliárd forint) volt. A jelenlegi kampány költségét a válság miatt mérsékelték: 16 millió euróba (4,8 milliárd forint) kerül, holott már 28 tagállamban tart a kilenc hónapos kampány - magyarázta. Hozzátette: ez azt jelenti, hogy a kampány költsége 3,16 cent (9,48 forint) polgáronként.
Lővei Andrea kitért arra is, hogy a kampány kiemelt célcsoportját alkotják a fiatalok, az első választók. Éppen ezért nagy hangsúlyt helyeznek a közösségi média használatára, mivel általa könnyebben szólíthatják meg a fiatalokat.