HS2 – ez a neve annak a gyorsvasútnak, amelyet a tervek szerint 2032-re építenének ki London és Leeds, valamint a brit főváros és Manchester között. A nagysebességű vonatokkal az ígéretek szerint nagyjából egy órán belül elérhető lenne London a két északi városból. A terv sokaknak nem tetszik, szerintük milliók életét tennék tönkre, ha megvalósítanák. Az új vasútra több mint 30 milliárd fontot költenének.
Az új vonalakon 250 kilométer/órás sebességgel is száguldhatnának a vonatok, amelyeket a legmodernebb technikával szerelnének fel, és kívül-belül futurisztikusak lennének – legalább is a látványtervek szerint.
A kétszintes vonatokban egyszerre ezer utas férne el, akik útközben kanapékra ülhetnének le a büfénél, tévét is nézhetnének, a pazar kilátást pedig a szerelvények oldalára és tetejére szerelt hatalmas üvegablakok biztosítanák nekik. A hagyományos ülések mellett elkülönített boxokat is kialakítanának a vonatokon azoknak, akik valamiért külön szeretnének vonulni a többi utastól.
2032-ra tervezik kiépíteni a teljes hálózatot, amelynek egyik végpontja Manchester lenne, és az erre járó vonatok megállnának a manchesteri repülőtéren is. A másik kiágazás végállomása Leeds lenne, amely előtt egyebek mellett Sheffieldben lenne megálló. A szupergyors hálózatnak lenne egy leágazása Birmingham felé is.
A számítások szerint az új vasúttal egy óra 8 perc alatt elérhető lenne London Manchesterből. Birmingham és Manchester között mindössze 41, Birmingham és Leeds között pedig 57 perc lenne az út.
A nagyszabású tervek nem tetszenek azonban mindenkinek: sokan úgy vélik, hogy az építkezés és a fehér elefántnak becézett gyorsvonatok milliók életét tennék tönkre vidéken. Van, aki pedig arra hivatkozik, hogy kész pazarlás erre a projektre 32,7 milliárd fontot elkölteni.
A kormány azonban úgy tűnik, hajthatatlan. David Cameron miniszterelnök hétfőn azt mondta, hogy nem hátrálnak meg. A brit kormány egyebek mellett arra hivatkozik, hogy a gyorsvasút segít majd a gazdaság élénkítésében, és már az építése is legalább százezer embernek ad majd munkát – olvasható a Daily Mail Online-on. Az ellenzők viszont attól félnek, hogy a munkaerő a gyors utazás miatt a régiókból a fővárosba vándorol majd.