Belebukhat a reptérbotrányba a berlini polgármester
Bukott politikus lehet Klaus Wowereit berlini kormányzó polgármester az új repülőtér építése körüli sorozatos botrányok miatt.
A Berlint tizenegyedik éve irányító, nagy bohém hírében álló és homoszexualitását nyíltan vállaló szociáldemokrata politikusról sokáig úgy vélték, hogy ideális vezető az egységesülő Európa zenei, képzőművészeti és irodalmi fővárosaként számon tartott metropolisz élén. A 2006 óta épülő új nemzetközi repülőtér botrányai azonban kikezdték népszerűségét. Az utóbbi hónapokban az volt a fő vonulat a politikai elemzésekben, hogy az 59 éves politikus nem indulhat negyedszerre - a várhatóan 2016-ban következő - berlini tartományi választáson a polgármesteri tisztségért.
Hétfőn viszont kiderült, hogy a berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) a már háromszor módosított határidőre, idén október végére sem készül el. Így pedig előfordulhat, hogy az egykori NDK területén végzett eddigi legnagyobb beruházás nem a Wowereit-korszak legnagyobb sikertörténete, a XX. század húszas éveinek aranykorához hasonló fellendülés emlékműve lesz, hanem Wowereit bukásának előidézője.
Korábban csak elvétve jelentek meg a német sajtóban írások arról, hogy a kormányzó polgármester belebukhat a BER botrányaiba. Hétfőn azonban az ellenzéki Zöldek bejelentették, hogy bizalmatlansági indítványt nyújtanak be képviselőházban Wowereit ellen.
Kedden több lap vezércikkben követelte Wowereit lemondását, és lehetséges forgatókönyvként írt arról, hogy a koalíciós pártok a politikus leváltásával próbálkozhatnak a válság kezelésével. Az egykori sztárpolitikus megítélésének változását jól jelzi a Spiegel Online egy keddi írása, amely szerint Wowereit "pökhendi, elszakadt a valóságtól, túlterhelt", és napjai a városvezetői székben meg vannak számlálva.
A BER az észak-európai térség egyik legnagyobb légi közlekedési csomópontja lesz - ha elkészül. A csaknem 2000 futballpályányi területet elfoglaló beruházás kiváltja a jelenlegi berlini nemzetközi repülőtereket, Schönefeldet és Tegelt.
Berlinben a város gyorsan növekvő turisztikai népszerűsége miatt sürgősen szükséges a repülőtéri kapacitás bővítése. A légi személyforgalom az utóbbi nyolc év alatt megduplázódott, csak tavaly egymillióval nőtt. Tegelen és Schönefelden 2012-ben összesen 25 millió utas fordult meg, ami minden korábbinál nagyobb szám. A repülőterek súlyosan túlterheltek, Tegelen például tavaly 17 milliós utasforgalmat bonyolítottak le, pedig a hetvenes években épült légikikötőt évi 8 millió utas fogadására tervezték.
A BER megépítéséről 1996-ban döntöttek. A tervezés és az engedélyek beszerzése 10 évig tartott. A legelső tervek szerint 2011 novemberében indult volna a forgalom, de a kivitelezésben közreműködő egyik partner csődje és az időközben megszigorított biztonsági előírások miatt az átadás időpontját 2012 júniusára helyezték át, majd a Berlin és Brandenburg tartomány, illetve a szövetségi kormány által alapított projekttársaság a tervezett nyitás előtt alig egy hónappal új dátummal állt elő: ez 2013. március 17., amely alig néhány hónapig "élt", már szeptemberben módosították 2013. október 27-re.
A késedelmet elsősorban az okozza, hogy újra kell tervezni és át kell építeni az automatikus tűzvédelmi berendezést a terminálon.
A forgalom megindításának időpontja egyelőre bizonytalan, keddi sajtójelentések szerint csak nyáron hoznak döntést arról, hogy mikorra tűzik ki a repülőtér megnyitásának újabb dátumát. Az államszocializmusból ismert nagyberuházásokra emlékeztető történet végénél is bizonytalanabb, hogy nyáron Wowereit lesz-e még a kormányzó polgármester Berlinben.