Szigorítják a bemutató repülések szabályait az oroszok
Az orosz hatóságok szigorítják a bemutató repülések szabályait - közölte Jurij Szljuszar ipari-kereskedelmi miniszterhelyettes kedden, miután Jakartában ismertették a Szuhoj Superjet-100 típusú utasszállító repülőgép májusi baleset okairól szóló jelentést. A dokumentum szerint a pilóta hibája okozta az orosz gyártmányú gép katasztrófáját.
A próbaúton lévő utasszállító egy alvó vulkán, a Salak-hegy oldalának ütközött május 9-én, nem sokkal azután, hogy Jakartában felszállt. 45-en meghaltak.
A pilótafülkében készült hangfelvétel szerint a kapitány az egyik utassal - egy potenciális vevővel - beszélgetett, így a műszerek hiába figyelmeztettek arra 38 másodperccel az ütközés előtt, hogy emelje fel a gépet. A szimuláció szerint ha a pilóták az első figyelmeztetés után 24 másodperccel reagálnak a figyelmeztetésre, elkerülhető lett volna a katasztrófa.
Moszkvában egyetértettek az indonéz vizsgálat végső következtetéseivel, de felhívták a figyelmet arra, hogy a földi irányítás is több hibát vétett. Pavel Vlaszov, az orosz repülési kutatóintézet vezérigazgatója emlékeztetett, hogy a legénységnek nem voltak hiteles adatai a felszínről.
Az orosz szakember arra is rámutatott: a jakartai légi irányítás azt hitte, hogy az orosz gép az indonéz légierő Szu-30-as típusa, és az egy másik gyakorló zónába repül. Az indonéz diszpécser csak a Szuhoj Superjet-100 lezuhanását követő 24. percben vette észre a gép eltűnését a radarról.
Az orosz ipari-kereskedelmi miniszterhelyettes ugyanakkor elismerte, hogy sem a Superjet-100-as, sem az indonéz repülésirányítók nem tértek el közvetlenül a repülési szabályoktól. A hibák összessége és a pontatlanságok, amelyek más esetekben nem válságosak, az adott időjárási körülmények mellett, az adott helyszínen viszont tragédiához vezettek.
Jurij Szljuszar közölte, hogy a vizsgálat alapján cselekvési tervet készítenek, és szigorítják az orosz repülőgépek személyzetével valamint az indonéz légi irányítással szembeni követelményeket is.
Sky Aviation indonéz légitársaság a májusi katasztrófa ellenére tizenkét Szuhoj Superjet megvásárlásáról állapodott meg az orosz gyártóval.