Több utas kezet fogott az óceánjáró kapitányával a Costa Concordia-peren
A fedélzeti fekete doboz által rögzített hangfelvételek meghallgatásával kezdődött hétfőn, a toszkánai Grossetóban a Costa Concordia tengerjáró hajó balesetének többnapos bírósági bizonyítási eljárása, amelyen első alkalommal Francesco Schettino, a január 13-án Giglio partjainál zátonyra futott hajó kapitánya is jelen volt.
Több utas is kezet fogott Francesco Schettino kapitánnyal, aki sajnálatát fejezte ki a történtekért - számoltak be a sajtónak azok, akik részt vettek a Grosseto városi színházában zajló bizonyítási eljáráson. Beszámolók szerint Schettino azt mondta, hogy az “igazságra még fényt kell deríteni”.
A tárgyaláson részt vehettek a hajószerencsétlenség Grossetóba érkezett olasz és külföldi túlélői, valamint a 32 áldozat közül többnek a hozzátartozói, a sajtó képviselői ugyanakkor nem. A világ minden részéből érkezett újságírókat még a színház körüli utcákból is kitiltották.
Paola és Ernesto Carusotti, a Costa Concordián utazó és a hajószerencsétlenséget túlélő római házaspár azt nyilatkozta a hírekre váró újságíróknak: “Schettinónak megvan a maga bűne, de a sziklának ütközésnél is hihetetlenebb volt az, ami utána történt: senki sem segített az utasok mentésében”. A legalább három napig tartó bizonyítási eljáráson közel ötszázan vesznek részt. Ezért bérelték ki az ülésre a grossetói Teatro Moderno színháztermét.
A vád és védelem együtt hallgatja meg a Costa Concordia fekete dobozának tartalmát: a január 13-án este háromnegyed tíztől a kapitányi fedélzeten Schettino és tisztjei között lezajlott kommunikációt, amelynek szövegét az olasz sajtó már hónapokkal ezelőtt közölte. Ezt a felek által felkért több mint száz szakértő értékelése követi. Ez a bizonyítási eljárás harmadik ülése, ugyanakkor az első olyan, amelyen Schettino jelen van. Nem szólalhat fel, de ügyvédein keresztül kérdéseket tehet fel vagy észrevételeit jelezheti.
Az összesen kilenc vádlottból a bírósággá változtatott színházteremben megjelent a Costa Concordia többi tisztje is, akiket Schettinóval együtt gondatlanságból vádolt emberöléssel vádolnak. Egyedül a Costa Crociere hajótársaság menedzserei maradtak távol.
A Codacons olasz fogyasztóvédelmi szövetség adatai szerint a Costa Concordia túlélőinek 30 százaléka fogadta el a Costa Crociere által kártérítésként felajánlott, fejenként 14 ezer eurós összeget, a többiek ügyvédhez fordultak.
A Costa Concordia fekete dobozának korábban nyilvánosságra hozott információi szerint Francesco Schettino kapitány és tisztjei felkészületlenül, teljes káoszban kezelték a balesetet, későn indítva el az evakuálást, melyet a Costa Crociere sem rendelt el azonnal. A hajóorvos és a legénység néhány tagja önfeláldozóan segített az utasok mentésében, de az utasok többsége maga menekült a hajóról. A hajó több mint 4200 utasából és legénységéből 32-en haltak meg.