Újabb csúszás: jövő októberben nyitnák meg az új berlini repteret
Tovább késik az új berlini repülőtér átadása: a közlekedés várhatóan csak 2013-ban indul meg, pedig az eredeti tervek szerint 2011-ben kellett volna elkészülni a volt NDK területén végzett eddigi legnagyobb beruházással.
Keddi német sajtójelentések szerint a repülőteret építő társaság felügyelőbizottsága a következő, pénteki ülésén arról dönt majd, hogy 2013 októberében indítják el a forgalmat a Willy Brandt nemzetközi repülőtéren (BER).
Az észak-európai térség legnagyobb légiközlekedési csomópontjának szánt létesítményt 2006-ban kezdték építeni, átadását pedig már kétszer elhalasztották. A forgalom megindítását eredetileg 2011 novemberére tervezték, majd 2012. június 3-ra helyezték át a nyitás dátumát. Idén májusban aztán közölték, hogy csak 2013. március 17-én indulhatnak az első járatok.
A sorozatos tervezési és kivitelezési hibák miatt a beruházás felelős vezetőit elbocsátották, a munkálatok ezért csaknem teljesen leálltak. A projekttársaság - amelyet a német állam, Brandenburg tartomány és a tartományi rangú főváros alapított - csak augusztus elején nevezett ki új vezetőt a beruházás irányítására, az építkezés így legkorábban néhány hét múlva folytatódhat.
A 220-szor 180 méteres és 32 méter magas terminál és környezete kívülről úgy néz ki, mintha bármikor elindulhatna a forgalom, de nem működik megfelelően egyebek mellett a tűzvédelmi berendezés és a csomagkezelő rendszer, a vészhelyzetekre kidolgozott 140 forgatókönyv közül pedig csak 15-öt gyakoroltak be. Időközben az is kiderült, hogy a térség lakosságának nyugalmát biztosító zajvédő falak sem megfelelőek, és csak ezekre több százmillió eurót kell még fordítani.
A beruházás költsége az eredetileg tervezett 2,8 milliárd euró helyett több mint 4 milliárd euró lehet az esetleges kártérítési perekből fakadó költségekkel együtt. Perelhetnek többek között a terminálon kialakított üzlethelységek bérlői, akik az idén júliusi indulásra készülve alkalmaztak munkaerőt és töltötték fel készleteiket.
A csaknem 2000 futballpályányi területet elfoglaló létesítmény kiváltja a mostani berlini nemzetközi repülőtereket, Schönefeldet és Tegelt. A várakozások szerint az első évben 25 millió körül lesz a BER-en megforduló utasok száma, az új reptér így már működése első évében bekerül Európa tíz legforgalmasabb légikikötője közé.