Greenpeace-esek láncolták magukat egy orosz hajó horgonyláncához
A sarkvidéki olajfúrások ellen tiltakoztak a Greenpeace aktivistái azzal, hogy egy munkásokat szállító orosz hajó horgonyláncához láncolták magukat.
A Greenpeace környezetvédői megakadályozták hétfőn, hogy munkásokat szállítson a világ első arktiszi olajplatformjára a létesítményt kiszolgáló orosz hajó. Az aicióban tíz ország tizennégy környezetvédője vett részt, akik hozzákötözték magukat és csónakjaikat az Anna Ahmatova hajó horgonyláncához, így az nem tudta elszállítani a munkásokat a Pecsora-öböl térségében lévő Prirazlomnaja nevű orosz olajplatformhoz. A Prirazlomnaja segítséget kért a parti őrségtől, de az egyelőre nem kíván beavatkozni. A Greenpeace közölte, hogy folytatódik a békés tiltakozás az arktiszi talapzat fúrása elleni tervekkel szemben.
A szervezet aktivistái péntekre virradóra megostromolták az olajplatformot, s 15 órát bírtak ki a hatalmas létesítmény oldalán, a rögzítőkötelekre felfüggesztett sátraikban, s közben - állítja Greenpeace - a Prirazlomnaja dolgozói fentről hideg vízzel locsolták és fémtárgyakkal dobálták őket a kilencfokos hidegben. Miután a sátrak kiszakadtak, és megrepedt az egyik ökológus sisakja, a szervezet lefújta az akciót, hogy ne sodorja veszélybe aktivistái életét.
Orosz és külföldi környezetvédők arra figyelmeztettek, hogy a sarkvidéki területeken való olajfúrásoknak katasztrofális következményei lehetnek, mivel az ország sem megfelelő technológiával, sem pedig infrastruktúrával nem rendelkezik egy esetleges olajszennyezés eltávolítására e távoli, sérülékeny ökoszisztémájú vidéken, ahol a hatalmas jéghegyek és jégtáblák, a heves szélviharok, a nagy távolság és a sötétség, illetve a fagypont alatti hőmérsékletek nehezítenék meg a kárelhárítást.
A Prirazlomnaja olajmezőn valósul meg Oroszország és egyben a világ első tengeri sarkvidéki olajipari beruházása. Az olajplatform építésekor olyan technológiát alkalmaztak, hogy a létesítmény szélsőséges körülmények között is tudjon működni, amikor a jégtakaró másfél méterre vastagodik és 50 fokos a hideg. A 126-ször 126 méteres tartószerkezetre épített, 120 méter magas építmény mintegy 110 ezer tonnát nyom, és 110 ezer köbméter olajat képes tárolni. Kétszáz ember működteti, és egyszerre legfeljebb 40 tengeri kútból képes olajat termelni. A platformon várhatóan az év vége felé kezdődik a kitermelés, de a létesítmény csak hét év múlva működik majd teljes kapacitással.